Jag har ett värmesystem med fyra st sektionsradiatorer kopplade till en vedpanna/vedspis i köket på nedervåningen. Det är självcirkulation. Två radiatorer på nedervåningen och två på övervåningen. Ett öppet expansionskärl på övervåningen. Jag tömde systemet för att fixa med några radiatorer. Det gjordes via en kran vid vedspisen.

Fyller man upp systemet via expansionskärlet? Vad ska man tänka på för att undvika luft etc. Ska man t ex ha luftningsskruvar på radiatorerna öppna?

Det var glykol blandat i. Vad bör man ha för koncentration?

Tacksam för råd!

Man brukar fylla systemet genom samma kran som du tappar ur genom. Ofta brukar det fungera med Gardenakopplingar och trädgårdsslang. Glykol behövs bara om huset lämnas utan värme ibland, för att förhindra frysning. Glykolen måste du nog fylla vid expansionskärlet. Gissningsvis kring 5%, men det är beroende på hur kallt det kan tänkas bli i huset.

A AG A skrev:
Man brukar fylla systemet genom samma kran som du tappar ur genom. Ofta brukar det fungera med Gardenakopplingar och trädgårdsslang. Glykol behövs bara om huset lämnas utan värme ibland, för att förhindra frysning. Glykolen måste du nog fylla vid expansionskärlet. Gissningsvis kring 5%, men det är beroende på hur kallt det kan tänkas bli i huset.
Tack! Är det bättre att fylla nedifrån urtappningskranen än uppifrån expansionskärlet?

Skall du ha huset kallställas så bör du ju blanda i såpass mycket glykol så det inte fryser.
i husvagnen har jag 50/50 blandning.
I sommmarstugan min skulle jag också tro det är något liknande, det har varit samma vatten/glykol i systemet i över 40 år nu.

• Gilla
Kalle1978
  • Laddar…
Hade typ samma system i min stuga för 15 år sen.
Fyllde i avtappningen med en sån där pump man sätter i borrmaskinen, slang ner i en hink med glykolblandning.
Jag hade skvallerrör från expansionskärlet i badrummet.
Spännde alufolie över en bunke och ställde under röret, då hörde jag från köket när vatten började komma ur röret och stängde ventilen.
Eldade upp värme och luftade elementen, fyllde på lite igen.
Men på den tiden kostade glykol nästan gratis på biltema, hade kraftiga rör och stort kärl, så systemet rymde närmare 50 liter.
Körde 50/50.

Finns även speciellt frysskydd för värmesystem med extra tillsatser i. Du skulle ha sparat det gamla vattnet. Vad gjorde du av det gamla vattnet? Beroende på glykoltyp som använts kan det vara rätt giftigt.....

Isakare Isakare skrev:
Hade typ samma system i min stuga för 15 år sen.
Fyllde i avtappningen med en sån där pump man sätter i borrmaskinen, slang ner i en hink med glykolblandning.
Jag hade skvallerrör från expansionskärlet i badrummet.
Spännde alufolie över en bunke och ställde under röret, då hörde jag från köket när vatten började komma ur röret och stängde ventilen.
Eldade upp värme och luftade elementen, fyllde på lite igen.
Men på den tiden kostade glykol nästan gratis på biltema, hade kraftiga rör och stort kärl, så systemet rymde närmare 50 liter.
Körde 50/50.
Smart med folien! Tänkte testa med en dränkbar pump och en liten tunna med glykolblandning. Det är grova rör, mellan 30 och 50 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.