Byggahus.se
Hej,
Har ett dörrhål i en innervägg som jag ska sätta igen. Väggen består av Spånskiva ca 12mm - plankvägg 22mm - 95 mm regel - standard ny OSB - standard ny gips.
Kan jag använda 22mm råspånt + gips på den sidan väggen som har plankvägg + spånskiva? Jag har materialet för det hemma. Eller är det bättre att fortsätta med samma material och köpa en spånskiva istället? Tänker på rörelser i väggen med olika material/ sprickor i skarven mellan gamla dörrhålet och resten av väggen.
 
Ta det du har, och sätter du gips ovanpå med hel skiva över skarvarna i hålet så blir det bra
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
Düsseldorff
B BjörnNelson skrev:
Hej,
Har ett dörrhål i en innervägg som jag ska sätta igen. Väggen består av Spånskiva ca 12mm - plankvägg 22mm - 95 mm regel - standard ny OSB - standard ny gips.
Kan jag använda 22mm råspånt + gips på den sidan väggen som har plankvägg + spånskiva? Jag har materialet för det hemma. Eller är det bättre att fortsätta med samma material och köpa en spånskiva istället? Tänker på rörelser i väggen med olika material/ sprickor i skarven mellan gamla dörrhålet och resten av väggen.
Det finns alltid en risk att skarvar spricker. Om du har möjlighet att använda material motsvarande övrig vägg skulle jag definitivt göra det. Men även då finns det en risk. Att använda vilken skit som helst för att "fylla" hålet är en onödig risk.
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta det du har, och sätter du gips ovanpå med hel skiva över skarvarna i hålet så blir det bra
Tack för svar!
Spånskivan är "sista lagret" under tapeten i rummet, alltså ingen gips alls på den sidan väggen idag. Jag slipper gärna att gipsa hela väggen. Lutar åt att sätta igen hålet med en spånskiva som livar med resten av väggen, spackla, slipa och tapetsera om väggen. Alternativt att jag tar bort tapeten och målar en fondvägg istället.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det finns alltid en risk att skarvar spricker. Om du har möjlighet att använda material motsvarande övrig vägg skulle jag definitivt göra det. Men även då finns det en risk. Att använda vilken skit som helst för att "fylla" hålet är en onödig risk.
Tack för svar!
 
B BjörnNelson skrev:
spånskiva som livar med resten av väggen, spackla, slipa och tapetsera om väggen
Blir svårt att få det att hålla om det är en träskarv, vanlig tapet kommer att spricka oavsett vad du gör, enda möjligheten är en vävtapet som tål drag. Går att måla på, men suger häftigt, måste nog stryka 2 ggr, första gången med det har i förrådet. Men ingen med kulör helst, det slår igenom med en ljus utanpå. Försök att få tag en som har så lite struktur som möjligt på utsidan.
 
J jonaserik skrev:
Blir svårt att få det att hålla om det är en träskarv, vanlig tapet kommer att spricka oavsett vad du gör, enda möjligheten är en vävtapet som tål drag. Går att måla på, men suger häftigt, måste nog stryka 2 ggr, första gången med det har i förrådet. Men ingen med kulör helst, det slår igenom med en ljus utanpå. Försök att få tag en som har så lite struktur som möjligt på utsidan.
Hum. Jättefint att få tips redan nu att det troligen inte blir så bra med tapet på spånskive-skarv! Jag är lite inne på att bara måla eftersom att det är enklast, och ställa en bokhylla eller annan stor möbel framför. Om resultatet stör mig väldigt i framtiden får jag väl sätta ett lager gips hela vägen.
 
Det blir som i gamla tider, F-N ett stort märke/hål i väggen, skit i det vi hänger en tavla över. Det ögat inte ser, gråter det inte för. 🙂
 
Tänkte att det är artigt att följa upp hur det blev. Det var väldigt enkelt att lossa det sista lagret med spånskivorna och ersätta med gips hela på hela väggen. Visst, det blev lite dyrare i material men det var enkelt och resultatet blev bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.