11 036 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Fylla i större glipa i hörn med gipsskivor
Hej!
Har satt upp reparationsgips i två rum i en sommarstuga vi precis köpt. Är väldigt noggrann men väggarna var väldigt ojämna i några av hörnen. Tyvärr har det blivit en större glipa (ca 10-20 mm) på ena sidan på en del och (10mm) på andra gipset. Är väldigt ojämnt på mindre delar alltså, och tätt emot på andra ställen.
nu är frågan hur jag löser det. Orkar inte göra om, inte sätta in vinkelprofil50/50 bakom exempelvis.
Olika alternativ att fylla i hörnen mellan reparationsgipset:
1. sätta i gipsbruk - sen spackla med pappremsa
2. sitta bostik universal filler(blandning flexibel fogmassa/spackel och verkar hantera viss rörlighet) sen spackla med pappremsa
Någon som har erfarenhet av bostik universal filler?
3. Annat enkelt alternativ?
Tack för era seriösa svar!
/TP
Har satt upp reparationsgips i två rum i en sommarstuga vi precis köpt. Är väldigt noggrann men väggarna var väldigt ojämna i några av hörnen. Tyvärr har det blivit en större glipa (ca 10-20 mm) på ena sidan på en del och (10mm) på andra gipset. Är väldigt ojämnt på mindre delar alltså, och tätt emot på andra ställen.
nu är frågan hur jag löser det. Orkar inte göra om, inte sätta in vinkelprofil50/50 bakom exempelvis.
Olika alternativ att fylla i hörnen mellan reparationsgipset:
1. sätta i gipsbruk - sen spackla med pappremsa
2. sitta bostik universal filler(blandning flexibel fogmassa/spackel och verkar hantera viss rörlighet) sen spackla med pappremsa
Någon som har erfarenhet av bostik universal filler?
3. Annat enkelt alternativ?
Tack för era seriösa svar!
/TP
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Kanske du kan vända på en ytterhörnlist och spackla in i ditt innerhörn.
C cffol skrev:
Bra tack, tänker du typ Tec7 som ms-polymer?
Och den fogen drar jag alltså absolut sist efter all spackling är klar och torkad och pappremsan ”inbakad” i spacklet?
Ja precis. Finns ju andra, billigare varianter än Tec7, men ja. Illbruk SP054 brukar jag köra tex. Tips är också att ha typ Casco Brutal Wipes eller motsvarande när man jobbar med den typen av polymerer. Lätt rengöra sig själv och verktyg då.A Antidote skrev:
Gällande att spackla in en hörnlist har jag aldrig provat det, men spontant tror jag det är svårt att få lika bra som pappremsa. Hörnlisterna brukar ju vara lite överböjda, alltså mindre än 90 grader mellan flänsarna, så knepigt att få det snyggt. Kommer bygga mer också. Rätt gjord blir en pappremsa mycket stark.
Spackla dit en hörnlist blir mycket snyggare än att krångla dit en pappremsa
Intressant - jag har aldrig sett nån göra det i ett innerhörn. Har du nån bild? Tänker du en hörnlist i metall eller papp förstärkt med plast, typ aquabead? Ska man förböja den först då för att öppna upp vinkeln till mer än 90 grader som man brukar göra med en pappremsa? Jag ser faktiskt inte framför mig hur detta skulle kunna bli bra.I Interista88 skrev:
Att sätta en pappremsa i ett innerhörn är dessutom inte alls krångligt - de är ju gjorda för detta ändamål med ett litet förberett veck i mitten.
Ok, toppen tack för tipsen. En nyfiken fråga - finns det någon skillnad från klassisk latexfog i hörn och att istället använda lim/fog polymer? Håller det bättre i längden helt enkelt?C cffol skrev:Ja precis. Finns ju andra, billigare varianter än Tec7, men ja. Illbruk SP054 brukar jag köra tex. Tips är också att ha typ Casco Brutal Wipes eller motsvarande när man jobbar med den typen av polymerer. Lätt rengöra sig själv och verktyg.
Gällande att spackla in en hörnlist har jag aldrig provat det, men spontant tror jag det är svårt att få lika bra som pappremsa. Hörnlisterna brukar ju vara lite överböjda, alltså mindre än 90 grader mellan flänsarna, så knepigt att få det snyggt. Kommer bygga mer också. Rätt gjord blir en pappremsa mycket stark.
Har du tips på någon speciell hörnlist om du gjort så någon gång? Finns ju hur många varianter som helst när jag läst på några dagar, men alla utgår ju alltid från ytterhörn ( med lim etc. ) förutom Flex Pro men det är ju en rulle på 25 m för tusenlappen, som känns lite overkill.I Interista88 skrev:
Mycket mer flexibel och håller över tid. Latex spricker garanterat inom ett år, enligt min erfarenhet.A Antidote skrev:
A Antidote skrev:
Din färgbutik borde ha den sorten man klistrar fast, finns både för inner och ytterhörn. Levelline har en variant som är både inner o ytterhörn i ett. Man kan ha den vilket som, men den spacklar man fast. Men den brukar bara säljas på hel rulle. Typ 30 meter o kostar pengarA Antidote skrev:
Klicka här för att svara