5 467 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Gamla gjutjärnsavlopp, statuskontroll/åtgärder - Riskfyllt att spola och filma?
Hus från tidigt 60-tal med gamla gjutjärnsavlopp. Har inga direkta problem, men vill gärna veta status.
Har beställt spolning och filmning från en firma som INTE gör relining. Enligt dem, om minst 1 mm gods återstår kommer spolning gå bra, annars kan det gå hål i rören. Och kanske finns redan hål i rören idag givet åldern.
Se bifogad skiss av källaren, finns tyvärr ingen ritning på var avloppsrör är dragna. Från tvättstuga längst till höger finns 4 "källor", 2 golvbrunnar (gammal dusch direkt på betonggolv + bredvid pannan), tvättmaskin och stam från köket på övervåning. Vidare finns 1 separat WC, och 1 gammalt tvättrum med golvbrunn och stam från badrum. Allt går troligen ihop vid inspektionsluckan där det sedan går ut från huset.
Om de spolar sönder något, antar jag att det enda jag kan göra är att akut sätta igång och bila upp golvet, med hög kostnad och lång tidsåtgång (?)
Mina funderingar:
Alt 1: Avboka fimningen. Göra ingenting, låter tiden gå tills det blir dåligt (stopp, dålig lukt etc). Känns inte roligt.
Alt 2: Göra spolning/filmning och allt ser bra ut, ingen åtgärd behövs. Känns mindre troligt.
Alt 3: Göra spolning/filmning och undersöker relining. Har läst blandade erfarenheter om detta, och priset verkar ändå högt.
Alt 4: Göra spolning/filmning och därefter tvingas byta delar av eller hela avloppet. Kanske det bästa, men omfattande och dyrt.
Hur ser ni på detta? Vad hade ni gjort?
Om det värsta händer, dvs något spolas sönder, antar jag att vi knappt kan bo hemma längre tills det är löst, synnerligen otrevligt läge.
Till vilken typ av firma bör jag vända mig om jag behöver bila upp golv och byta rör (södra Stockholm)? Det är knappast något en 1-mans VVS-firma tar på sig.
Tar tacksamt emot synpunkter 😊
Har beställt spolning och filmning från en firma som INTE gör relining. Enligt dem, om minst 1 mm gods återstår kommer spolning gå bra, annars kan det gå hål i rören. Och kanske finns redan hål i rören idag givet åldern.
Se bifogad skiss av källaren, finns tyvärr ingen ritning på var avloppsrör är dragna. Från tvättstuga längst till höger finns 4 "källor", 2 golvbrunnar (gammal dusch direkt på betonggolv + bredvid pannan), tvättmaskin och stam från köket på övervåning. Vidare finns 1 separat WC, och 1 gammalt tvättrum med golvbrunn och stam från badrum. Allt går troligen ihop vid inspektionsluckan där det sedan går ut från huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om de spolar sönder något, antar jag att det enda jag kan göra är att akut sätta igång och bila upp golvet, med hög kostnad och lång tidsåtgång (?)
Mina funderingar:
Alt 1: Avboka fimningen. Göra ingenting, låter tiden gå tills det blir dåligt (stopp, dålig lukt etc). Känns inte roligt.
Alt 2: Göra spolning/filmning och allt ser bra ut, ingen åtgärd behövs. Känns mindre troligt.
Alt 3: Göra spolning/filmning och undersöker relining. Har läst blandade erfarenheter om detta, och priset verkar ändå högt.
Alt 4: Göra spolning/filmning och därefter tvingas byta delar av eller hela avloppet. Kanske det bästa, men omfattande och dyrt.
Hur ser ni på detta? Vad hade ni gjort?
Om det värsta händer, dvs något spolas sönder, antar jag att vi knappt kan bo hemma längre tills det är löst, synnerligen otrevligt läge.
Till vilken typ av firma bör jag vända mig om jag behöver bila upp golv och byta rör (södra Stockholm)? Det är knappast något en 1-mans VVS-firma tar på sig.
Tar tacksamt emot synpunkter 😊
När jag flyttade in i mitt hus från 54 så beställde jag filmning bara för att få reda på skicket på rören.
Alla gjutjärnsbrunnarna var så ihoprostade att det inte var någon ide att försöka öppna vattenlåsen, men det fanns rensluckor på rören som satt på väggarna så det gick att komma in bakvägen fram till golvbrunnarna.
Var nästan stopp i ett av rören som knappt används men det spolades lätt ur.
Inga akuta problem med gjutjärnsrören, betongrören har delat på sig lite i skarvarna och det är rötter på väg in i rören precist utanför huset.
