Hej,

Jag har en takfläkt av märket Östberg TKC 300 EC (produktlänk) instatt i huset som har självdrag i original (byggt tidigt 70-tal).

Fläkten kan stängas av helt eller regleras mha en Busch-Drehzahlsteller 2299 (produktlänk) som sitter bredvid proppskåpet.

Jag har några funderingar som jag hoppas att ni ventilationskunniga kan hjälpa till med:

1. När fläkten är avstängd, hur är flödet genom fläkten då? I jämförelse med innan fläktinstallation då endast självdrag fanns och det satt en självdragshuv istället. Kan luften passera någorlunda obehindrat en kall vinterdag då vi har +22 inne och det är -10 ute och självdraget bör fungera enligt teorin iaf?

2. Jag är osäker på om regleringen fungerar som det ska. Som jag uppfattar det är det ingen ljudskillnad när fläkten körs på max eller min. Heller ingen skillnad i känslan när jag känner vid ett frånluftsdon. Ljud- och flödesnivåer är såklart "mätt" med eget öra och kroppsdelar/papper och jag är fullt medveten om att det är grova instrument. Så frågan är, borde jag kunna höra/känna skillnad på när fläkten är min respektive max?

Jag upplever att fläkten verkar gå på samma fart oavsett inställning. Kan inte mycket om dessa system men tänker mig att min bör vara rätt långt ifrån en fläkts maximala kapacitet.

3. Med den regulatorn som sitter där, vad borde min och max flöde vara? Då tänker jag inte få fram några siffror utan handlar det om "Full blås - Jättefull blås" eller "Nästan stilla - Jättefull blås".

4. I manualen för fläkten står det att om man kör med en extern reglering så ska fläktens interna potentiometer kopplas bort. Om den inte är bortkopplad, går den på konstantfart eller skulle installationen paja då två system bråkar om kontrollen? Om det nu är så att funderingarna i fråga 2 antyder att regleringen inte fungerar, går det att ta reda på om den interna potentiometern sitter kvar utan att fysiskt ta sig upp dit? Inget lockande projekt i dagsläget med -20 och isigt tak.

Tacksam om någon med kunnande kan hjälpa till.

Har du fläkt med EC-motor ska du inte ha en sån styrning för varvtalsjustering. Vredet du länkar till fungerar i princip som en dimmer och kan hjälpligt reglera en standard fläktmotor. I ditt fall ger den inget ev kan den skada om den inte står på max.

Som du ser ska din fläkt styras med en vanlig potentiometer som kopplas in vid fläkten, nu ligger det en lokal pot eller är byglat för fullt varv. Är detta installerat samtidigt är det felaktigt men är fläkten bytt från en standard till denna EC-typen är det glömt att fixa inställningsmöjligheterna för den nya eller åtminstone skulle dimmern tagits bort då,

Tack för svar.

Fläkt och vredet installerades i samma veva. Tog in offert från en av stans största (om inte största) firmor på området för att kunna få lite mer fart i luftombytet när självdraget fungerar dåligt.

Om jag tolkar dig rätt så körs fläkten på full fart. Stämmer bra med känslan här hemma. Huset blir nämligen svinkallt när fläkten är på även om det bara är -5 ute. Som att det kommer in enormt mycket mer kalluft än vad elementen hinner värma upp.

Då borde du ha läge att reklamera jobbet, stämmer dina uppgifter tidigare är det helt klart fel och riktigt dåligt, inkompetent gjort. Och det är nog så att den går fullt om ingen ändrat något det borde vara en rimlig fabriksinställning.

Det är mindre än två år sedan det är gjort och offertern nämner garantitid på två år. Hursomhelst blir det att ringa efter helgen.

Kan som kuriosa nämna att dom bytt fläkten en gång. Från början lät den halvilla i ett halvår innan den till slut vägrade starta efter att jag stängt av den några dagar. Svårt att veta hur pass illa en fläkt får/ska låta så jag tänkte att det kanske var normalt.

Stort tack för hjälpen! Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera med hur det slutar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.