Byggahus.se
En liten reflektion bara: en sådan vansinnigt komplicerad konstruktion kan ju inte förväntas hålla speciellt länge ändå med tanke på de belastningar en kylskåpsdörr utsätts för.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Kalvavreten skrev:
Hej!

Vi har tyvärr drabbats av samma fel på både kyl och frys inom loppet av en vecka... Garantin gick ut u sommras... Jag har inte kontaktat E-lux ännu. Nyfiken på att se hur det går för er.
Garanti/reklamation ska åderopas innom skärlig tid efter upptäckt (upp till två månader beroende på vad det gäller är skärlig tid).
 
Holpers skrev:
Tack för tipsen.. det känns som det är bra att ha lite koll innan jag ringer i morgon.

Det borde väl kunna antas vara uppenbart att det är ett ursprungligt fel om gångjärnet går sönder efter två år. Jag har inte missbrukat eller gjort någon form av felanvändning av kylskåpsdörren. Men det kan de ju kanske ändå hävda?

Är bevisbördan min? Eller skall elektrolux bevisa att jag gjort något fel? Blir ju väldigt svårt för mig att kunna bevisa att felet fanns när kylen kom.
Ja bevisbördan är din. Men i detta läget, med tankte på hur gångjärnet ser ut (bilden i inlägg 11), så är det inte så svårt att bevisa att ingen har gjort skadan med vilje, och att det måste vara fabrikationsfel.

(Jag reklamerade en fast telefon för något år sedan (telefonen var ca 2 år 8 månader när jag reklamerade den), den tappade minnet när någon anvvände en telefon som satt kopplad innan den aktuella telefonen. Innan jag upptäckte det så hade jag haft den telefonen som förstatelefon i ca 2,5 år.)
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
oceanis skrev:
Eller så beställer man ett nytt från E-lux via deras webhandel för reservdelar och byter....är ju inga stora pengar,

[länk]
Visst kan jag byte den troligen lika snabbt eller snabbare än montören kan. Kan sannolikt även ta loss gångjärn, åka till järnaffären, köpa en ny fjäder och byta ut den samt modifiera fästet med en liten metallbit som hindrar fjädern att lossna från sitt fäste...... men varför skulle jag? Föredrar att ta den tiden och umgås med mina barn.

Betalar man 12 lök för en kyl och 12 till för frysen bredvid så vill man f*n kunna använda dörrarna på dem utan att använda verktyg. Skräp. Allt sikt man hörde om e-lux innan så köpte man ändå dessa.. hjäääärnsläpp.
 
nikasp
Är jag ensam om att tycka att det är väl hårt att säga att Electrolux är skräp för att ett gångjärn pajat efter 25 månader? Det borde väl inte vara världens undergång att antingen köpa eller kanske få ett nytt och montera dit.
 
Du kanske missade att jag redan fått kylen lagad en gång eftersom kretskort gick sönder efter nån vecka. Har tidigare har problem mer e-lux induktionshäll, diskmaskin och tvättmaskin så jag hade lovat att aldrig mer köpa e-lux. Världen går inte under..är det någon som påstår det?
 
nikasp
Nä, det första felet var ju en sak men att ett gångjärn pajar efter två år säger väl inte jättemycket om deras kvalitet på vitvarorna. Tycker jag. Jag har haft tur med mina Siemens och nu Bosch i nya boendet, inte lika dyra prylar som här ens. Skulle jag vara dig så skulle jag be om ett nytt gångjärn och skruva dit själv. Förhoppningsvis kan du få det gratis.
 
Jag har plockat bort lite onödiga kommentarer.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Ringde e-lux nu och det var bra att jag fick tips om att det är reklamationsrätt för de började med att säga att jag bara hade ett års garanti.

Men jag har tre års reklamationsrätt ellerhur? Frågade jag och de svarade att jo, så var det.
En serviceperson kommer nu ut i veckan och kollar om det är handhavandefel eller fabrikationsfel.
Det blir nog svårt att hävda att vi använt dörren fel.

