Kan någon här förklara funktionen med den?
Jag måste iaf sätta på den när jag ska elda första brasan...
Skall den vara på vid alla brasor, tex när man fyller på? Så gör jag idag...
Hur gör ni?
Oftast stänger min av sig när en brunnit ut och då sätter jag på den igen om jag eldar en brasa till... men tycker veden går väldigt fort åt då.
T.ex. idag när jag kom från jobbet efter 10h så gick fläkten fortfarande... brasan släckt dock...

• Instruktionsmanual för Baxi Solo Innova vedpanna på bord, med fokus på omslaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Kanske instabil termostat , något fel värde på den ( pajat lite ) för lågt ställd temp e.t.c , är det en kapilärmodell så kan dom slå på 10 C mot värde , beroende åt vilket håll som vredet vrids , tex vrider upp max och tillbaka på tex 80C så kan den slå om vid 85 - 90 C eller tvärtom , det är inga millimetergrejer i inställning

• Gilla
Christian_K
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Kanske instabil termostat , något fel värde på den ( pajat lite ) för lågt ställd temp e.t.c , är det en kapilärmodell så kan dom slå på 10 C mot värde , beroende åt vilket håll som vredet vrids , tex vrider upp max och tillbaka på tex 80C så kan den slå om vid 85 - 90 C eller tvärtom , det är inga millimetergrejer i inställning
Ska fläkten alltid vara igång när man eldar @jojo123 ??

J
Ja det ska den , det är en s.k rökgasfläkt som ska suga ut dessa och skapa ett drag in för luft till eldhärden , tror inte den brinner bra utan fläkt , det är en sådan konstruktionen .

• Gilla
Christian_K
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Ja det ska den , det är en s.k rökgasfläkt som ska suga ut dessa och skapa ett drag in för luft till eldhärden , tror inte den brinner bra utan fläkt , det är en sådan konstruktionen .
Bryter den laddomaten också när den stänger av sig automatiskt?
För nu det senaste eldar jag upp pannan till 80g ± .... men övre tanken orkar knappt över 40 grader...
Precis som pannan inte drar över tillräckligt med vatten från pannan...
Detta verkar börjat efter jag fyller på systemet lite då och då...

Nån som har ide...?

//Christian

J
Kolla upp om pumpen i laddomten snurrar , på änden av pumpen sitter en stor skruv , ta bort den och känn med en mejsel i hålet in mot axeln , snurrar den så blir det lite skrammel i handen så mejseln löst , lite överraskning

• Gilla
Christian_K
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Kolla upp om pumpen i laddomten snurrar , på änden av pumpen sitter en stor skruv , ta bort den och känn med en mejsel i hålet in mot axeln , snurrar den så blir det lite skrammel i handen så mejseln löst , lite överraskning
Den värmer ju tanken bra från 20 g till typ 40-42.. sen går det långsamt. Har ju ökat upp till 65-80 g rätt snabbt innan i övre tank. Att elda upp mitt och undre tank går väldigt segt det med. Max 50 grader på mellersta tanken har jag fått efter typ tokeldat en hel helg. Notera då att pannan håller 80grader plus.

C Christian_K skrev:
Den värmer ju tanken bra från 20 g till typ 40-42.. sen går det långsamt. Har ju ökat upp till 65-80 g rätt snabbt innan i övre tank. Att elda upp mitt och undre tank går väldigt segt det med. Max 50 grader på mellersta tanken har jag fått efter typ tokeldat en hel helg. Notera då att pannan håller 80grader plus.

• En gammal pannpump med tre tryckmätare monterad på en vägg som mäter vattentryck och temperatur.
    Skapa konto
J
Samma temperatur på alla mätare , betyder att det inte finns flöde från tank , snurrar pumpen ?

J jojo123 skrev:
Samma temperatur på alla mätare , betyder att det inte finns flöde från tank , snurrar pumpen ?
Inte hunnit kolla än.. tog det kortet hemma innan på lunchen.
Men kollar jag nu står alla på samma fast på 40g.
Surrar i den iaf när jag känner på den... så död är väl den inte... ska se om jag hittar skruven du sa

J
Du har inte eldat så då kan tempen ha gått ner

• Gilla
Christian_K
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Stämmer...

J jojo123 skrev:
Nu är pannan uppe i 80 grader... då ser det ut så här :-)

• Gammal värmepanna med termometrar som visar runt 80 grader Celsius.
    Skapa konto
J
Tanken sitter till vänster , men det är samma temp på pannans vatten uppifrån som in till pannan , den nedre mätaren ska ha en temp på ca 55-65 C , uppifrån kommande 80 C ska blandas ut med den från vänster . är nog termostaten som sitter i laddomaten som inte är som den ska , pumpen går nog .,, prova med att knacka med en hammare strax under den övre mätaren . Hjälper inte det så får du nog byta termotsstaten i den , den verkar inte öppna som den ska
Under den vänstra mätaren ini laddomaten sitter en klaffventil som öppnar mot tanken när termostaten öppnar , just nu bara lite . laddomaten ser ut så här invändigt . är felvänd på bilden , från andra hållet

• Schematisk bild av en laddomat för värmesystem med temperaturmätare, flödesriktningar och termiska zoner markerade i olika färger.
    Skapa konto
  • Gilla
Christian_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.