Byggahus.se
Hejsan!
Jag har planer på att inreda källaren och vill då börja med att värmeisolera källaren utvändigt plus fuktskydda, även det utvändigt.

Lite funderingar jag har är följande:

  1. Behöver jag dra nya dräneringsrör eller kan jag låta befintligt vara då jag inte har problem med fukt i källaren idag.
  2. På ena kortsidan har vi en garage infart till garage som ligger i källaren, hur gör man där? Struntar man i hela den sidan? Se Bifogad bild.
    Fil 2015-08-19 19 41 48.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  3. Hur gör man invändigt säg efter man isolerat och fuktskyddat utvändigt, misstänker att man inte isolerar väggarna invändigt i källaren?
  4. På framsidan har vi gjuten trappa till huvudingången, kommer den förstöras när jag behöver gräver under plattan som finns under trappan?

Det är vad jag kan komma på nu, har ni några tips om material och metoder var vänlig lämna dom. Jag är som sagt i planeringsstadie.
 
1. Om du ändå gräver upp passar du givetvis på att byta dräneringsrör. Samma sak gäller markrör för dagvatten/takavvattning. Det kan ju dröja 40 år innan det grävs upp igen...

2. Sätt in en garageport samt dörr som har bättre isolervärde.

3. Nej, du putsar/målar bara. Undvik organiska material i största möjliga utsträckning, även efter en dränering.

3. Svårt att svara på. Det är möjligt att man kan handgräva under den, men risken finns ju att den måste tas bort? Det beror lite på hur stor den är, hur den är infäst, hur djupt den går, osv.

Tips på material/metoder:

* Isodrän/Pordrän: isolerande dräneringsskivor. Sätter du dubbla (20 cm) blir ju isolervärdet bättre. Men det tar väl ett tag att räkna hem extrakostnaden gissar jag. Men åter igen, det kanske dröjer 40 år innan man gräver upp igen. Oavsett vilken produkt du väljer så var noga med att följa hela systemet. D.v.s. plugga monteringsanvisningar och krav på ingående material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.