S
Gäller 4,5m till tomtgräns för sammanhållen bebyggelse att tillstånd krävs av granne / jordägare?

Claes Sörmland
Vilken åtgärd är det du funderar över?

S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilken åtgärd är det du funderar över?
Gäller det att om man vill bygga närmare tomtgräns än 4,5m vid sammanhållen bebyggelse, måste man ha grannens medgivande skriftlig mot närmaste tomt?
Gäller det även om man vill bygga närmare fastighetsgräns än 4,5m vid sammanhållen bebyggelse, måste man ha grannens medgivande skriftlig mot närmaste näringsfastighet?

Claes Sörmland
Nej det krävs inget grannemedgivande för att bygga närmare än gränsen med bygglov.

Men för att bygga en komplementbyggnad, t ex en friggebod eller ett attefallshus utan bygglov så krävs grannens medgivande. Efter 1 dec måste det även vara skriftligt.

S
Så jag kan bygga närmare grannen än 4,5m utan grannemedgivande?
Om jag vill sätta upp en maskinhall och då mer än tio m fån närmaste tomt behövs bygglov för maskinhall på näringsfastighet ?

Claes Sörmland
S Supermyra skrev:
Så jag kan bygga närmare grannen än 4,5m utan grannemedgivande?
Om jag vill sätta upp en maskinhall och då mer än tio m fån närmaste tomt behövs bygglov för maskinhall på näringsfastighet ?
Javisst behövs bygglov. Och det kan ge rätten att bygga närmare gränsen än 4,5 m om du söker för det.

Sen finns ju undantag så att bygglov inte krävs för vissa ekonomibyggnader för jordbruket, alltså om man driver sånt. Men det är ju inte aktuellt för normala konsumenter, det är för bönder.

S
Javisst behövs bygglov. Och det kan ge rätten att bygga närmare gränsen än 4,5 m om du söker för det.

Sen finns ju undantag så att bygglov inte krävs för vissa ekonomibyggnader för jordbruket, alltså om man driver sånt. Men det är ju inte aktuellt för normala konsumenter, det är för bönder.
Näringsfastigheter...

sedan finns ju även brandskydds regler, 9m från närmaste byggnad vill jag minnas....

Claes Sörmland
Återigen, exakt vad är det du vill bygga? Driver du jordbruk och det du vill bygga är för detta ändamål?

S
Återigen, exakt vad är det du vill bygga? Driver du jordbruk och det du vill bygga är för detta ändamål?
Maskinhall, för traktorer, skogsvagn, släpvagn, snöskoter motorsågar, röjsågar tillbehör reservdelar, kapsåg & klyv, sågverk mekplats svets, omkl mm .
Näringsverksamheter där man bedriver aktivt skogs och jordbruk med ekonomisk aktivitet med målet att försörja sin familj och betala skatter, moms avgifter och generera vinst.

Claes Sörmland
S Supermyra skrev:
Maskinhall, för traktorer, skogsvagn, släpvagn, snöskoter motorsågar, röjsågar tillbehör reservdelar, kapsåg & klyv, sågverk mekplats svets, omkl mm .
Näringsverksamheter där man bedriver aktivt skogs och jordbruk med ekonomisk aktivitet med målet att försörja sin familj och betala skatter, moms avgifter och generera vinst.
Ja då behöver du inte bygglov för den maskinhallen om den används direkt för jord- och skogsbruket. Ska du vara mek åt andra och göra detta i maskinhallen så krävs bygglov.

Så din fråga är om den bygglovsbefriade maskinhallen som är en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk, vattenbruk eller annan liknande näring utom detaljplan behöver grannemedgivande om den byggs närmare än 4,5 m från gränsen mot t ex grannes fastighet? Svar: Nej. Är den en betydande olägenhet för grannen får du inte bygga den.

S
Ja då behöver du inte bygglov för den maskinhallen om den används direkt för jord- och skogsbruket. Ska du vara mek åt andra och göra detta i maskinhallen så krävs bygglov.

Så din fråga är om den bygglovsbefriade maskinhallen som är en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk, vattenbruk eller annan liknande näring utom detaljplan behöver grannemedgivande om den byggs närmare än 4,5 m från gränsen mot t ex grannes fastighet? Svar: Nej. Är den en betydande olägenhet för grannen får du inte bygga den.
Det blir mot min egen bostadsfastighet som typ gårdscentrum. Men man vet aldrig i framtiden om det kan bli tjafs efter ev någon ändring i ägareförhållandena.

Skriv ett grannemedgivande till dig själv för framtida bruk då.

• Wow
Supermyra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.