Y
tänkte isolera ytterväggarna nu, men så har jag 145mm isolering liggandes, dock är väggarna 140mm.. så det kommer ju sticka ut, men det borde väl gå att pressa dit skivan eller ger man sig in i något dumt?

jag har iofs 45 + 95 = 140.. fast då får jag ju jobba med lager.. (länge sedan jag köpte in all isolering så minns knappt vad som var tänkt till vad)

Redigerat:
Y
inledde med 45+95 och ihop med den hopplösa rockwoolen så blev jag så irriterad så jag prövade 145an och den passade fint... ångrar att jag inte tog isover istället...

OM jag har fattat det rätt, så skulle du fortsatt med 45+95 och lagt dom omlott.

vinsten med att gå på 145 direkt är att det blir lite billigare skivor, men priset kan bli sämre isoleringsförmåga, då du ju har pressat ihop fibern nu så att där inte är lika många fungerande luftfickor i isoleringen, ( det är dom som isolerar, då luften i dom inte rör sig och därmed kyls av )

Men exakt hur mycket 5mm ihoptryckning på 145mm gör, skall jag över låta till en expert.

Y
Upptäckte att det skiljer sig allt från teorin och verkligheten på vissa fabrikat (rockwool) så i många fall var den tunnare än vad den borde. rev ut allt och bytte ut till den där gula isoleringen, den var bra bättre att jobba med.

-nu är dock väggarna klara. Fåse, 07 ställde jag frågan 4månader har det tagit alltså, haha. tänkt vad med skit jag har andas in..

• Gilla
Povilas Vilkas
  • Laddar…
Det går att köpa andningsmask. Det och skyddsglasögon+handskar+keps ska man ha!

Y
jajo fast lagom kul att sova med allt det på sig. ;)
bor ju i totalrenoveringen...

Yrrol skrev:
jajo fast lagom kul att sova med allt det på sig. ;)
bor ju i totalrenoveringen...
Hade samma bekymmer för över 30 år sen. Min första renovering. Det var det värsta jag upplevde. Kliande och ingen ork. Jobb+renovering. Samma varje dag.
Hoppas ngn hjälper dig.

Y
m, största delen av tiden gömmer jag mig här vid datorn. förstår de som är i byggprogram som tillslut bara blundar.

men ju närmare slutet jag kommer desto mer slösaktig är jag med pengarna och har varit allt mer flitig på att ta in yrkesfolk..

"blir nog bra tillslut" som man tröst-säger..

Yrrol skrev:
tänkte isolera ytterväggarna nu, men så har jag 145mm isolering liggandes, dock är väggarna 140mm.. så det kommer ju sticka ut, men det borde väl gå att pressa dit skivan eller ger man sig in i något dumt?

jag har iofs 45 + 95 = 140.. fast då får jag ju jobba med lager.. (länge sedan jag köpte in all isolering så minns knappt vad som var tänkt till vad)
Pressa ihop 145-isolering till 140 är inga problem. Vitsen med att köra med dubbla lager är ju annars att du slipper de eventuella köldbryggor som kan uppstå i skarvarna.

Mikael_L
Yrrol skrev:
Det går nog bara bra.
Isolering med något bättre lambda har högre densitet (kolla t.ex. västkustskivan), så jag tror inte dina ihoppressade skivor isolerar sämre, tvärtom.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.