Hej! Nu har det gått några år. Valde ni Moelven och hur har det gått? Är ni nöjda? För vi tänker nämligen ta furugolv från Moelven till kök/hall och vardagsrum. Tacksam för svar!skoogander skrev:
Nu har det gått en tid sen denna artikel skrevs. Vi planerar att lägga ett massivt trägolv, Moelvengolvet Artic Furu. Som löper genom hallen, köket, sovrummet och varadagsrummet. Väldigt fint.
Golvet är hårdvaxoljat och skall vara mer tåligt än bara lackat eller oljat. I alla fall enligt Moelven själva: [länk]
Kostar på Hornbach 392 kr/m2.
Någon som har fler tankar/tips om detta? Furu i köket är det ok? Något vi behöver tänka på?
Finns det liknaden billigare varianter?
Tacksam för tips.
Hej Erfie. Kul att du frågar. Vi är fortfarande nöjda med vårt Moelven Artic. Visst vi har fått en hel del märken i golvet då det är väldigt mjukt men det är en del av charmen tycker vi. I början blev man väldigt arg när man råkade göra ett litet märke. Nu tänker man inte på det. Golvet har känts mjukt och mysigt under denna tiden. Har det i kök, vardagsrum, hall och sovrum. Lycka till med vad ni väljer.E Erfie skrev:
Tack för att ni svarade, betyder mycket!skoogander skrev:
Hej Erfie. Kul att du frågar. Vi är fortfarande nöjda med vårt Moelven Artic. Visst vi har fått en hel del märken i golvet då det är väldigt mjukt men det är en del av charmen tycker vi. I början blev man väldigt arg när man råkade göra ett litet märke. Nu tänker man inte på det. Golvet har känts mjukt och mysigt under denna tiden. Har det i kök, vardagsrum, hall och sovrum. Lycka till med vad ni väljer.
En sak kvarstår.. vi kan inte bestämma oss om vi ska ta hyvlat eller borstat. Vad valde ni? Vi har kontaktat Moelvens produktchef och han förklarade att ett borstat furugolv är något mer tåligt än ett släthyvlat då den mjuka vårveden är ”bortborstad". Sen skrev han också att han har själv slätt furugolv i hela huset och tycker mycket om det, men visst, det blir en del märken men det känns som om det hör till på ett furugolv. Vi har varit i butiken och känt på. Hyvlat känns mycket skönare men får märken så lätt, det kunde vi se direkt på platsen. Så vi undrar vad ni har?
Oj, bra fråga. Det minns jag inte. Vi köpte golvet på K-rauta och när jag kollar nu så står det Hårdvaxolja, hyvlat. Så jag tror det är det vi har.
https://www.k-rauta.se/produkt/mass...i-furu-vit-hardvaxolja-25x162mm/7040431887125
https://www.k-rauta.se/produkt/mass...i-furu-vit-hardvaxolja-25x162mm/7040431887125
Hej! Nu har vi lagt hela bottenvåningen och det blev så fint!skoogander skrev:
vänta du tills du tappat lite knivar och annat köksgeråd så ser golvet helt annorlunda utE Erfie skrev:Hej! Nu har vi lagt hela bottenvåningen och det blev så fint!Vi valde samma som er, Moelven arctic furu, och det är behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja men vi upplever att golvet blir smutsigt snabbt. Alltså vi har räknat med att smuts syns mer när det är ljust golv, men vi upplever att smuts fastnar, så fort man går in med lite smuts så blir det avtryck eller fastnar på golvet. Så vi funderar på att behandla golvet nu när det är fortfarande nytt. Har ni gjort något mer efter ni har lagt golvet? Vi funderar på en lager hårdvaxolja, eller testa metoden "Såpskurat golv" [länk] Tips mottages tacksamt!
![]()
Det är ju ett tag sen vi lade vårt golv men det är inget jag minns att smuts fastnade som du säger.E Erfie skrev:Hej! Nu har vi lagt hela bottenvåningen och det blev så fint!Vi valde samma som er, Moelven arctic furu, och det är behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja men vi upplever att golvet blir smutsigt snabbt. Alltså vi har räknat med att smuts syns mer när det är ljust golv, men vi upplever att smuts fastnar, så fort man går in med lite smuts så blir det avtryck eller fastnar på golvet. Så vi funderar på att behandla golvet nu när det är fortfarande nytt. Har ni gjort något mer efter ni har lagt golvet? Vi funderar på en lager hårdvaxolja, eller testa metoden "Såpskurat golv" [länk] Tips mottages tacksamt!
![]()
Till en början skötte man ju om golvet till. Minsta lilla smuts tog man bort. Fortfarande minns jag mitt första märke i golvet jag gjorde. Tappade mobilen och det blev rätt djupt. Jag svor som satan. Idag hade jag inte tänkt på det utan mer varit rätt om mobilen. "First cut is the deepest".
Klicka här för att svara