6 789 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
funkar 145mm isolering till 140mm väggar?
tänkte isolera ytterväggarna nu, men så har jag 145mm isolering liggandes, dock är väggarna 140mm.. så det kommer ju sticka ut, men det borde väl gå att pressa dit skivan eller ger man sig in i något dumt?
jag har iofs 45 + 95 = 140.. fast då får jag ju jobba med lager.. (länge sedan jag köpte in all isolering så minns knappt vad som var tänkt till vad)
jag har iofs 45 + 95 = 140.. fast då får jag ju jobba med lager.. (länge sedan jag köpte in all isolering så minns knappt vad som var tänkt till vad)
Redigerat:
OM jag har fattat det rätt, så skulle du fortsatt med 45+95 och lagt dom omlott.
vinsten med att gå på 145 direkt är att det blir lite billigare skivor, men priset kan bli sämre isoleringsförmåga, då du ju har pressat ihop fibern nu så att där inte är lika många fungerande luftfickor i isoleringen, ( det är dom som isolerar, då luften i dom inte rör sig och därmed kyls av )
Men exakt hur mycket 5mm ihoptryckning på 145mm gör, skall jag över låta till en expert.
vinsten med att gå på 145 direkt är att det blir lite billigare skivor, men priset kan bli sämre isoleringsförmåga, då du ju har pressat ihop fibern nu så att där inte är lika många fungerande luftfickor i isoleringen, ( det är dom som isolerar, då luften i dom inte rör sig och därmed kyls av )
Men exakt hur mycket 5mm ihoptryckning på 145mm gör, skall jag över låta till en expert.
Upptäckte att det skiljer sig allt från teorin och verkligheten på vissa fabrikat (rockwool) så i många fall var den tunnare än vad den borde. rev ut allt och bytte ut till den där gula isoleringen, den var bra bättre att jobba med.
-nu är dock väggarna klara. Fåse, 07 ställde jag frågan 4månader har det tagit alltså, haha. tänkt vad med skit jag har andas in..
-nu är dock väggarna klara. Fåse, 07 ställde jag frågan 4månader har det tagit alltså, haha. tänkt vad med skit jag har andas in..
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
m, största delen av tiden gömmer jag mig här vid datorn. förstår de som är i byggprogram som tillslut bara blundar.
men ju närmare slutet jag kommer desto mer slösaktig är jag med pengarna och har varit allt mer flitig på att ta in yrkesfolk..
"blir nog bra tillslut" som man tröst-säger..
men ju närmare slutet jag kommer desto mer slösaktig är jag med pengarna och har varit allt mer flitig på att ta in yrkesfolk..
"blir nog bra tillslut" som man tröst-säger..
Pressa ihop 145-isolering till 140 är inga problem. Vitsen med att köra med dubbla lager är ju annars att du slipper de eventuella köldbryggor som kan uppstå i skarvarna.Yrrol skrev:tänkte isolera ytterväggarna nu, men så har jag 145mm isolering liggandes, dock är väggarna 140mm.. så det kommer ju sticka ut, men det borde väl gå att pressa dit skivan eller ger man sig in i något dumt?
Det går nog bara bra.Yrrol skrev:
Isolering med något bättre lambda har högre densitet (kolla t.ex. västkustskivan), så jag tror inte dina ihoppressade skivor isolerar sämre, tvärtom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Någon som vet hur det funkar med sprutisolering av polyuretanisolering.
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering som luktar, funkar detta tror ni?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
145mm isolering tillräckligt?
Isolering -
Utvändig isolering på tak - vilken takstege funkar?
Tak & Vind -
Räcker 145mm isolering?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus