Byggahus.se
Hej!

Jag har rivit en innervägg i en lägenhet och har ett hål i taket efter den borttagna väggen. Hålet är ca 5-6 cm djupt och 3.20 meter långt. Min tanke är att man borde kunna fylla igen det med gipsbruk och sedan spackla för att få en relativt jämn yta. Dock är jag osäker på hur bra sådant fäster på järn/stålbalken och träbjälklaget i taket. Vore tacksam för tips och lösningar på detta problem!
 
  • Ett djupt och långt rektangulärt hål i ett tak med exponerad stålbalk och träbjälkar, behöver lagningsråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett långt och smalt hål i taket intill en vit dörr och vita väggar, exponerande järnbalk och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva upp gips är ju en möjlighet. Då slipper du slabb med att putsa i taket.
 
Har också funderat på det, men vart skulle jag då fästa gipset? Antar att jag inte får borra i järnbalken då den är bärande?
 
Limma upp frigolit så att du inte får så tjockt att spackla
 
Ser ut som om det är putsat på vass som är fastsatt på plankor i taket.
Alltså har du trä bakom putsen. Köp långa gipsskruvar och dra igenom putsen bara så det fäster i träet.
Alternativt reglar du först ner och därefter skruvar gipsen i reglerna.
 
M Maestrono skrev:
Ser ut som om det är putsat på vass som är fastsatt på plankor i taket.
Alltså har du trä bakom putsen. Köp långa gipsskruvar och dra igenom putsen bara så det fäster i träet.
Alternativt reglar du först ner och därefter skruvar gipsen i reglerna.
Ahh! Bra tips! Tänkte om man vill ha en jämn yta med taket så tänkte jag att man tar bort ca 5 cm av det putsade taket upp till plankorna i taket, sedan fäster gipsskivan i träplankorna och sedan putsar någon centimeter över gipsskivan så man får en jämn yta med resten av taket. Tror du att man måste isolera det illa tomrummet mellan järnbalken och gipsskivan?
 
G GabrielMT skrev:
Ahh! Bra tips! Tänkte om man vill ha en jämn yta med taket så tänkte jag att man tar bort ca 5 cm av det putsade taket upp till plankorna i taket, sedan fäster gipsskivan i träplankorna och sedan putsar någon centimeter över gipsskivan så man får en jämn yta med resten av taket. Tror du att man måste isolera det illa tomrummet mellan järnbalken och gipsskivan?

Fogskum?

skär av överflödet sen spackla jämnt, ungefär 10ggr lättare än de du själv precis beskrev
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Fogskum?

skär av överflödet sen spackla jämnt, ungefär 10ggr lättare än de du själv precis beskrev
Genom att täcka hela tomrummet utan gipsskiva? Fäster det i järn? Vill hitta en lösning som inte spricker efter något/några år.
 
G GabrielMT skrev:
Genom att täcka hela tomrummet utan gipsskiva? Fäster det i järn? Vill hitta en lösning som inte spricker efter något/några år.
Ja det fäster bra.
Kan rekommendera biltemas pistol ihop med deras stenlim. Det är funkar precis som fogskum men expanderar inte lika mycket och blir något hårdare.
Men se till att ta bort allt löst först.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
 
G GabrielMT skrev:
Genom att täcka hela tomrummet utan gipsskiva? Fäster det i järn? Vill hitta en lösning som inte spricker efter något/några år.

Bomba med fogskum, låt torka sen skär bort överflödet. Spackla så du får de jämnt, limma på pappersremsor med våtrumslim som täcker hålet. Efter detta torkat så spackla 2-3 tunnt sen slipa och måla.

pappersremsorna används för att de inte ska spricka, skippar du detta spricker de oavsett.

de går ju göra som du säger med gipsen men de känns mycket lättare med fogskum

mvh målaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.