Det var ingen större fara sa han, planerade jag att bo kvar i 10-15 år borde jag byta rören men inget akut.
Gör nog en ny filmning när det gått 7 år. så får dom förmodligen fräsa bort rötterna och jag börja planera för rörbytet.
Skulle något gå sönder så kan man säkert göra en lokal lagning, ni vet ju exakt var det skett om det sker under spolningen.
Jag har ett betongrör som går rätt igenom hela huset och sedan 4 gjutjärnsrör som stoppats in i hål i betongröret, förmodligen samma lösning hos dig
Alla gjutjärnsbrunnarna var så ihoprostade att det inte var någon ide att försöka öppna vattenlåsen, men det fanns rensluckor på rören som satt på väggarna så det gick att komma in bakvägen fram till golvbrunnarna.
Var nästan stopp i ett av rören som knappt används men det spolades lätt ur.
Inga akuta problem med gjutjärnsrören, betongrören har delat på sig lite i skarvarna och det är rötter på väg in i rören precist utanför huset.
Det var ingen större fara sa han, planerade jag att bo kvar i 10-15 år borde jag byta rören men inget akut.
Gör nog en ny filmning när det gått 7 år. så får dom förmodligen fräsa bort rötterna och jag börja planera för rörbytet.
Skulle något gå sönder så kan man säkert göra en lokal lagning, ni vet ju exakt var det skett om det sker under spolningen.
Jag har ett betongrör som går rätt igenom hela huset och sedan 4 gjutjärnsrör som stoppats in i hål i betongröret, förmodligen samma lösning hos dig
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Tror det borde gå bra med spolning om inga direkta fel är känt idag. Gjutjärnsrör spolas inte sönder så lätt. Jag har själv tatt bort gjutjärnsrör från tidigt 60 som låg i källargrund. De var ganska mycket gods kvar men de var dårliga invändigt och väl värt att byta ut rent förebyggande innan det blir stopp. Relining är sjukt effektivt om du ändå inte ska billa upp golv för att isolera eller någon annan orskak. Det är ju annars bra att få utfört inspektion av bef rör för att bestämma om något bör göras. Om rör skulle få mindre skada dvs det går hål vid spolning så kan relining nog ordna upp i det. Vi pratar inte total kollaps av rören pga spolning. Om osäker snacka med en relining firma - de har ju säkert mycket erfarenhet iom de jobbar med detta!
Tack för svar, det är alltid skönt att höra om andras tidigare erfarenheter.
Jag vill eventuellt bila bort golvbrunnarna 2-3 som är gamla i gjutjärn och ersätta med nya, men i övrigt skulle jag gärna undvika att göra omfattande insatser.
Söker man på nätet och även i andra trådar på byggahus.se verkar det finnas blandade erfarenheter av relining, tveklöst många som gjort det med framgång men det verkar även finnas exempel på motsatsen. Skulle det vara aktuellt att åtgärd behöver vidtas och relining är en möjlighet ska jag absolut prata med reliningfirmor.
Jag vill eventuellt bila bort golvbrunnarna 2-3 som är gamla i gjutjärn och ersätta med nya, men i övrigt skulle jag gärna undvika att göra omfattande insatser.
Söker man på nätet och även i andra trådar på byggahus.se verkar det finnas blandade erfarenheter av relining, tveklöst många som gjort det med framgång men det verkar även finnas exempel på motsatsen. Skulle det vara aktuellt att åtgärd behöver vidtas och relining är en möjlighet ska jag absolut prata med reliningfirmor.
Ligger säkert nåt i det, men hur vet man att det finns minst 1 mm gods kvar?vattenmelon skrev:
Omöjligt att veta utan att såga av rören eller typ göra en ultraljudsundersökning.
Så det är på sätt och viss nonsens.
Gamla avloppsdelar i gjutjärn tenderar dessutom att ha svaga punkter där det rostar igenom snabbare.
Jag skulle inte låta det hindra mig från att göra lämpliga åtgärder som spolning och filmning. Men samtidigt förbereda mig för, och planera för ett stambyte inom en inte alltför avlägsen framtid. Så mycket enklare, billigare och roligare att göra något planerat istället för att behöva göra akutinsatser.
Det där med 1mm gods är förstås svårt att dra nytta av.C cpalm skrev:Ligger säkert nåt i det, men hur vet man att det finns minst 1 mm gods kvar?
Omöjligt att veta utan att såga av rören eller typ göra en ultraljudsundersökning.
Så det är på sätt och viss nonsens.
Gamla avloppsdelar i gjutjärn tenderar dessutom att ha svaga punkter där det rostar igenom snabbare.
