Hej,
Jag råkade stöta till röret under expansionskärlet till jordvärmeslinga. Den har droppat ett tag och tömt kärlet. Vet någon vad det är för vätska som ska fyllas? Och är det bara att öppna och fylla på?

Det är en ivt greenline HE C7

Mvh David

• Expansionskärl under jordvärmeslinga med rött vägg i bakgrunden, utrustat med rör och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha köldbärarsprit ”brine” och du blandar 1 del 95% köldbärarsprit med 2 delar vatten. Du fyller helt riktigt på genom att skruva av ventilen.

När du fyllt på och sen kört pumpen några dagar så rita ett streck på behållaren så du vet var normalnivån ligger. Denna rör sig lite upp och när pumpen går/står stilla men det viktiga är att kunna upptäcka läckage.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska ha köldbärarsprit ”brine” och du blandar 1 del 95% köldbärarsprit med 2 delar vatten. Du fyller helt riktigt på genom att skruva av ventilen.

När du fyllt på och sen kört pumpen några dagar så rita ett streck på behållaren så du vet var normalnivån ligger. Denna rör sig lite upp och när pumpen går/står stilla men det viktiga är att kunna upptäcka läckage.
Tack för snabbt svar !

Duger det med bioetanol från biltema eller måste man handla något specifikt?

David123abc David123abc skrev:
Tack för snabbt svar !

Duger det med bioetanol från biltema eller måste man handla något specifikt?
Vad har biltema för bioetanol?

Förresten behöver jag inte trycksatta efter påfyllning?

Förresten behöver jag inte trycksatta efter påfyllning?
Inte om kärlet sitter på högsta punkten.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte om kärlet sitter på högsta punkten.
Den sitter ungefär en meter under högsta punkten 😟 vet du vilket tryck ska det vara?

Den sitter ungefär en meter under högsta punkten 😟 vet du vilket tryck ska det vara?
Har du någon mer översiktlig bild? Värmeväxlaren för köldbäraren sitter nedtill på värmepumpen, så kärlet behöver inte sitta högre än hela "skåpet".

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B
Man brukar ha ett svagt övertryck, under 0.5 bar,

Jag skulle inte chansat på bioetanol. Antingen riktigt brine, köldbärarsprit, eller skippa och bara köra vatten. Du har säkert 300l blandning i systemet. Om du fyller på 2l vatten, så ändras fryspunkten marginellt. Finns på amazon med mera.

Hittar du nån tömningspunkt I systemet kan du säkert ansluta en trädgårdsslang och fylla med slangen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
[länk]

Finns även på vissa mackar

[länk]
Tack, skönt att få det serverat med länk o allt 🙂

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Man brukar ha ett svagt övertryck, under 0.5 bar,

Jag skulle inte chansat på bioetanol. Antingen riktigt brine, köldbärarsprit, eller skippa och bara köra vatten. Du har säkert 300l blandning i systemet. Om du fyller på 2l vatten, så ändras fryspunkten marginellt. Finns på amazon med mera.

Hittar du nån tömningspunkt I systemet kan du säkert ansluta en trädgårdsslang och fylla med slangen.
Okej tack! Jag får ta o fylla på vid kärlet och stoppa dit en ventil till kompressorn o prutta på lite luft

Så då kan det ha runnit ut mycket mer vätska än vad kärlet indikerar?

Nja, det är övertryck med luft i expansionskärlet. Det finns en liten klick av vätska kvar i botten så luften bör inte ha läckt ut i slingan ännu. Är inte helt 100 på mitt resonemang men hoppas o tror

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.