Fuskbyggarna, Byggfällan samt Plus visar ju på samma saker. Förskottsbetalningar, okunniga och oseriösa byggare ofta med utländska hantverkare (ca 1/3 av inslagen handlar om hantverkare med utländsk bakgrund vilket är en överrepresentation i programmen då det inte knappast är 33% av sveriges alla företag inom bygg som drivs av och/eller har anställda med utländsk bakgrund).
Programmen visar tydligt att välja det billigaste är inte alltid det billigaste i längden samt att det påpekas gång på gång att INTE betala i förskott och om man kan ta HJÄLP om man inte vet med sig att man fixar att hålla i ett projekt samt KOLLA UPP företaget innan man anlitar.
Om ni ser och lyssnar noggrant så är det samma saker åter och åter igen i varje program. Än har det inte visats ett program vad jag vet där konsumenten satsat på att ta en lite dyrare hantverkare och genom offert se att det ingår betydligt mer.
Och varför kan det fortgå hela tiden på en nivå som totalblåser konsumenter? Jo, de stirrar blint på ett pris och de oseriösa företagarna ser snabba enkla pengar i det hela.
Programmen visar tydligt att välja det billigaste är inte alltid det billigaste i längden samt att det påpekas gång på gång att INTE betala i förskott och om man kan ta HJÄLP om man inte vet med sig att man fixar att hålla i ett projekt samt KOLLA UPP företaget innan man anlitar.
Om ni ser och lyssnar noggrant så är det samma saker åter och åter igen i varje program. Än har det inte visats ett program vad jag vet där konsumenten satsat på att ta en lite dyrare hantverkare och genom offert se att det ingår betydligt mer.
Och varför kan det fortgå hela tiden på en nivå som totalblåser konsumenter? Jo, de stirrar blint på ett pris och de oseriösa företagarna ser snabba enkla pengar i det hela.
Ja, och det finns vad jag vet ingen leverantör som anvisar den konstruktionen.Matti_75 skrev:
Det finns en del som anser att man kan spruta ceullulosaisolering så, med motiveringen att man förr använde sågspån på det viset, men det finns ju flera anledningar till varför den motiveringen inte håller.
Det antal program som visats hittills är inte precis något tillräckligt underlag för att dra några konkreta slutsatser. På motsvarande sätt skull men efter de två första programmen av fuskbyggarna ha kunnat hävda att de utgör 50% av "problemet", vilket naturligtvis inte är sant. Vi har ingen aning om vilket underlag fuskbyggarna har när de väljer sina program eller något av deras förutsättningar eller kriterier kring val av fall, eller ens om det har någno dold agenda, det är inte precis oberoende public service vi talar om här.Glufsglufs skrev:Fuskbyggarna, Byggfällan samt Plus visar ju på samma saker. Förskottsbetalningar, okunniga och oseriösa byggare ofta med utländska hantverkare (ca 1/3 av inslagen handlar om hantverkare med utländsk bakgrund vilket är en överrepresentation i programmen då det inte knappast är 33% av sveriges alla företag inom bygg som drivs av och/eller har anställda med utländsk bakgrund).
Du kan väl presentera all statistik som du har för dessa program tillsammans som du nämner, vore intressant att se, fuskbyggarnas har vi ju redan här i tråden. Hur många fall har Plus tagit upp?
Men det har det. Och även om fuskbgyggarna brände sig på fungrarna så var det flera konkreta fel på det bygget ocksåGlufsglufs skrev:
Men det är ju precis det jag menar, antingen diskuterar vi verkligheten utefter vad TV visar och/eller vad en del på forumet ser i verkligheten eller så behöver vi inte ens ägna tid åt vad i problemena grundas förutom att resultaten är helt åt helvete. Men som vanligt så får ju någon som är kritisk mot hur konsumenter hanterar situationen från början genom egna misstag aldrig dra paraleller eller utgå från exakt samma fakta som andra (dvs det som sänds) för då räcker tydligen inte fakta till, att man sen däremot träffar på och har arbetat med både svenska och utländska oseriösa verkar ju inte heller hjälpa för då kan man ju bli kallad för rasist om man påpekar något.thomasx skrev:Det antal program som visats hittills är inte precis något tillräckligt underlag för att dra några konkreta slutsatser. På motsvarande sätt skull men efter de två första programmen av fuskbyggarna ha kunnat hävda att de utgör 50% av "problemet", vilket naturligtvis inte är sant. Vi har ingen aning om vilket underlag fuskbyggarna har när de väljer sina program eller något av deras förutsättningar eller kriterier kring val av fall, eller ens om det har någno dold agenda, det är inte precis oberoende public service vi talar om här.
Du kan väl presentera all statistik som du har för dessa program tillsammans som du nämner, vore intressant att se, fuskbyggarnas har vi ju redan här i tråden. Hur många fall har Plus tagit upp?
Men det har det. Och även om fuskbgyggarna brände sig på fungrarna så var det flera konkreta fel på det bygget också
Att inte betala i förskott verkar ju alla vara överens om....ändå är det ganska genomgående i programmen. Att kolla upp hantverkaren innan är A och O samt nämns ofta....ändå missas det ofta i programmen. Att billigt lämnade offerter ofta inte speglar den slutgiltiga slutsumman visar sig vara sant många gånger och ändå nämns det ofta att man ska ta hjälp om man inte har kollen själv osv osv osv. Så länge konsumenter skiter i detta så kommer det finnas bluffare som vill göra snabba pengar.
Gällande plus så har dom genom åren tagit upp ganska många fall men mest varit koncentrerade på husföretagen och vad dom rekomenderar för byggare, man har inte gått på byggarna direkt förutom tex nu i veckan som var gällande en lägenhetsrenovering.
Ni får tycka och tro vad ni vill men de oseriösa utländska hantverkara är tio resor värre i omoral än de svenska, om det har något med kultur att göra eller bara ignorans mot det svenska rättssystemet eller kanske bara ett nyttjande av kunders naivitet vet jag inte men jargongen känner jag igen och stött på många gånger. Det intressanta är att deras seriösa kollegor är betydligt hårdare i orden mot de oseriösa "landsmännen"......men de riskerar väl heller inte att bli anklagade för att vara rasister när dom kritiserar verkligheten.
Varför det sen visas så många företag som har utländska hantverkare inblandade på ett eller annat vis kan inte jag förklara men antagligen så anmäls det in fler sådana till produktionen än andra. Men det är väl kanske så att alla dessa med utländsk bakgrund "blir pippade"!!!!
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
En viktig aspekt i urvalet till programmen som ingen verkar ha nämnt ännu är att de drabbade familjerna själva måste vilja ställa upp. Det är långt ifrån alla som vill ställa upp på att medverka i program som Fuskbyggarna och liknande, så jag misstänker att det redan där blir en missvisning.
Plus hade förra veckan ett reportage om en misslyckad lägenhetsrenovering. Det var väl samma historia som tidigare, byggaren försvinner med pengarna, besiktningsmannen dömer ut arbetet, (det såg rätt risigt ut).
Sorry, såg att GG redan nämnt detta.
Sorry, såg att GG redan nämnt detta.
Redigerat:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Jag förstår inte vad du skriver.Matti_75 skrev:
Innan skrev du att felet var att blåsa mot råsponten, och nu skriver du att det är bättre att man ska sätta igen luftspalten än att inte ha någon alls?????.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Både Ekofiber och Termoträ hänvisar till SP-s broschyr om "uteluftsventilerade vindsutrymmen över vindsbjälklag". Så där har du fel igen.thomasx skrev:
Jag har själv jobbat med Ekofiber och har även varit på SP och vet om den bittra fajten mellan cellulosa och mineralull.
Visa nu var du har för grunder angående dit påstående att SP-s förslag inte håller.
Det jag menar är att man SKA bygga en luftspalt mot råsponten men att man kan spika för luftningen i takfoten. På så sätt får man ingen lösull mot yttertaket men man får inte heller någon luftutväxling som kan ge problem med fukt på vinden.Thomas Lundquist skrev:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Men det är sättningsmån på isoleringen med ca 10-15 % vid en sån här typ av isoleringsmetod så det är bortkastat arbete.Matti_75 skrev:
Dessutom behövs ingen spalt alls, speciellt inte i det här fallet.
I de delar SP's skrift överhuvudtaget berör det jag kommenterat stöder den mina påståenden, there you go, så jag har som vanligt inte fel allsThomas Lundquist skrev:Både Ekofiber och Termoträ hänvisar till SP-s broschyr om "uteluftsventilerade vindsutrymmen över vindsbjälklag". Så där har du fel igen.
Jag har själv jobbat med Ekofiber och har även varit på SP och vet om den bittra fajten mellan cellulosa och mineralull.
Visa nu var du har för grunder angående dit påstående att SP-s förslag inte håller.
Jag tror snarare att det är du som får förklara vad du egentligen menar med dina konstiga påståenden och påhopp.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
I den broschyren så har de luftspalt i alla exempel, både på bild (bild 2) och den ritning på förslag till konstruktionsutförande (figur 4). Kan inte se att de nämner att man skall strunta i spalten någonstans, men du kan väl peka på var det står. Figur 4 pekar väl snarare på det som Matti skrev att man skall ha luftspalt men kan spika för vid takfoten.
Redigerat av moderator:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Bild 2 (takfotsventilation) är ett exempel på hur SP inte tycker hur man ska göra.DIY_freak skrev:I den broschyren så har de luftspalt i alla exempel, både på bild (bild 2) och den ritning på förslag till konstruktionsutförande (figur 4). Kan inte se att de nämner att man skall strunta i spalten någonstans, men du kan väl peka på var det står. Figur 4 pekar väl snarare på det som Matti skrev att man skall ha luftspalt men kan spika för vid takfoten.
Figur 4 visar ingen "ditspikad" luftspalt, den visar den naturliga sättningen som jag skrev om.