18 169 läst ·
32 svar
18k läst
32 svar
Galen granne vad gör jag
Sida 1 av 3
Hejsan
Behöver ha lite input från egentligen tidigare frågor om riktigt jobbiga grannar ang huruvida mycket man egentligen behöver stå ut med. Vi köpte en tomt försökte snacka med då vår kommande granne som ville veta hur huset skulle ligga, som har ursäkta uttrycket, psykat loss ordentligt. Vi skall bygga till våren och bråket är redan i full gång. Han ringer och hotar till kommunen att om vi inte gör som han säger så skall använda sej av rättsliga åtgärder och överklaga då, förstås.
Han springer på vår tomt och bygger upp "pinnhus" som ska föreställa vårt hus och använder träd som vi sågat ner som skall användas till ved i framtiden. Han är påkommen och det vet han så jag ringde polisen som talade om att han går under olaga intrång, egenmäktigt förfarande och hemfridsbrott.
Detta är såå jobbigt att en person ägnar varje dag i princip att förstöra för andra människor, han har vetat sen han köpte sitt förra året att det skulle byggas ett hus, han har tom blivit erbjuden 3 ggr att köpa tomten innan den kom ut till försäljning.
VAD SKA MAN GÖRA ...Har skrivit till juristsidan här, men ej fått svar.
Har snackat med Länsstyrelsen oxå men dom gör inget förrens det har kommit en överklagan, det jag vet är att handläggningstiden där är 3 månader.
Har någon annan råkat ut för sådana här människor
Tacksam för svar
Behöver ha lite input från egentligen tidigare frågor om riktigt jobbiga grannar ang huruvida mycket man egentligen behöver stå ut med. Vi köpte en tomt försökte snacka med då vår kommande granne som ville veta hur huset skulle ligga, som har ursäkta uttrycket, psykat loss ordentligt. Vi skall bygga till våren och bråket är redan i full gång. Han ringer och hotar till kommunen att om vi inte gör som han säger så skall använda sej av rättsliga åtgärder och överklaga då, förstås.
Han springer på vår tomt och bygger upp "pinnhus" som ska föreställa vårt hus och använder träd som vi sågat ner som skall användas till ved i framtiden. Han är påkommen och det vet han så jag ringde polisen som talade om att han går under olaga intrång, egenmäktigt förfarande och hemfridsbrott.
Detta är såå jobbigt att en person ägnar varje dag i princip att förstöra för andra människor, han har vetat sen han köpte sitt förra året att det skulle byggas ett hus, han har tom blivit erbjuden 3 ggr att köpa tomten innan den kom ut till försäljning.
VAD SKA MAN GÖRA ...Har skrivit till juristsidan här, men ej fått svar.
Har snackat med Länsstyrelsen oxå men dom gör inget förrens det har kommit en överklagan, det jag vet är att handläggningstiden där är 3 månader.
Har någon annan råkat ut för sådana här människor
Tacksam för svar
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
det finns väl alltid sådana människor men de är väl bara för er att köra på, skicka in bygglov som han säkerligen kommer överklaga och därefter sätter ni thujor som efter något år växt till sig rejält.
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Men vänd dig till kommunen och miljökontoret och påvisa att ni har en störning med er granne. Det är kommunen oavsett om ni bor i hus, lägenhet eller husvagn som ska ta tag i detta i första hand då det rör sig om en störning!
Vi har själv haft grannar som partat loss rejält flera hus bort och där porslinet i vårt hus skallrade av deras bas, ringde kommunen som tog ett allvarligt snack med grannen och det löste sig.
Vi har själv haft grannar som partat loss rejält flera hus bort och där porslinet i vårt hus skallrade av deras bas, ringde kommunen som tog ett allvarligt snack med grannen och det löste sig.
Redigerat:
Dokumentera alla händelse och alla kontakter. Gör det i kronologisk ordning, ta även med alla små händelser. Oberoende av hur det fortlöper är det bra att ha det nedskrivet och kunna vara bra att presentera vad som hänt. Även om grannen nekar så blir det en trovärdighetsfråga, med en dokumentation så har man bättre förutsättningar.
Jag tror besvärliga personer bäst hanteras på ett av dessa två sätt.
1. Kör på utan att bry er eller diskutera nåt i onödan o h t. (Håll er bara själva på lagens sida så att ni är 100% oantastliga)
2. Ge ordentligt tuggmotstånd. Driv alla grannens överträdanden rättsligt som egenmäktigt förfarande, hemridsbrott och vad det nu kan rubriceras som.
Det är det där "mellanläget" med gnabb och tjafs som besvärliga människor njuter mest av.
