Byggahus.se
Jag renoverar en stuga där en murad innervägg var dekorerad med stenar som var fastsatta i hål i muren. Jag har tagit bort stenarna men undrar över hur jag på bästa sätt ska iordningställa väggen nu.

Dels hur jag fyller igen de ca 0,5-1 dm djupa och 3-5dm breda hålen.

Dels vad jag gör med hela väggen efteråt för att få den jämn.

Bifogar några bilder och hoppas på råd!
 
  • Renoveringsarbete pågår, stenmurad spis, rundat fönster, skräp, dammsugare, blå plastskynke, vitt trätak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna vägg med flagande puts, exponerad armering och hål. Renoveringsbehov synligt. Neutralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förvitrad vägg med skador, avflagning. Texturer och hål synliga. Närbild på skadad betong eller puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsa igen hålen med putsbruk. Du får lägga i flera omgångar då det inte går att putsa så tjock i ett påslag. Innan du putsar fuktar du gropen med vatten med en blomspruta för att den torra gamla putsen inte ska suga ut allt vatten ur din nya puts som då håller sämre.

Sedan beror det på vilken yta du vill ha på väggen. Vill du behålla murad yta så får du antagligen slätputsa ytan, annars är ett alternativ att du limmar du upp gips på väggen som du sedan målar eller tapetserar.

Kamin/Murstock antar jag att du fortsätter ha murad yta på?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det en murad och sen putsad vägg så är det väl enklast att putsa igen hålen bara. Särskilt om du avser att ha en putsad vägg. Det ser ju inte stenhårt ut och är det mjukt så är det ju nån form av kalkbruk och det är ju jättelätt att hålla på med. Går att forma och borsta även som "hårt" Detta till skillnad mot cementbruk som blir stenhårt.
 
R
J Jonasåkesson skrev:
Jag renoverar en stuga där en murad innervägg var dekorerad med stenar som var fastsatta i hål i muren. Jag har tagit bort stenarna men undrar över hur jag på bästa sätt ska iordningställa väggen nu.

Dels hur jag fyller igen de ca 0,5-1 dm djupa och 3-5dm breda hålen.

Dels vad jag gör med hela väggen efteråt för att få den jämn.

Bifogar några bilder och hoppas på råd!
Hej,

Är det lättbetong som jag ser?
Putsning av lättbetong är lite klurigare än vanligt tegel/betong eller leca, grundregeln är att du behöver använda lågalkaliskt bruk bifogar en länk till ett lämpligt sådant. Följ rekommendationerna på bladet så kommer du långt.

Mvh Janne

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...s/86/PDS-SE-weberbase_131_lttbetongputs_C.pdf
 
Tack för svar! Hur vet jag om det är lättbetong? Huset är byggt 59 om det är en ledtråd?

Läser att gipsputs funkar på lättbetong och går att lägga i tjocka lager, kan det vara ett bra alternativ?

(Vill fortsätta ha putsad yta på både vägg och murstock)
 
R
J Jonasåkesson skrev:
Tack för svar! Hur vet jag om det är lättbetong? Huset är byggt 59 om det är en ledtråd?

Läser att gipsputs funkar på lättbetong och går att lägga i tjocka lager, kan det vara ett bra alternativ?

(Vill fortsätta ha putsad yta på både vägg och murstock)
Gipsbruk kommer inte att se ut som det putsade gör..
Kan inte bedöma till hundra om det är lättbetong ifrån bilderna.
Men vill du vara säker så utgår du ifrån att det är lättbetong då blir det inte fel med tanke på vilket bruk du ska använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.