Tack för era tips. Kan posta ett inlägg senare så ni får veta vad de kom fram till.

E-lux ska ha cred för att de hade otroligt trevlig personal även denna gång när jag ringde och felanmälde.
Hoppas att de får upp kvaliteten igen på sina produkter så man inte skall bli tvungen att felanmälan alls.
 
Men bara så att du förstår. Reparatörer behöver inte alls hävda att du använt dörren fel. Bevisbördan ligger på dig.
Ett gångjärn är ju faktiskt en sak som du kan påverka själv, eller hur?
Sen tycker jag att du skall få den utbytt ändå, det finns snarlika modeller (om än inte E-lux vad jag vet) som varit för klent byggda.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
torbeno skrev:
Men bara så att du förstår. Reparatörer behöver inte alls hävda att du använt dörren fel. Bevisbördan ligger på dig.
Ett gångjärn är ju faktiskt en sak som du kan påverka själv, eller hur?
Sen tycker jag att du skall få den utbytt ändå, det finns snarlika modeller (om än inte E-lux vad jag vet) som varit för klent byggda.
Kan de försöka tvinga mig att betala för att servicekillen kommer ut? Det var inget jag beställde, det var den jag pratade med på e-lux som sa typ "vi skickar ut en servicetekniker som får se om det är fabrikationsfel eller handhavandefel".. Tråkigt om jag inte kan bevisa att det är fabrikationsfel (hur jag nu ska kunna bevisa det) och dessutom åker på kostnaden för att de "erbjudit sig" att komma ut och ta en titt.

Jaja, vi får se vad som händer.
 
Jo, det är just så det blir.

Som nån annan skrev tidigare. Kolla om du kan få/köpa ett gångjärn, montera det själv och var glad över att du sparat några (ganska många) kronor. Sen kan du släppa hela ärendet. Det finns ju roligare saker att göra än att bråka med E-lux.

Holpers skrev:
Kan de försöka tvinga mig att betala för att servicekillen kommer ut? Det var inget jag beställde, det var den jag pratade med på e-lux som sa typ "vi skickar ut en servicetekniker som får se om det är fabrikationsfel eller handhavandefel".. Tråkigt om jag inte kan bevisa att det är fabrikationsfel (hur jag nu ska kunna bevisa det) och dessutom åker på kostnaden för att de "erbjudit sig" att komma ut och ta en titt.

Jaja, vi får se vad som händer.
 
nikasp skrev:
Nä, det första felet var ju en sak men att ett gångjärn pajar efter två år säger väl inte jättemycket om deras kvalitet på vitvarorna. Tycker jag. Jag har haft tur med mina Siemens och nu Bosch i nya boendet, inte lika dyra prylar som här ens. Skulle jag vara dig så skulle jag be om ett nytt gångjärn och skruva dit själv. Förhoppningsvis kan du få det gratis.
Tycker det är helt självklart att gångjärnen skall hålla under maskinens livstid! Det är lika viktigt som att kompressorer etc skall fungera. När de konstruerar grejerna bör de räkna med att dörren måste öppnas och stängas för att man skall kunna använda kylen / frysen och därmed dimensionera därefter.
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
torbeno skrev:
Jo, det är just så det blir.

Som nån annan skrev tidigare. Kolla om du kan få/köpa ett gångjärn, montera det själv och var glad över att du sparat några (ganska många) kronor. Sen kan du släppa hela ärendet. Det finns ju roligare saker att göra än att bråka med E-lux.
Reparatören ringde idag.. Jag har beställt ett nytt gångjärn, kommer och byter ut det.
Det var ju tur att jag här fick BRA sakliga svar på min ursprungliga fråga. Dvs gäller reklamationsrätten? Ja fick jag svar. Påpekade för e-lux utan bråk att jag ville att de skulle fixa den felaktiga varan, och att jag hade full koll på att det föll under reklamationsrätt.

Kostar mig totalt 10minuter på byggahus + 2 minuter i telefonen och 0kr.

Tacknå hej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.