Går i planerna att bygga trädäck i vår och har en hel del funderingar kring förberedelse av mark, typ av fundament, konstruktion osv.
Här kommer en massa frågor till er altanproffs;

- Har helt plan tomt med ca 20-30cm jordlager, en grön tjock plastfilm och under detta extremt kompakt grå/beige lera. Det är alltså inte superbra dränering och på visa ställen kan det bli ganska blött i perioder. Tänker jag rätt i att gå på markskruv och inte plattor då marken inte är väldränerad?

- Behöver jag gräva ur några cm eller kan jag lägga markduk direkt på gräsmattan om jag använder markskruv? Följdfråga; om jag behöver gräva ur, måste jag då lägga ett lager makadam?

- Markduk - behöver jag singel eller liknande över eller räcker det med att jag lägger ut lite plattor här och var?

- Har 21cm från marknivå upp till underkant på träfasaden (blottad betonggrund där under, se bild) och ca 35cm upp till tröskelblecket på altandörren. Ska jag satsa på att trallen ska gå strax under träfasaden eller i höjd med altandörren? Jag lutar mot det första alternativet då den lilla biten altan som ses på vänster sida av huset har denna höjd.

- Vad bör man köra för konstruktion givet de måtten jag nämner ovan? Om jag satsar på ca 20.5cm totalhöjd blir det ju inte mycket övers för bärande konstruktion. Nedsänkt bjälklag med 45x145 känns som det enda alternativet om jag har tänkt rätt men totalhöjden bara på virket hamnar då på 173mm och ger mig knappt 30mm tillgodo över marknivå. Är detta för lite?

- Vad bör jag ha för avstånd mellan reglar för att se till att golvet inte sviktar? Tänker att bärlinan monteras i husgrunden, sedan reglar rakt ut från huset och trallen i samma riktning som långväggen på huset.

Ett vitt hus med snedtak, veranda under konstruktion, klippt gräsmatta, soligt väder, blå himmel, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här hade jag gjort. Rätta mig gärna om jag har fel.

Gräv ur 5-10cm. Lägg duk, grus och packa ordentligt. Lägg ut plattor, väg av och regla upp ovanpå plattorna.
Jag skulle inte fästa den i fasaden. Tyngden av hela ditt bygge kommer göra att den inte rör sig ur fläcken. Viktigt med bra ventilation så se till att ha så mycket fri luft under som möjligt.
Regla upp med minst 40cm mellanrum för riktigt stumt golv.

Du vill ha bort fukten från fasaden och altanen så att gräva ut och dränera bort från huset är antagligen en bra idé. Nedåt verkar det ligga en tät (?) plast så ev dränering nedåt hamnar en bra bit från huset.

Dimensionerna på virket bestäms av stödpunkterna och har man liten höjd så får man fler stödpunkter och/eller bredare virke. 90x120 är t ex stadigare än 45x145 och det speciellt om det är 2x45 = 90 som är limmat.

Markskruv har jag aldrig använt.

Sen är tråden inte komplett utan att nämna betongplattor som skulle passa utmärkt för en frukosthörna, gärna med en låg mur med vindfång ovanpå mot norrsidan av huset för att skapa en bra solfälla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.