Förutsättningar:
För cirka 18 månader sedan fick jag ett pris på en tjänst, ingen tidsgräns på priset angavs då. Av olika anledningar har förarbeten (som jag gör själv) dragit ut på tiden men nu är det äntligen dags.
Sporadisk kontakt har under hela tiden hållits med firman som ska utföra tjänsten. Ingen av oss har berört det ursprungliga priset och huruvida det fortfarande gäller eller huruvida det ska indexregleras eller något liknande.
Frågan är då om jag kan förvänta mig att betala det pris jag fått eller om firman har någon juridisk rätt att komma med ett helt annat pris?
Jag är absolut med på att priset höjs med någon inflationsbaserad procent eller så men jag vill inte att de dubblar priset. Vad kan hända?

All kommunikation angående materialmängd, arbete och pris har skett via mejl.

Jo, jag kan ju prata med firman men jag kom inte att tänka på detta förrän alldeles nyss och ärligt talat vill jag bara få jobbet utfört nu när det äntligen är inplanerat. Blir det bråk tar jag hellre det i efterhand, även om det kostar. Börjar jag bråka innan det är gjort så dröjer det ännu längre att få det gjort....

Någon som kan ge mig sinnesro? :)

Mvh,
ToRy

Jag har för mig att enligt entreprenadjuridiken så gäller ett anbud i 30 dagar om inget är angivet. Det är åtminstone så att en anbudsgivare måste stå till sitt bud i 30 dagar mot kunden om man inte anger något och då borde det vara samma åt andra hållet också.

Du ska nog inte förutsätta att du kommer att få samma pris och någon sinnesro kan du inte ha. Det säger sig ganska självklart att ett 1,5 år gammalt anbud inte gäller och att du borde ta frågan innan ni sätter igång jobbet.

Inte en möjlighet att det g:a priset gäller så be om en ny offert. De torde du få fort nog OM dom fortfarande är intresserade av jobbet, vilket du inte ska ta för givet. Likaså ska du inte ta för givet att dom kan utföra jobbet precis då du vill för dom har troligen andra projet som dom redan har igång eller har lovat.

Självklart gäller inte en offert i all evighet. Inte ens i 1,5 år.
Ring och fråga om priset kvarstår, och be om en ny offert om de säger nej.

Kanske var lite otydlig. Jobbet är bokat att utföras inom kort, firman är alltså beställda till ett visst datum och har sagt ja till detta. De har inte i samband med detta nämnt något om att priset behöver justeras och jag har inte frågat eftersom jag inte tänkt på det.

Jag är fullt medveten om att givna priser inte gäller hur länge som helst, definitivt inte i 1,5 år. Frågan är dock om firman kan dra till med vad som helst när jobbet är gjort eller om det finns någon sorts "standardmall" eller kutym för hur mycket priset skall/får räknas upp med? Jag kan ju tycka någonstans att om nu firman lämnat ett pris - om än för länge sen - så borde de vid beställning påtala att samma tjänst nu kostar mer när de faktiskt bokar in en dag för att göra jobbet.

Nu är det inte så att jag förväntar mig att de kommer lägga på 200% men det hade varit skönt att veta om de har en juridiskt möjlighet.....
Iom att jobbet faktiskt är inbokat så står jag lite mellan två hötappar. Ska jag väcka den björn som sover och riskera att firman backar ur och jag kanske blir tvungen att hitta en annan firma, eller ska jag hålla tyst och riskera att få betala mycket mer än jag räknat med....? Tja, hur det nu än blir så är prio att få jobbet gjort, kosta vad det kosta vill. Nästan... ;)

Tack för svaren, även om de inte var de svar jag ville ha. :thumbup:

Men varför inte fråga, vad är det som är så konstigt med det?? ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
För att risken är att de säger att de vill ha 24tusen nu när de sa 12tusen från början, och då kanske jag inte vill att de utför jobbet för 24tusen, utan jag får leta upp någon annan som kan göra det för 18tusen och det blir inte gjort än på några månader. Det är lättare att acceptera 24tusen om jobbet redan är utfört. Knäppt, jag vet. :p
12tusen extra kan jag hantera, rent ekonomiskt. Hade det handlat om 120tusen extra hade jag frågat. :)

Jag skulle nog inte "väcka den björn som sover" och ta upp prisfrågan. Kanske dumt men på något vis vill jag tro att det gamla priset då ska gälla. Men det finns nog bättre sätt att hantera frågan.

FRÅGA pris för både din och företagets skull så slipper du bli överraskad och du vet vad det kostar och ni slipper mötas i domstol när du har fått sluträkningen och tycker att det blev på tok för dyrt. Frågar man inte om pris innan jobbet börjar får man nog stå sitt kast och betala vad det än kostar.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Ofta står det typ "giltig i 30 dagar" i offerter från hantverkare så dom kanske har gjort en tabbe.

Hörde en intervju med in etikprofessor (tror jag det var) angående Panamaskandalen och han sa i princip att man bör innan man göra såna här saker ställa sig frågan om man skulle kunna tänka sig att se det på tv efteråt (ställas till svars inför sina kollegor/barn/vänner etc).

Är det med den gamla ROT-nivån dessutom?

Edit: Läste lite noggrannare nu... om du är beredd att vika dig på det dubbla (som du skriver) är det väl bara att köra. Bättre ett renoveringssteg i handen än 20 i skogen...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.