Hej,

Nu har det äntligen blivit dags att bygga altan utanför gårdshuset. Då insteget är 28 cm kommer altanen komma väl till pass. Den tillåtna ytan som vi får bebygga är 7x2 meter.

Innergården är belagd med sluttande gatsten vilket jag planerar att lösa med kilar alternativt justerbara fötter. Tanken är att förlägga trallen längs med husväggen och dela upp altanen i två ytor med en fris i mitten samt en ram runt om. Vi ska dessutom flytta stupröret så att det går ner på den andra väggen. Då jag aldrig byggt en altan tidigare har jag några funderingar som jag hoppas kunna få svar på:

• I ena hörnet av ytan där vi har tänkt bygga ligger en rund FV-beteckning som inte har sjunkit ner lika mycket som stenarna runt om, (en röd ruta på ritningen). Då diametern är 80cm är jag rädd för att golvet ska svikta ovanför beteckningen. Därför funderar jag på om det är möjligt att lägga lösa reglar som man kan avlägsna i det fall att kommunen måste komma åt. Är det någon som har en idé på hur man enklast kan åtgärda detta problem?

• Har jag möjligtvis överdrivet antalet korta reglar som går längs med fasaden? Skulle det räcka med endast de tvärgående reglarna?

• Då lutningens fallhöjd är ca 10 cm från muren till husets gavel så funderar jag på hur man snyggast täcker den längsgående sidan mot marken, ska man exempelvis snedsåga reglarna så att de ligger jämt med marken hela vägen?

Har ni några andra tips eller funderingar så tar vi gärna emot dem.

Tack på förhand!
/Carl

• Rutat papper med en ritad rektangel och planlösning, markerad med mått: 7 meter gånger 2 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person mäter brunnslock med måttband på stenlagd gata, synliga bruna skor, byxor.
    Skapa konto
  • Ett litet hus med upplysta fönster nattetid framför högre byggnader, gatsten, mörkt och tyst.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.