F
Jag skissar på en byggnad som blir cirka 9 meter bred. För att få användbar övervåning/vind/loft tänkte jag använda ramverkstakstolar, men spännvidder över 5 meter kräver stöd på mitten för takstolens underram/golvbjälke, enligt en del takstolstillverkare (t.ex. takstolsfabriken.se och derome.se), och i ena änden av byggnaden vill jag ha öppet hela bredden utan bärande vägg, det blir cirka 3,4 meter utan bärande vägg.

takstolsfabriken.se nämner att vid spännvidder över 5 meter är ett alternativ att använda LVL-balk som underram/golvbjälke. Är det någon här som har koll på vad max spännvidd då blir? Och hur mycket dyrare blir en sådan takstol?

En alternativ lösning som skulle vara OK för mig är att ha en balk (t.ex. limträ eller stål) i taket, som underram/golvbjälke vilar på. Denna balk skulle i sin tur vila på kraftiga reglar i yttervägg och slutet av bärande innervägg. Den skulle sticka ner och vara synlig från undervåningen men så länge det är över 2 meter fritt under den borde det vara OK, helst 2,1 meter fritt så det blir samma höjd som en dörröppning.

Någon takstolstillverkare, jag hittar inte vilken nu, angav på sin websida att mittenstöd för takstol skall vara max 30 cm från mitten av huset (d.v.s. förskjuten max 30 cm i sidled från linje rakt under taknock), och jag antar att samma sak då gäller ifall man har en balk i taket på bottenvåningen som takstols underram/golvbjälke vilar på. Är det någon här som har koll på om detta är en generell regel eller om det möjligen var specifikt för denna tillverkare?

I ena änden av huset tänker jag ha två parallella väggar och båda kan vara bärande så där borde inte stöd för underram/golvbjälke vara något problem. Den ena väggen hamnar cirka 40 cm från linje under nock och bäst vore om balk i taket kunde vara i förlängning av denna vägg.

Bilden visar hur jag tänkt. Måtten (förutom 9,0) är innermått för utrymmen och är från insida yttervägg till mitten av innervägg. Mätt från utsidan av ytterväggar hamnar mitten vid 4,5 meter, mätt från insidan av yttervägg är mitten på 4,2 meter (d.v.s. 30 cm tjock yttervägg). Takstolstillverkare verkar mäta från ytterkanterna. Den längre bärande väggen, och den streckade förlängningen av den bärande väggen, hamnar alltså 4,1 meter från utsida yttervägg, och då är den 40 cm från mittlinjen vilket bryter mot "30-cm-regeln" för takstolar (om det är en regel).

Handritad skiss av byggnadsplan med måttangivelser för rum och takstolsplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är bäst? Skall jag minska bredden med någon decimeter för att få bärande vägg inom 30 cm från linjen under nock? Kan jag ha skissens mått om jag använder LVL-balk som underram/golvbjälke? Andra bra idéer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.