Jo, så är det hos oss.
Gamla krukor som blivit kantstötta/sprickor/etc kastas i sjön, obs inte plastkrukor. De blir sedan skydd och boplatser för t.ex. kräftor.
Och med tiden försvinner de och nöts ned. Så leran återförs till naturen igen.
Gamla krukor som blivit kantstötta/sprickor/etc kastas i sjön, obs inte plastkrukor. De blir sedan skydd och boplatser för t.ex. kräftor.
Och med tiden försvinner de och nöts ned. Så leran återförs till naturen igen.
Om du bor på ett ställe där det är brist på bra gömställen är det en trevlig idé.
Fast det där med att de nöts ner med tiden - njae, du får vara rätt generös i din bedömning av tid om det ska gälla. Bränd lera tar extremt lång tid att slitas ner om du inte gör det där det är klart mer rörelser i vattnet är utanför Kalmar. Är det en glaserad kruka är det ännu längre tid. Är det dessutom en insjö är nötningen i praktiken noll.
Fast det där med att de nöts ner med tiden - njae, du får vara rätt generös i din bedömning av tid om det ska gälla. Bränd lera tar extremt lång tid att slitas ner om du inte gör det där det är klart mer rörelser i vattnet är utanför Kalmar. Är det en glaserad kruka är det ännu längre tid. Är det dessutom en insjö är nötningen i praktiken noll.
Gör inget om det tar tid, då finns skyddet kvar längre. Är en insjö och de nöts ned där. Man kan se det när isen tryckt upp någon kruka mot land.Hep skrev:
Om du bor på ett ställe där det är brist på bra gömställen är det en trevlig idé.
Kanske botten påverkar då vi har sand och grus. Man har på 1700-1800 talet dragit sjömalm ur sjön till masugnen som låg här.
Visst bor man lite ensligt okej, men där jag bor hade det inneburit flera tusen krukor varje år om alla hade åkt ned till närmsta sjön och med tanke på hur länge de klarar sig skulle det ligga drivor på botten, vilket kanske gynnar visa arter men inte alla.
Lite som att säga att rester från frukt bryts ned när man slänger det i naturen, ja det gör det men för den delen är det inte lämpligt att lämna fruktrester överallt.
Lite som att säga att rester från frukt bryts ned när man slänger det i naturen, ja det gör det men för den delen är det inte lämpligt att lämna fruktrester överallt.
Hoppas att du har rätt för just din sjö, men "gör inget" är verkligen inte applicerbart på alla ställen. Jag har sett betydligt fler bottnar där skräpet är bara just skräp, än bottnar där skräpet fyllt en funktion. Framförallt i söt- och bräckvatten.
Det äldsta lergodset jag tagit upp (som jag med säkerhet kunnat datera) är ett bartmankrus från utanför Dalarö som varit mer eller mindre intakt efter över 500 år på botten. Så det krävs väldigt mycket tid innan lergods blir "natur" igen.
I saltvatten brukar det finnas betydligt fler djur som använder islängt skräp som bostad, skydd eller yngelplats, men även där det mesta skräp just bara skräp.
Som sagt hoppas jag att dina krukor fyller en bra funktion just i din sjö, men som generellt råd när det handlar om man borde kasta i sitt skräp i vattnet är svaret utan tvekan - NEJ.
Det äldsta lergodset jag tagit upp (som jag med säkerhet kunnat datera) är ett bartmankrus från utanför Dalarö som varit mer eller mindre intakt efter över 500 år på botten. Så det krävs väldigt mycket tid innan lergods blir "natur" igen.
I saltvatten brukar det finnas betydligt fler djur som använder islängt skräp som bostad, skydd eller yngelplats, men även där det mesta skräp just bara skräp.
Som sagt hoppas jag att dina krukor fyller en bra funktion just i din sjö, men som generellt råd när det handlar om man borde kasta i sitt skräp i vattnet är svaret utan tvekan - NEJ.
Jag utgår från sunt förnuft och att man äger marken. Du får inte slänga på annans mark.T topmount skrev:Visst bor man lite ensligt okej, men där jag bor hade det inneburit flera tusen krukor varje år om alla hade åkt ned till närmsta sjön och med tanke på hur länge de klarar sig skulle det ligga drivor på botten, vilket kanske gynnar visa arter men inte alla.
Lite frukt i skogen får älgarna men man ska inte lägga så mycket att den börjar jäsa ...
Men man kan leta problem i allt vi gör.😉