Byggahus.se
Har ett inglasat uterum som vi ska lägga om taket på.

Lutningen är 8 cm på en meter, som i sin tur ska vara 4,57 grader om jag förstått den biten rätt?

Första budet har varit bandtäckning (plåt), men har blivit osäker när jag kollat runt på nätet om det är ok att lägga på den lutningen?

Om det är fel så kvarstår papptak som alternativ. Jag blev då nyfiken på så kallad listtäckning. Läste här: http://www.byggahus.se/bygga/lagga-papptak-att-tanka-pa

att man skriver att det blir väldigt tätt.

"Tekniken kallas listtäckning och innebär att pappen läggs över trekantiga lister, fastsatta i takets fallinje. Genom att skarvarna är vid listen och sedan täcks med ytterligare ett lager papp, så blir taket väldigt tätt."

slut citat.

Men väldigt tätt i förhållande till vad? Är det tätare än ett vanligt papptak? Känns som att det borde bli mer sårbart på ett låglutande tak än vad ett slätt papptak är, men jag är inte heller säker på att jag förstått hur profilen ser ut vid trekantslisten.

Är det andra regler för takmaterial kontra taklutning på uterum? Tummar man lite på reglerna där?
 
Jag gjorde ett nästan platt yttertak ovanpå garagets platta gummitak, men ville ha två inspektionsluckor. Dessa luckor regnskyddas bara med takpapp som är 2 dm större än luckan och den är inte limmad eller tätat på något annat sätt mot övriga pappen. (Man lyfter upp pappen och tar bort luckan och tittar ner) Trots den låga lutningen och usla tätningen har inget vatten sugits in till takskivan. lite fuktigt i kanterna bara.
 
Dubbelfalsad bandtäckning fungerar på dit tak 5 grader räcker i lutning papp tak med listtäckning blir mindre tätt an vanliga papp tak man listtäckning inte så platta tak.
 
Det fungerar med falsad plåt, annars kan man lägga en pvc-duk med profiler som ser ut som ett falsat plåttak.
Kolla på Sika eller Protans hemsidor för info.
 
@Johan: Kort men informativt. Tack!
@Jocke: Intressant uppslag med PVC. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.