Jag skulle inte låta det hindra mig från att göra lämpliga åtgärder som spolning och filmning. Men samtidigt förbereda mig för, och planera för ett stambyte inom en inte alltför avlägsen framtid. Så mycket enklare, billigare och roligare att göra något planerat istället för att behöva göra akutinsatser.
Anledningen att filma är precis det du skriver, bättre att veta status och kunna göra något under kontrollerade former inom det närmsta året. Det blir ju dock svårt om det visar sig att halva systemet är nästan genomrostat, om jag tvingas göra något akut. Men det känns kanske mindre troligt, och är det så illa är det ändå något som skulle visa sig snart.
Jag har även övervägt är att byta Golvbrunn 2 och 3 (båda i gjutjärn, hyfsat rostiga) i tvättstugan, och om möjligt plugga röret mellan inspektionsluckan och "Golvbrunn 1" för att kunna ta bort "Golvbrunn 1" helt.
Antar att det bör gå att bila bort runt lite material runt golvbrunnarna i gjutjärn och ersätta dessa med moderna i plast, t.ex. i samband med relining?
Antar att det bör gå att bila bort runt lite material runt golvbrunnarna i gjutjärn och ersätta dessa med moderna i plast, t.ex. i samband med relining?
Problemet är väl att filmning inte ger något svar på frågan om huruvida röret är "nästan genomrostat". Man säkerligen dra vissa slutsatser kring återstående livslängd så klart, men risken är att du inte blir så mycket klokare än innan.vattenmelon skrev:
Ingen kommer ut och filmar ditt avlopp gratis. Möjligen kan någon filma en sträcka för att räkna på ett jobb men det blir knappast spolat innan.
Ev tjocklek är omöjligt att veta förrän det är hål och en ledning utan hål får inga hål pga spolning.
För övrigt så är en statuskontroll bra att göra.
Ev tjocklek är omöjligt att veta förrän det är hål och en ledning utan hål får inga hål pga spolning.
För övrigt så är en statuskontroll bra att göra.
Tack för svar. Jag har inte dock frågat om en kostnadsfri filmning, utan tagit offerter, accepterat, samt nu fått spolning/filmning utförd, och betalat för detta.S santos skrev:
Nackdelen med en reliningfirma är att de förstås vill göra relining. Jag anlitade ett företag som inte gör relining och var tydlig med att jag inte avsåg att använda dem om något skulle behöva åtgärdas.H Hans G2 skrev:
Han som spolade/filmade sa att det såg bra ut givet åldern. Han trodde inte att något behöver åtgärdas inom minst tio år och sa att han själv inte skulle ha gjort något i nuläget om det varit hans hus. Givetvis får man inga garantier på så gamla rör, men det ger mig i vart fall viss trygghet.C cpalm skrev:
Nu vet jag inte var du bor men reliningsfirmorna här i Skåne har jobb så de behöver knappast ljuga om att de behöver mer jobb.vattenmelon skrev:
Tack för svar. Jag har inte dock frågat om en kostnadsfri filmning, utan tagit offerter, accepterat, samt nu fått spolning/filmning utförd, och betalat för detta.
Nackdelen med en reliningfirma är att de förstås vill göra relining. Jag anlitade ett företag som inte gör relining och var tydlig med att jag inte avsåg att använda dem om något skulle behöva åtgärdas.
Han som spolade/filmade sa att det såg bra ut givet åldern. Han trodde inte att något behöver åtgärdas inom minst tio år och sa att han själv inte skulle ha gjort något i nuläget om det varit hans hus. Givetvis får man inga garantier på så gamla rör, men det ger mig i vart fall viss trygghet.
Vi tog hit en reliningfirma för offert. De gör till och med reklam för gratis filmning och offert. De filmade hela systemet, och vi fick vara med och se.S santos skrev:
Sen fick vi offerten och förstod hur dom har råd att filma gratis hos folk 😬 Självklart jobbar ingen gratis, så kostnaden hamnar hos alla stackare som beställer relining av dem. Vi bestämde oss för att inte relina och istället bila upp golvet någon gång i framtiden.
Vet vilken firma du menar och enligt mig är det oseriöst.mrsnhp skrev:
Vi tog hit en reliningfirma för offert. De gör till och med reklam för gratis filmning och offert. De filmade hela systemet, och vi fick vara med och se.
Sen fick vi offerten och förstod hur dom har råd att filma gratis hos folk 😬 Självklart jobbar ingen gratis, så kostnaden hamnar hos alla stackare som beställer relining av dem. Vi bestämde oss för att inte relina och istället bila upp golvet någon gång i framtiden.
Det är inte gratis att relina men de är väldigt dyra.