7 886 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Fuskspröjs
Hej!
Har köpt ett hus som är byggt 1912. Det byggdes ut på 50-talet och på 80-talet sattes treglasfönster in. Treglas är ju bra, men några av fönstren är väldigt stora. Det blir inte så mycket sekelskiftes stil då! Kan man sätta dit fuskspröjs utanpå fönstren? Hur fäster man dem då?
/Ziro
Har köpt ett hus som är byggt 1912. Det byggdes ut på 50-talet och på 80-talet sattes treglasfönster in. Treglas är ju bra, men några av fönstren är väldigt stora. Det blir inte så mycket sekelskiftes stil då! Kan man sätta dit fuskspröjs utanpå fönstren? Hur fäster man dem då?
/Ziro
Slå en pling till Elitfönster (0383-763400) dom har garanterat en lösning, säkert både bra och svindyr.......

Jag och min fru köpte förra året ett hus byggt 1982, och nu håller vi på att fräscha upp det med en ny ljusare färg än den ursprungliga svarta och röda färg huset målades med. På så sätt får känns inte huset så 80-tal, men ändå är det något som saknas för att få den där sista "touchen" -- SPRÖJS.
Det måste väl finnas någon lösning där man eftermonterar spröjs, alltså enbart för syns skull. Ingen som har några idéer?
Naturligtvis går det att snickra till något men så är ju frågan hur man får till infästningen mot själva fönstret så att det ser vettigt ut. Ska den ligga utanpå fönsterbågen, eller ska den på något sätt ligga direkt mot glaset?
Alla tips mottages med glädje
Det måste väl finnas någon lösning där man eftermonterar spröjs, alltså enbart för syns skull. Ingen som har några idéer?
Naturligtvis går det att snickra till något men så är ju frågan hur man får till infästningen mot själva fönstret så att det ser vettigt ut. Ska den ligga utanpå fönsterbågen, eller ska den på något sätt ligga direkt mot glaset?
Alla tips mottages med glädje
jo men man skall inte göra som Timell..... tänk på att han är roten till Timell effekten. Och limmar mann på spröjsen med glas silikon så syns det garanterat inifrån och snygg blir det kanske utifrån. Men man har ju ingen lust att titta ut genom sitt fönster å se silikon kletet. Sen gör spröjsen bara fönstrena svårtvättade. Må det se stiligt ut men nya fönster och spröjs är ingen ekvation jag får ihop. Spröjs hade man förr i världen pga av en anledning och nu är den anledningen borta. Så antingen har man gamla fönster med spröjs eller nya fönster utan. 
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
eller plastspröjs monterade med plastpluppar likt elitfönster... inget silikonklet ..tas bort vid fönstertvätt och lättmonteratzankan skrev:jo men man skall inte göra som Timell..... tänk på att han är roten till Timell effekten. Och limmar mann på spröjsen med glas silikon så syns det garanterat inifrån och snygg blir det kanske utifrån. Men man har ju ingen lust att titta ut genom sitt fönster å se silikon kletet. Sen gör spröjsen bara fönstrena svårtvättade. Må det se stiligt ut men nya fönster och spröjs är ingen ekvation jag får ihop. Spröjs hade man förr i världen pga av en anledning och nu är den anledningen borta. Så antingen har man gamla fönster med spröjs eller nya fönster utan.![]()
Klicka här för att svara