Tänkte montera pvc-fönster i mitt garage.Jag har fixerat och kilat fast dom i gluggarna och tänkte sätta fast dom med fogskum.Har hört att man ska köra med lågexpanderande fogskum.Blir väl ett helskotta att få tag i tänkte jag,brukar vara så när man ska ha ngt special.Men jag hade tur och hittade det i den första bygghandeln som jag var inne hos.Det blev Bostik Care seal.Dyrt som knark (389:-) för en sketen burk.När jag kom hem så läste jag på burken att det fäster inte på Polyeten.Är det någon här som vet om pvc fönster innehåller detta mtrl. / Mats

Länk:http://www.bostik.se/Products/Direct/P0238.aspx

• Gilla
Greeken
  • Laddar…
Jag har använt vanligt (dvs. inte lågexpanderande) skum (Tremco och Ess foam) till mina 10-11 fönster samt pardörrar monterade under sommaren utan några som helst problem. De sitter så det håller och har inte tryckt ihop några karmar heller. Första gången jag gjort detta så de första två fönstren skummade jag allt för mycket, men var bara att skära bort efter att det härdat och fönstren öppnar fortfarande lika bra.

Ok! Skulle nog ha hört här innan jag åkte och köpte.Var på byggmax också.Kostade runt 30-40:- för en burk med vanlig fogskum.Men iofs så är inte den fogskummet ngt vidare när det gäller hållbarhet.Det viktigaste är nog att få ett fogskum som inte pulveriseras med tiden.Sökte även på internet på polyeten,men kom fram till att det används i avloppsrör,plastpåsar.Känner mig lite osäker på användningen ändå.Bygghandeln är det ingen ide att fråga då de vet ingenting om PVC fönster.Får ta och byta burken helt enkelt / mats

Edit:läste att de flesta fogskum inte fäster på polyeten.Då är det nog ingen fara då:-)

Redigerat:
Skum pulveriseras inte med tiden, skum tål däremot inte UV-ljus och blir då skört och smuligt.

Mitt byggmaxskum vart det pulver av när man tog i det iallafall.Riktigt skitskum.Höll ca 1 år och då på en undanskymd plats.Wurthskummet som jag hade i senare har nu hållit 3 år,har bara blivit lite mörkare.jag var och grävde i det igår och det var fast och fint,inget smulor eller pulver.
Åter till tråden då.. Drevade fönstret ikväll med bostikskummet.Det var väldigt smidigt och jag kände att man hade mer kontroll över det när det inte expanderade så mycket,hanterbart nästan direkt var det också.Tog bort det lilla överflödiga efter 20-30 min.Expanderade inte så mycket mer under 1 1/2 timme jag var i garaget.Men vetetusan om jag köper en flaska till pga av det höga priset.Dessutom så räckte inte flaskan till så det fick bli en decimeter wurthskum också.Det expanderad hela tiden jag var i garaget och det var allmänt kletigt och långtrådigt.Trodde inte det skulle vara sån stor skillnad i hanterbarhet.man får vad man betalar för verkar det som här också. / Mats

alfamats skrev:
Är det någon här som vet om pvc fönster innehåller detta mtrl. / Mats
PVC-fönster är gjorda av just PVC. Inte polyeten.

PVC = Polyvinylklorid
PE = Polyeten

Helt enkelt så är det olika typer av plaster.

JAg använde bostics vanliga byggskum. Den kostar ca 100 kr flaskan.
Sprutade vatten med en blomspruta först för att skynda på expansionen av skummet. Det funkade ganska bra. Lite problem med de öppningsbara fönstren och altandörren bara men med lite stämpning inne i karmen så blev det bra.

Tack för förklaringend^_^b

GzO skrev:
PVC = Polyvinylklorid
PE = Polyeten

Helt enkelt så är det olika typer av plaster.

Var nere i garaget i kväll och kollade fogskummet.Verkade inte bli bra.Skummet hade inte fäst i fönsterramen.Det var stänklätt att plocka bort ,det var dessutom väldigt kompakt och gummiaktigt i konsistensen.Det traditionella skummet det satt riktig ordentligt på ramen.Så jag plockade bort all skum och gjorde om.Gick in till grannen Wurth och fick deras isocyonatfria fogskum Hoppas det blir bra nu. / mats

Redigerat:
A
Glöm inte att fukta med vatten där du ska skumma.Vattnet gör att skummet genomhärdar ordentligt.

Jag har också hört detta.Verkar vara olika beroende vilket sorts skum du använder..Det jag köpte nu så skulle man fukta på de ytor som är porösa, annars inget vatten alls.Gjorde som det stod och det blev bra.Funderar om det var felet jag gjorde med det dyrare skummet.Där fuktade jag ordentligt, men det fäste ändå inte bra.Till nästa fönster ska jag testa tremco skummet.Det fanns i lite strörre förpackning så nu ska burken inte ta slut 10 cm innan jag gått ramen runt :-) mats

Man drevar inte fönster med lim!? Varför skulle man limma det med fogskum? Fäst ordentlig o täta med skummet! Lägg en sträng av tättningsmassa på utsidan o klart!

.Fick tipset av en kompis som hade utlänsk arbetskraft hos sig.Dom har lite längre erfarenhet av PVC fönster än oss svenskar.så jag får tro på dom.Man använder metoden i byggnader som uthus,stallar och garage tex.Det blir starkt så det räcker kan jag intyga.Bara man använder rätt skum:-) Mats

alfamats skrev:
Jag har också hört detta.Verkar vara olika beroende vilket sorts skum du använder..Det jag köpte nu så skulle man fukta på de ytor som är porösa, annars inget vatten alls.Gjorde som det stod och det blev bra.Funderar om det var felet jag gjorde med det dyrare skummet.Där fuktade jag ordentligt, men det fäste ändå inte bra.Till nästa fönster ska jag testa tremco skummet.Det fanns i lite strörre förpackning så nu ska burken inte ta slut 10 cm innan jag gått ramen runt :-) mats
Jepp, det är fukten som gör det. Mitt råd FUKTA INTE, du kan få en totalt okontrollerad rekation samt att du ändrar egenskaperna för den färdiga polyuretanet. fukten i luften samt materialet räcker gott och väl till.

p.s. Vatten tillsätts i blandningen när man vill få en mjuk och flexibel polyuretan, t.ex. när man gör skosulor.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.