Tänk vad bra programmet Plus är i jämförelse....idag fick dom Trivselhus att ta fullständigt ansvar för bygg/konstruktionsfel, de använde samma jurist som T o E men fick ut en i det närmaste komplett lista över "att tänka på" för konsument som ska anlita hantverkare och dom hade hantverkare som berättade lite om varför de trodde konsumentverket hade så mycket klagomål på hantverksjobb och de var raka och höll sig till verkligheten.......det är lite respekt i det programmet och folk lär sig något. Skrota fuskbyggarna och starta något som lär konsument saker, hur det funkar innan, under och efter ett projekt...även hantverkare som "slarvar" kommer ju att lära sig något och de klåpare som inte bryr sig kanske försvinner från marknaden till slut.
Det är ju synd att familjen ska behöva att gå till TV för att Trivselhus ska fixa huset. Känns inte trovärdigt att göra en sådan kovändnig som Trivselhus gjorde... Dock måste det vara otroligt skönt för familjen.
Plus är en helt annan liga än vad Fuskbyggarna är. Tanken är väl bra med Fuskbyggarna men det leder ju ALDRIG till något.
Plus är en helt annan liga än vad Fuskbyggarna är. Tanken är väl bra med Fuskbyggarna men det leder ju ALDRIG till något.
Ja, plus är bättre än fuskbyggarna, men långt ifrån så bra som det var innan dom gjorde om det. Nu lider det tyvärr av många av sjukorna som fuskbyggarna dras med också, uppdelade inslag och repetitioner av samma klipp om och om igen och ofta tafatta konfrontationer m.m. Men jag måste säga att kvällen program ändå var ett av de bättre, och det var ju en lite oväntad kovändning trivselhus gjorde. Lite som på den gamla goda sverkertiden 
Jag påtalade för byggbolagets vd redan när husen i skogaberg var under uppförande att man inte kunde bygga så, det möglar. Det var ju väl känt redan då med problemen. Inga problem, sa han. Vi bygger på ett sätt som funkar.... Jo tack.
Jag påtalade för byggbolagets vd redan när husen i skogaberg var under uppförande att man inte kunde bygga så, det möglar. Det var ju väl känt redan då med problemen. Inga problem, sa han. Vi bygger på ett sätt som funkar.... Jo tack.
Ja, trivselhus kändes inget vidare, och hans flin och självnöjdhet när han kungjort kovändningen var inget vidare heller. Cirkusen med byggfelsförsäkring är ju rent bedrägeri från staten i maskopi med kriminella gentemot privatpersoner som vill bygga eget.MB77 skrev:Det är ju synd att familjen ska behöva att gå till TV för att Trivselhus ska fixa huset. Känns inte trovärdigt att göra en sådan kovändnig som Trivselhus gjorde... Dock måste det vara otroligt skönt för familjen.
Plus är en helt annan liga än vad Fuskbyggarna är. Tanken är väl bra med Fuskbyggarna men det leder ju ALDRIG till något.
Hela iden med fuskbyggarna skulle ju falla om fuskbyggaren plötsligt lovade att åtgärda problemen, vad ska timell göra då? Så fuskbyggarna måste hålla sig borta från byggfirmor som ändå har en viss moral kvar....
thomasx skrev:
Hehe, en oväntad, men kanske inte helt tokigt analys ...
Ju mer man tänker på det ....
Trivselhus har råd att rätta till alla felaktiga hus.Trähusföretaget ägs av kooperativet Södra skogsägarna som redan idag håller företaget under armarna.Man behöver bara betala medlemmarna lite mindre för virkesleveranserna så uppstår en vinst i Södra som sedan kan fördelas som koncernbidrag.Medlemmarna betalar alltså indirekt för nöjet att äga en trähusfabrik.
VD har nu skapat ett prejudikat och man kan förvänta sig att alla kunder ska bli belåtna. Eller är det bara de fall som det görs TV om som kompenseras ?
Trivselhus VD:s första reaktion när plus ringde upp var knappast särskilt smickrande och förtroendeingivande. Men det krävdes nog inte så lång fundering innan han insåg vilken fullständigt förödande bild som skulle förmedlas av Trivselhus om de fortsatt att ignoerara problemet och lämna familjen i sticket på bästa sändningstid. Så att stå och lova familjen en lösning som de skulle bli nöjd med var inte särskilt överaskande i det läget, men det är ganska uppenbart att kovändningen enbart beror på den negativa publicitet som de riskerade.
Så det som verkligen är intressant och som påpekats tidigare är om Trivselhus kommer att behandla alla andra kunder som har precis samma problem på samma sätt, vilket borde vara självklart. Förhoppningsvis så kommer fler familjer med samma problem bli hjälpta tack vare Plus reportage och i annat fall så hoppas jag att Plus följer upp fallet om det visar sig att det bara var familjen i TV som man skulle göra allt för att de skulle bli nöjda och resten av kunderna fortsätter man att behandla på samma sätt som den drabbade familjen innan de kom med i Plus.
