Luftade radiatorerna och motionerade termostaterna hemma då en radiator var helt kall.
Jobbat igenom hela huset (2 plan) och den kalla radiatorn är nu varm men det kommer inget vatten i den radiatorn, även när jag luftar för fullt.
Kan det vara för dåligt tryck? Ca 0,9 bar om jag läste rätt. Behöver det fyllas på vatten? Hur gör jag det? Bifogar bild på skåpet.
Stort tack för hjälpen!!
”Tummen mitt i handen”
Jobbat igenom hela huset (2 plan) och den kalla radiatorn är nu varm men det kommer inget vatten i den radiatorn, även när jag luftar för fullt.
Kan det vara för dåligt tryck? Ca 0,9 bar om jag läste rätt. Behöver det fyllas på vatten? Hur gör jag det? Bifogar bild på skåpet.
Stort tack för hjälpen!!
”Tummen mitt i handen”
Brevid manometern finns det en kran " påfyllning". Öppna den försiktigt och håll koll på manometern.
Nej, det svarta vredet. Du ska tydligen ha över 1,2 bar ( röda pilen i manometern) och inte högre än 2,5 ( rödmarkerat i manometern ). Obs att trycket kommer att stiga när vintern kommer och temperaturen i radiatorvattnet höjs, så fyll till 1,6 kanske. Vredet markerat med ring i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska TS kunna fylla på över 1,5 bar som säkerhetsventilen är på?HasseTeknik skrev:
1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare.Y Yeah1 skrev:
Så i ett treplanshus så är det ca 5 meter i höjdskillnaden mellan manometern och översta radiatorn, det ger ca 0,5 bar.
Det mest troliga är att manometern har fastnat på 1 bar.
Prova att knacka på manometern för att se om den faller.
Har läst någonstans att man bör ha 0,5 + högsta vattenpunkten/10 och i mitt hus ( 1-plan ) är den röda pilen inställd på 0,5 bar. I ditt fall med 7m (?) Så blir det 1,2 som lägst.Y Yeah1 skrev:
Tack för hjälpen! Fyllde till 1,2 bar och nu kom det vatten ur radiatorn när jag luftade.HasseTeknik skrev:
Huset är från 1920-talet och varje våningsplan har ca 2,65 i takhöjd. Inte riktigt 7 meter.
vad händer om trycket blir för högt (över 1,5 bar)?