Byggahus.se
När vi byggde nytt kök valde vi alla vitvaror från Bosch eftersom vi ville ha kvalité. Kyl och frys blev däremot Electrolux eftersom de var de enda som hade fullintegrerade kyl o frys även om jag hört och läst att kvaliten på deras vitvaror är kass...

Mycket riktigtefter bara någon måndag gick kretskortet i kylen paj. Fick detta bytt på garantin. Servicekillen instämde i att forna Electrolux-kvalitén var ett minne blott. Han hävdade dock att livslängden på min kyl beräknats till 17år vilket jag har mycket svårt att tro.

Nu är kylen trasig igen, otroligt ngt har ett av gångjärnen pajat. En fjäder hoppade ur sitt fäste och jag fick bända bort den för att överhuvudtaget få igen dörren igen.

Frågan nu är om detta kommer gå att reklamera? Ska jag stå på mig och kräva något eller ska jag ge mig om de säger nej? Eftersom kylen nu är 2år och en månad (typiskt) så gäller inte garantin.
Tycker man kan förvänta sig att gångjärnen håller ett par år till på en kyl för 12 000kr.

Någon som kan detta bra?
 
Du kan väl kolla vad reparationen kostar innan du börjar diskutera med dem. Inte mycket idé att bråka om några hundralappar.
 
mycke_nu skrev:
Du kan väl kolla vad reparationen kostar innan du börjar diskutera med dem. Inte mycket idé att bråka om några hundralappar.
Reparationen kan omöjligt röra sig om hundralappar eftersom skåpluckor måste monteras av kylen för att över huvudtaget få bort gångjärnet. Sedan skall skåpsdörren som alltså sitter fast på kylskåpsdörren måttanpassas tillbaka noga för att hamna rakt i förhållande till frysen dörr. Det är inte den enkla varianten där skåpluckor glider i en skena utanpå kylskåpsdörren. Tar minst en timme. Och med en timkostnad på säg 500kr+ i timmen plus servicebil så kan man nog med säkerhet säga att det blir dyrare än några hundringar.
 
Ok, du får vädja till dem att ta det på goodwill, garanti är nog kört, tyvärr.
 
ring till dom, kan mycket väl vara ett känt fel som dom fixar inom ramen för deras produktansvar.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Du har tre års reklamationsrätt. Det är bara att reklamera.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Jo, du skall bara bevisa att det är ett ursprungligt fel ...
 
Kan du lägga upp ett foto på gångjärnet, det finns en variant som varit behäftad med med fel från fabriken och jag vet andra tillverkare byter kostnadsfritt
 
Reklamera och tar de inte det, så få det lagat och vänd dig till dit hemförsäkringsbolag. Du får betala självrisk. Gjorde samma som du, valde Siemens på allt utom helintegrerad disk. Och vad gick i sönder?? Naturligtvis disken. Trots att jag svor att jag aldrig mer skulle ta e-lux pga söndrig disk, tork samt tvätt från dem i förra huset.
 
Tack för tipsen.. det känns som det är bra att ha lite koll innan jag ringer i morgon.

Det borde väl kunna antas vara uppenbart att det är ett ursprungligt fel om gångjärnet går sönder efter två år. Jag har inte missbrukat eller gjort någon form av felanvändning av kylskåpsdörren. Men det kan de ju kanske ändå hävda?

Är bevisbördan min? Eller skall elektrolux bevisa att jag gjort något fel? Blir ju väldigt svårt för mig att kunna bevisa att felet fanns när kylen kom.
 
20121216_092239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är gångjärnet, man ser att änden på fjädern sticker ut ett varv.
 
mycke_nu skrev:
Du kan väl kolla vad reparationen kostar innan du börjar diskutera med dem. Inte mycket idé att bråka om några hundralappar.
Du har inte haft någon vitvarureparatör hemma på ett tag? Enbart kringkostnaderna (bil, inställelseavgift etc) gick på runt 1500.
 
kompromissen kunde att elux skickar gångjärnet o du monterar själv.
 
Det kostade oss 2400:- för ett litet kretskort med byte på 5 minuter. Därför väljer många att köpa nya vitvaror, eftersom det blir ohyggligt dyrt när nån dyrare del går sönder.
 
Hej!

Vi har tyvärr drabbats av samma fel på både kyl och frys inom loppet av en vecka... Garantin gick ut u sommras... Jag har inte kontaktat E-lux ännu. Nyfiken på att se hur det går för er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.