4 962 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Fungerar min solcellsanläggning verkligen som den ska?
Hej, vi har haft solpaneler sedan i januari och de har hittills underproducerat med i runda slängar 20% jmf vad som beräknades i offerten. Panelerna är monterade i tre väderstreck (öster, söder och väster). Vi har ganska mkt skuggning på de östra panelerna. Vi har en växelriktare (GoodWe) med två MPPT och vi saknar optimerare. Allt detta enl rekommendation från den väletablerade solcellsfirman vi anlitade. Sträng 1 och 2 ligger på MPPT1 medan sträng 3 ligger på MPPT2. Bifogar kopplingsschema. Min tanke är att 1) kopplingen av strängarna borde ses över 2) vi borde haft en växelriktare med 3 MPPT alt 3) vi borde haft optimerare.
Jag har kontaktat firman ganska många gånger nu och får då alltid svar i stil med "panelerna genererar mer när solen skiner". Inte mycket mer matnyttigt än så hittills.
Vore tacksam för input från klok solcellskunnig
Jag har kontaktat firman ganska många gånger nu och får då alltid svar i stil med "panelerna genererar mer när solen skiner". Inte mycket mer matnyttigt än så hittills.
Vore tacksam för input från klok solcellskunnig
Ser ut som du har nästintill identiskt hus i vinkel som mig med valmat tak.H hrundi skrev:
Det upplägget installatören gjort hos dig med 1st VR med 2st MPPT utan optimerare kan inte bli bra.
Behövs optimerare (på alla eller på väst+öst som då blir en sträng) eller 1st VR med 3st separata MPPTer (t.ex Kostal eller Ferroamp) eller två VR (du får då 2+2st MPPTer, alltså 1st ledig för framtida utökning)
Hrundi,
ange också gärna takvinkel på de olika takytorna på skissen.
Är det frpn dokumentationen du har fått av installatören och som utarbetat den "fina" skissen?
Vad är det för paneler, fabrikat, typ, Wp? Är alla samma?
Vad är det för växelriktare, fabrikat och typ?
ange också gärna takvinkel på de olika takytorna på skissen.
Är det frpn dokumentationen du har fått av installatören och som utarbetat den "fina" skissen?
Vad är det för paneler, fabrikat, typ, Wp? Är alla samma?
Vad är det för växelriktare, fabrikat och typ?
Redigerat:
Hej och tack för ditt svar. Solcellsleverantören har nu efter ca 8 månaders klag från min sida insett att systemet faktiskt inte är optimalt och de ska justera det i veckan. Av dina förslag ovan, vilket tror du är det bästa?M mortimer skrev:Ser ut som du har nästintill identiskt hus i vinkel som mig med valmat tak.
Det upplägget installatören gjort hos dig med 1st VR med 2st MPPT utan optimerare kan inte bli bra.
Behövs optimerare (på alla eller på väst+öst som då blir en sträng) eller 1st VR med 3st separata MPPTer (t.ex Kostal eller Ferroamp) eller två VR (du får då 2+2st MPPTer, alltså 1st ledig för framtida utökning)
Beror på vad du har för växelriktare. Finns en mellanvariant man skulle kunna göra också troligenH hrundi skrev:
Ok, skulle det alltså funka? Behöver det vara exakt lika många paneler i väst och öst isåfall? Vi har som jag skrev ovan en del skuggning på östra sidan, men nästan ingen skuggning på västra sidan.M merbanan skrev:
Finns par sätt att göra det rätt på:H hrundi skrev:
1. Byt till växelriktare från Kostal med 3st separata MPPT; Ö på nr, V på nr2, S på nr3. Eller en Ferroamp energyhub med 3st separata SSOer (strängoptimerare)
2.Lägg till 2st paneler till på Ö. En sträng av V, 1sträng av Ö, dessa parallellkopplas och in på MPPT nr1, därefter bägge S i en sträng som då kopplas in på MPPT nr2
3. 2st växelriktare med 2st oberoende MPPT ingångar på varje växelriktare. Resulterar i att 1st MPPT blir ledig.
4. Lägg optimerare på samtliga paneler, går då troligen behålla bef. växelriktare
5. Lägg optimerare på alla panelerna i Ö och V, som då bildar 1st sträng och in på den ena MPPT ingången, därefter bägge ytorna i S till en sträng på den andre ingången
Sedan de elektriska egenskaperna så att spänningar m.m.. blir korrekta i de olika fallen får din installatör avgöra också, beror på vad du har för paneler och tekniska specarna på växelriktaren
En optimerare kostar ca 700kr/st
En installerad panel ligger på ca 5000kr (inkl. diverse monteringsmaterial och arbete) hos de flesta
Har du optimerare på en panel så kan du se panelens/panelerna enskilt
Exakt resultat av att ha olika antal paneler i parallella strängar vet jag inte men jag tror man kan förvänta sig en effekt liknande att de paneler extra man har i den ena stängen inte kommer bidra i produktionen. Jag tror växelriktaren kommer hamna fel i hur den skall maximera uttaget av energi ur panelerna.H hrundi skrev:
Skuggning kanske kan motverkas av en optimerare. Men det verkar finnas en anledning till att det inte placerades fler paneler på östsidan.
Enklast kanske är att flytta en panel från väst till öst. En panel kanske man kan få in på ett bra ställe.
Enklast kanske är att flytta en panel från väst till öst. En panel kanske man kan få in på ett bra ställe.
Leverantören föreslår 2 paneler till på östsidan. Vi får då lika många i väst och i öst. Dessa parallellkopplas in i en MTTP. De södra panelerna går in i den andra MPPTn. Inga optimerare och vi behåller samma växelriktare. Tror jag kommer nappa på denna lösning. Kommentarer?