Status
Inte öppen för fler kommentarer.
v-g skrev:
I USA var byggföretag styrda av maffian, dessa styrde även facket. De företag som försökte protestera fick ett erbjudande de inte kunde motstå. :D
I USA har man löst problem med krav på omfattande inspektioner efter varje moment. Man får helt enkelt inte gå vidare med bygget innan framing, plumbing, electrical, eller vilket delmoment det nu handlar om är inspekterat och godkänt.

Nackdelen är givetvis förseningar och extra kostnader medan man väntar på inspektionerna.

Sedan få man fundera på om man som husbyggare och/eller medborgare vill ta dessa kostnader själv (the American Way), via försäkringspremierna eller skattsedeln.

H
Tossegubbe skrev:
Gissar att du bor i storstadsområde?
95% av alla som klagar över inkopetenta och oseriösa firmor verkar hålla till i storstad iaf och där är det nog sant att det finns en massa oseriösa, i resten av landet verkar dom vara ganska få enligt min erfarenhet...
Eller rättare sagt det finns mindre antal rena bedragare.
Ja, det stämmer och det ligger mycket i det. På en mindre ort är hantverkaren känd och lär inte få något jobb om de inte sköter sig.

HEM2121 skrev:
Det finns ingen annan bransch som man måste de enskilda bolag så otroligt noggrant som i byggsektorn. Hur kan det komma sig?
Det finns rötägg i alla branscher, men i byggsektorn verkar det vara mer regel än undantag på en varierande skala.
Kanske för att det handlar om så stora pengar?!
Det gör det intressant för bedrägare att ge sig in i leken.
Det gör det också intressant för kunden att försöka säkra sin investering.
Den som satsar på fel häst drabbas så oerhört tungt.

HEM2121 skrev:
Det finns ingen annan bransch som man måste de enskilda bolag så otroligt noggrant som i byggsektorn. Hur kan det komma sig?
Det finns rötägg i alla branscher, men i byggsektorn verkar det vara mer regel än undantag på en varierande skala.

Say what? Bilverkstäder, bilförsäljare, mäklare, restauranger, telemarketing???? Jag kan göra en lång lista på branscher med betydligt större problem är bygg.

H
Stringfellow Hawke skrev:
Say what? Bilverkstäder, bilförsäljare, mäklare, restauranger, telemarketing???? Jag kan göra en lång lista på branscher med betydligt större problem är bygg.
Tror att du har missat (missförstått) hela grejen :D

H
volvo skrev:
Kanske för att det handlar om så stora pengar?!
Det gör det intressant för bedrägare att ge sig in i leken.
Det gör det också intressant för kunden att försöka säkra sin investering.
Den som satsar på fel häst drabbas så oerhört tungt.
Ja, förmodligen är det så.

Jag fullkomligt älskar programmet, tycker de tär sååå bra, roligt och jag gråter o skrattar i kapp!

Har drabbats av usla firmor/bedragare själkv men kommit ur med huvudet äöver ytan (tingsrätten osv). Jag tycker synd om dessa människor.

Personligen anser jag att hantverkare som skall bygga saker för mer än 500.000 för en privatperson borde tvingas avsätta hela summan av kostanden i en "riskfond" under 5 -10års tid för att förhindra att folk blir utblottade o lurade! (Vet att de tär helt orealistiskt dock)

Stringfellow Hawke skrev:
Jag håller inte med. De flesta tex bilar har ändå begränsat värde, det handlar oftast inte om 2-5 miljoner för en bil. Då klarar många bluffarna i den branchen. Det är ju summorna i bygg som gör problemen större. Viss en telefonförsäljare kan luras som F*****n men de sälje roftast inte mobiler för 3 miljoner?

Det är inte morlaiskt försvarbart eller bättre att bluffa i andra brancher, men personskadan anser jag vara lite mindre...

/Åsa

Dom flesta här verkar tycka programmet är jättedåligt...men jag vill inte hålla med, tycker det var helt ok.
Kunde förstås varit mer bygg men det är ju inte det programmet ska visa.
Skulle gärna sett nån typ av bygg-såpa där det visas mer ingående byggteknik hos olika par som bygger sitt drömhus från grund till inflyttning, det skulle varit intressant

Kollade igår för första gången och nej, jag är inte särskilt imponerad faktiskt. Visst är det viktigt att sätta åt dessa lurendrejare som skor sig på folks naivitet. Men särskilt underhållande var det inte.

Och jag tycker nog att köper man ngt för 3 mille så kollar man väl upp saker lite bättre. Som om jag skulle köpa en lyxbåt från nån snubbe i hamnen: "jo men ha sa att den var ok och inte stulen".

Som alltid så får man precis vad man betalar för. Och har man inte råd att bo stort och flådigt så förstår jag inte hur man kan vara så naiv och tro på en frälsare som dyker upp och erbjuder precis detta. Har man inte råd så har man inte, dit finns inga genvägar förutom att skaffa mer kapital eller nöja sig med mindre.

Det verkar som om att alla hustillverkare ska ha nästintill fullbetalning innan huset tillverkas. Egentligen är ju det helt sjukt!! betala 2-3 mille och sen få ett protokoll från besiktningsmannen att det är obeboeligt...
nä fy fan, istället skulle man lämna 10% i förskott och full betalning när huset är klart o godkänt! Då skulle vi nog inte ha så mycket fuskbyggande....

Nu senast var det lite väl blåögt. Det pratade om 3mille något för det huset. Antar det var NF. Tror inte en sekund att de hade så dålig koll att de inte förstod att detta var åtminstone 1-2milj för billigt.

De såg bara det låga priset och sedan var det skygglappar på.
Försvarar ju inte på något sätt det skojaren till byggare gjort men.....

Vad var det för förskott som de pratade om, 800.000kr var det allt som de betalt för huset eller var det bara det sista?

Funderade också på det. Det lät som att det endast var 800 tkr de betalade. Plus tomten så känns det ju ganska ok. Nu fick de ju kök också och så ett par hunda tkr kompletteringar så har de ju sitt hus.

Känns inte som att killen lyckades blåsa folk på så mkt pengar ändå!

Varför hålla på och jaga småskuttare när det finns större skurkar som dessutom är MÅNA om sitt rykte. Några av de större hustillverkarna lär ju säkert ha mer på sitt samvete än alla hittillsvarande sammanlagt.

Sen när jag sett tre program eller delar därav kräks jag nästan av vissa väldigt tydligt återkommande delar "ohh de stackars barnen".

Sen vidhåller jag att har man inte sån pass koll att man kan kontrollera vart ett ventilationsrör tar vägen så finns allmännyttan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.