Så det som verkligen är intressant och som påpekats tidigare är om Trivselhus kommer att behandla alla andra kunder som har precis samma problem på samma sätt, vilket borde vara självklart. Förhoppningsvis så kommer fler familjer med samma problem bli hjälpta tack vare Plus reportage och i annat fall så hoppas jag att Plus följer upp fallet om det visar sig att det bara var familjen i TV som man skulle göra allt för att de skulle bli nöjda och resten av kunderna fortsätter man att behandla på samma sätt som den drabbade familjen innan de kom med i Plus.
Det där med att man ska kolla upp att hantverkaren har försäkring som det bl.a tipsades om i Plus... När det uppkommit skada (som konstaterats vid besiktning) och hantverkaren inte vill anmäla skadan dvs använda sig av sin entreprenad- montage- allrisk- ansvarsförsäkring, vad gör man då? :eek:
Själv svär jag! Tyvärr hjälper inte det.
Själv svär jag! Tyvärr hjälper inte det.
Då tvingas man processa men med vetskap om att det finns garant på att pengar finns om man skulle nå framgång. Dessutom brukar bolaget bli inblandat i förlikningsförhandlingen då de riskerar att vara utbetalare i slutändanKanallt skrev:Det där med att man ska kolla upp att hantverkaren har försäkring som det bl.a tipsades om i Plus... När det uppkommit skada (som konstaterats vid besiktning) och hantverkaren inte vill anmäla skadan dvs använda sig av sin entreprenad- montage- allrisk- ansvarsförsäkring, vad gör man då? :eek:
Själv svär jag! Tyvärr hjälper inte det.
Jag har svaret på din fråga om hur Trivselhus behandlar kunder som inte är med i TV. Vi är i exakt samma situation som familjen som var med i Plus reportage. Vi har ett mycket fuktskadat hus med enstegstätad puts på cellplast. Dagen efter TV-programmet ringde jag till Trivselhus och frågade vad de kommer att göra för oss. Svaret blev att Trivselhus erbjuder ingen hjälp alls till oss utan hänvisar till byggfelsförsäkringen hos Garbo. De påstod också att familjen i programmet inte heller får någon ekonomisk kompensation av Trivselhus. Av Garbo har vi precis som familjen i Plus blivit erbjudna ersättning för att lappa och laga den befintliga fasaden. För att byta till en godkänd ventilerad fasad enligt SP:s rekommendationer skulle vi behöva betala flera hundra tusen ur egen ficka.mr_bygg skrev:Trivselhus VD:s första reaktion när plus ringde upp var knappast särskilt smickrande och förtroendeingivande. Men det krävdes nog inte så lång fundering innan han insåg vilken fullständigt förödande bild som skulle förmedlas av Trivselhus om de fortsatt att ignoerara problemet och lämna familjen i sticket på bästa sändningstid. Så att stå och lova familjen en lösning som de skulle bli nöjd med var inte särskilt överaskande i det läget, men det är ganska uppenbart att kovändningen enbart beror på den negativa publicitet som de riskerade.
Så det som verkligen är intressant och som påpekats tidigare är om Trivselhus kommer att behandla alla andra kunder som har precis samma problem på samma sätt, vilket borde vara självklart. Förhoppningsvis så kommer fler familjer med samma problem bli hjälpta tack vare Plus reportage och i annat fall så hoppas jag att Plus följer upp fallet om det visar sig att det bara var familjen i TV som man skulle göra allt för att de skulle bli nöjda och resten av kunderna fortsätter man att behandla på samma sätt som den drabbade familjen innan de kom med i Plus.
Efter detta har vi inget förtroende för Trivselhus och inget förtroende för Garbo. Det är bra att det börjar uppmärksammas av media men synd att de bara fokuserar på ett enskilt fall som råkar sluta med glädjetårar och tårta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag antar att det inte finns något sånt här fall som gått upp i HD? Det är på hög tid, personligen tror jag att det skulle bli surt för byggbolagen.
Den enda process jag hört talas om som nått hovrätten avgjordes nyligen till kärandes fördel, men där var motparten också privatperson, då det i detta fallet gällde en fastighet som sålts vidare privat. Här är jag dock smått förvånad över det resultatet, det kan ju knappast ha varit ett dolt fel, mer kända problem får man leta efter (hur paradoxalt det nu än kan låta
).
Den enda process jag hört talas om som nått hovrätten avgjordes nyligen till kärandes fördel, men där var motparten också privatperson, då det i detta fallet gällde en fastighet som sålts vidare privat. Här är jag dock smått förvånad över det resultatet, det kan ju knappast ha varit ett dolt fel, mer kända problem får man leta efter (hur paradoxalt det nu än kan låta