Byggahus.se
Hej!
Jag har en vägg med ett dörrhål som bara finns på ena sidan av väggen då tidigare ägare bara fyllde igen den på ena sidan. Hålet har tidigare dolts av en garderob. Nu tänkte jag dock försöka fylla igen hålet så att det blir en fullständig vägg.

Eftersom jag inte vill förstöra den sidan av väggen som redan finns känns det riskfyllt att försöka ta bort hela karmen eller att ta bort den gipsskiva som redan sitter där (se bild). Jag fick tipset från personalen på Hornbach att köpa en reglar och eventuellt såga till dem så att gipskivan jag tänkte täcka med går i kant med väggen. Men hur noga behöver det vara för att slutresultatet ska bli jämnt?

Från vägkanten till gipsskivan som redan sitter är det ca 4,1-4,2 cm. Gipsskivan jag tänkte köpa är 13 mm tjock. Jag hittade en regel/läkt som är 38 mm x 25 mm i tjocklek. Om jag tar en sån och vänder den smalare delen längs med karmen fyller jag ut med 25 + 13 = 38 mm. Då blir det ca 3 mm - 4 mm kvar ut mot väggen. Är det för djupt för att jag ska kunna kompensera med spackel, eller funkar detta? Eventuellt kanske jag inte behöver trycka in reglarna direkt mot den inre gipsskivan. Nåt annat jag behöver tänka på?
 
  • Inomhusvägg med skugga, skadad tapet, små häftklamrar, trägolv, vitmålad tröskel och dörrpost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ofullständig dörröppning med täckplatta och synliga skruvhål mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad hörnkant med avskalad färg och spår av trä samt en sprucken vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med flagnande färg och tapet vid hörn, behov av renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Redigerat:
Övertänker du inte lite? Jag har haft samma problem och satte bara gipsskivan rätt över utan extra reglar eller ta bort karmen. Lät till och med dörrbladet sitta kvar. Men den dörröppningen var bara 70 cm, och satte en 120 cm bred skiva för att få bra infästning på sidorna.

Är din öppning mycket större? Kommer området utsättas för ovanligt mycket slitage eller ska du hänga upp tunga saker just där?
 
G Genomklok skrev:
Övertänker du inte lite? Jag har haft samma problem och satte bara gipsskivan rätt över utan extra reglar eller ta bort karmen. Lät till och med dörrbladet sitta kvar. Men den dörröppningen var bara 70 cm, och satte en 120 cm bred skiva för att få bra infästning på sidorna.

Är din öppning mycket större? Kommer området utsättas för ovanligt mycket slitage eller ska du hänga upp tunga saker just där?
Ingen aning :). Jag har aldrig gjort något sånt här förut . Min öppning är 60 cm bred. Hur fick du det jämnt mot väggen, utan glapp? Använde du distanser? Förstod inte hur du menade med 120 cm skiva?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du vill nog nå nära 0mm glapp.
Använd distanser bakom reglarna, tex [länk]

Edit: Hittade ingen bra bild. Men hos mig användes Renoveringsgips-Plywood-Regel-Plywood-Renoveringsgips när dörrhål sattes igen.

Distanser sattes bakom reglar där huset var alldeles för snett.
Tack. Ska kika på detta. Fick liknande råd från personalen på Hornbach.
 
G Genomklok skrev:
Övertänker du inte lite? Jag har haft samma problem och satte bara gipsskivan rätt över utan extra reglar eller ta bort karmen. Lät till och med dörrbladet sitta kvar. Men den dörröppningen var bara 70 cm, och satte en 120 cm bred skiva för att få bra infästning på sidorna.

Är din öppning mycket större? Kommer området utsättas för ovanligt mycket slitage eller ska du hänga upp tunga saker just där?
Jag kommer inte hänga upp ngt. Garderoben ska tillbaka upp sen, så det kommer inte synas. Jag ska måla om hela rummet och vill bara inte leva med vetskapen om att det inte är gjort ordenligt.
 
BirgitS
L Lokinin skrev:
Jag kommer inte hänga upp ngt. Garderoben ska tillbaka upp sen, så det kommer inte synas. Jag ska måla om hela rummet och vill bara inte leva med vetskapen om att det inte är gjort ordenligt.
Å andra sidan kan det ju vara bra om det är synligt i framtiden när någon kan vilja öppna upp igen.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort samma sak med fönster mellan rum som byggdes bort. Min metod:

* Regla upp så att det inte blir för glest mellan reglarna.

* Skruva upp gips.

* Av någon anledning så var Byggmax gips 1-2 mm tunnare än vad som fanns tidigare, så köp en stor hink spackel, och spackla rejält. Jag gjorde det i flera omgångar, eftersom det var så mycket.

* Slipa. Jag tycker det är enklare att få det bra om man handsandpapprar.

* Tapetsera. Resten av väggen hade glasfibervävtapet, så jag körde på det. Väldigt förlåtande.

Man kan inte se var fönstret har varit.

Skulle jag gjort det idag så skulle jag nog satt OSB bakom gipset, och använt en dimension klenare regel för att ge plats.

Edit: Glömde att jag petade in isolering där också, för att få bättre ljudisolering mellan rummen. Det är en före detta skola, så det är antingen dubbelgips eller 15mm plywood + gips i alla väggar, oftast med isolering, för ljudisoleringen. Jag hade isolering liggande, så lika bra att använda den.
 
  • Gilla
Lokinin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag har gjort samma sak med fönster mellan rum som byggdes bort. Min metod:

* Regla upp så att det inte blir för glest mellan reglarna.

* Skruva upp gips.

* Av någon anledning så var Byggmax gips 1-2 mm tunnare än vad som fanns tidigare, så köp en stor hink spackel, och spackla rejält. Jag gjorde det i flera omgångar, eftersom det var så mycket.

* Slipa. Jag tycker det är enklare att få det bra om man handsandpapprar.

* Tapetsera. Resten av väggen hade glasfibervävtapet, så jag körde på det. Väldigt förlåtande.

Man kan inte se var fönstret har varit.

Skulle jag gjort det idag så skulle jag nog satt OSB bakom gipset, och använt en dimension klenare regel för att ge plats.

Edit: Glömde att jag petade in isolering där också, för att få bättre ljudisolering mellan rummen. Det är en före detta skola, så det är antingen dubbelgips eller 15mm plywood + gips i alla väggar, oftast med isolering, för ljudisoleringen. Jag hade isolering liggande, så lika bra att använda den.
Tack för den detaljerade beskrivningen. Jag tror det kommer blir bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.