/M
1. Kör på utan att bry er eller diskutera nåt i onödan o h t. (Håll er bara själva på lagens sida så att ni är 100% oantastliga)
2. Ge ordentligt tuggmotstånd. Driv alla grannens överträdanden rättsligt som egenmäktigt förfarande, hemridsbrott och vad det nu kan rubriceras som.
Det är det där "mellanläget" med gnabb och tjafs som besvärliga människor njuter mest av.
/M
Redigerat:
Montera några övervakningskameror som täcker av er tomt. Spara till molnet.
Kan ni ha god nytta av när husbygget drar igång på allvar.
Så slipper ni ord mot ord om/när polisen ska utreda hemfridsbrott eller ev skadegörelse.
Ni kan montera ett högt staket som gör det besvärligare att ta sig in, minskar insynen på vad som sker på er sida osv.
Kan ni ha god nytta av när husbygget drar igång på allvar.
Så slipper ni ord mot ord om/när polisen ska utreda hemfridsbrott eller ev skadegörelse.
Ni kan montera ett högt staket som gör det besvärligare att ta sig in, minskar insynen på vad som sker på er sida osv.
Tack för alla svar :-D, jaa thujjor det skall sättas upp, tror faktiskt det är en riktig psykopat som bor där, polisen sa att kameror är otillåtna :-D. Men vi fortsätter att bygga och jag tror som du MagHam det är som att hälla bensin på eid när vi har försökt snacka med honom .
Då är inte polisen uppdaterade på lagarna kring kameraövervakning av egen tomt, ni behöver inte en skylta längre. Bara att läsa själva på Datainspektionens hemsida.Alibaba66 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Varför ska inte grannen ta till rättsliga åtgärder? Det är fritt till alla att använda våra rättsliga medel som är till för att skydda allas intressen, även dina.
Får du ett bygglov kan grannen överklaga, det är hans rätt. Du skulle nog tycka om den rättigheten om någon granne till dig ville bygga en provkörningsanläggning för vinkelslipar, t ex.
Sedan är det en annan sak om överklagan bifalls, eller om ärendet drivs i flera instanser. I bästa fall kostar det din tid.
Att springa runt på din tomt är naturligtvis inte OK. Min din tomt kan fortfarande omfattas av allemansrätten (t ex om det inte finns något bostadshus) så då är det svårt att förbjuda tillträdet.
Varför går det inte att lyssna vad han har för åsikter om er planerade byggnad?
Får du ett bygglov kan grannen överklaga, det är hans rätt. Du skulle nog tycka om den rättigheten om någon granne till dig ville bygga en provkörningsanläggning för vinkelslipar, t ex.
Sedan är det en annan sak om överklagan bifalls, eller om ärendet drivs i flera instanser. I bästa fall kostar det din tid.
Att springa runt på din tomt är naturligtvis inte OK. Min din tomt kan fortfarande omfattas av allemansrätten (t ex om det inte finns något bostadshus) så då är det svårt att förbjuda tillträdet.
Varför går det inte att lyssna vad han har för åsikter om er planerade byggnad?
Hej Thomas han har all rätt att överklaga det är inte detta som är den egentliga frågan, det är att vi ska lyda och lyssna på honom bara. Vi har köpt en tomt för 1,3 miljoner och har faktiskt all rätt att sätta huset hur eller var vi vill i detta fallet har vi varit schyssta och flyttat huset redan 6,5m men det går till ytterligheter han mailar och ringer kommunen varje dag om detta. Han anser att han skall bestämma hur vårt hus ska stå vi har försökt att prata och ha möten med honom men ju mer prat det blir ju mer eskalerar denna person och det är inte okej att springa o använda vår ved och träd som vi har staplat på vår tomt.
Ni har inte all rätt att sätta huset hur ni vill, men ni har all rätt att göra en bygglovsansökan med vilken placering ni vill, och sedan får grannen komma med synpunkter. Men jag antar att det var så du menadeAlibaba66 skrev:
Att grannen ringer kommunen varje dag är inte ert problem men kommunens (och grannens). Jag tror att kommunen blir väldig trött på honom och tar de synpunkter han säkert kommer med med en nypa salt.
Har ni problem medfolk som kommer på byggplatsen kan ni sätta ner ett byggstaket.
Bra grannar får man av bra staket. Börja med att bygga ett bra staket som är så högt att det inte enkelt går att hoppa över. Något grovmaskigt nätstaket och några pinnar, blir bra. Tänk på att inte bygga plank eller sätta enormt höga växter. Du vill hindra grannen från att komma in. Inte förstöra utsikten, det är dessutom inte lagligt att bygga för höga plank eller så.