Jag pratade med en återförsäljare på en marknad. Han hade ännu inte sålt någon reservmotor, jag tror att han hade sålt dem i 5år. Motorn sitter på toppen och verkar vara lätt att byta. Skulle den gå sönder då medför det inga följdhaverier. Inte heller överbelastning medför någon kvarstående skada.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tydligen finns ett serviceintervall på 5 år då man förväntas byta lager och drivrem.

Den infon har jag inte sett. Men jag såg siffror på peakbelastningen, och den var inte så imponerande. Dock vet jag inte riktigt var jag såg den. Låter man den gamla trekammaren ligga kvar innan så borde den kapaciteten öka markant.

B battiboy skrev:
Ja mitt val hamnade tillslut på WSB clean kemverk. Levereras hem nästa lördag. Sen om det blivit rätt väl, de återstår att se framgent. Har lagt så otroligt mycket tid på detta ( enligt min fru😉) så nu ska de bli skönt att få ner skiten och förhoppningsvis sätta tänderna i roligare projekt....
hur går det

R rsa skrev:
Hmm? Ivigtut vad visar filmen? Att reningsverket inte fungerar som det ska? Har du haft mycket problem med reningsverket?
när jag sökte på reningsverket och la till problem så dök detta upp. Vi har diskuterat och funderat runt den och tror att problemet är för mycket flockningsmedel vilket skapar slamflykt som stannar i den gamla brunnen som vi tror att han använder som genomfart eller jag vet inte.

Hur skulle för mycket flockningsmedel kunna ge det resultatet? Då borde det väl sedimentera fortare, där det ska stanna?

D Daniel 109 skrev:
Hur skulle för mycket flockningsmedel kunna ge det resultatet? Då borde det väl sedimentera fortare, där det ska stanna?
Vet inte men det stog på någon sida vi läste på att om reningsvärket fick för mycket så kunde det orsaka slamflyckt

B battiboy skrev:
Jag har inte lagt många tankar eller minuter på denna anläggning, sedan vi installerade den. Å de måste väl vara ett gott tecken ;-)
Den tuffar å går, dock låter kompressorn något (ett dovt murande ljud när denna är igång).
Det luktade lite svagt när vinden låg på dom första 2 månaderna innan det blivit en hinna/kaka på ytan i förkammaren, helt enligt säljarens info. Så detta borde väl återkomma vid varje tömning skulle jag tro, men inget som vi besvärades av.
Vi hade de lite tight att komma fram med brunnarna (dubbelbrunn system) där vi valt att gräva, så den tunga vikten på dessa höll på att bli ett stort problem när vi skulle stoppa ner dom. Men turen var på vår sida. Utöver detta var de ganska smidigt att stoppa ner...
Är väldigt nöjd så här långt, återstår att se vad service teknikern säger vid sitt fösta besök till sommarn.

Hej Battiboy och Marcus,

Vi på Watersystems sitter inte så ofta och läser på forum efter som det är svårt att ens hinna med det vanliga jobbet men nu var det en kund som nämnde att han läst er konversation så jag tänkte jag skulle flika in några rader.

När det gäller Battiboys kompressor så skulle det kunna vara så att en luftslang har lagt sig mot styrskåpsväggen och att det är detta som hörs. Kolla gärna om det går att böja undan slangen så att den inte ligger emot eller stoppa en bit isolering/tvättsvamp emellan. Du får givetvis gärna be vår servicetekniker att titta på det (eller ring mig 0140 – 38 65 95) – vi kan kanske korta slangen något. Alla kompressorer som används till minireningsverk surrar lite men i och med att det oftast handlar om linjära membrankompressorer (förvuxen akvarieluftpump) så skall ljudnivån vara väldigt låg och normalt är det endast vibrationer som kan ställa till det.

Vid uppstart av ett WSB Clean tar någon till några månader innan de nyttiga bakterierna som utför den biologiska reningen växer ut över biobärarna och därför luktar det ibland pga att reningen inte kommit igång. När biohuden/bakterierna är fullt utvuxen så skall det aldrig lukta igen, inte heller efter tömning (möjligen under tömning dock eftersom man ju rör runt i …).

Med vänliga hälsningar,

Henrik Schagerström, Säljare
Watersystems Sverige/Tranås Cementvarufabrik

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Marcus Malmberga skrev:
battiboy nu när du har ett WSB clean reningsverk installerat har du några synpunkter på det?
Jag tänker installera ett i sommar men precis som du har jag flera förslag.
Marcus, blev det WSB clean? Fungerar det bra?

• Gilla
Watersystems Sverige AB
  • Laddar…
B battiboy skrev:
Jag har inte lagt många tankar eller minuter på denna
Vi hade de lite tight att komma fram med brunnarna (dubbelbrunn system) där vi valt att gräva, så den tunga vikten på dessa höll på att bli ett stort problem när vi skulle stoppa ner dom. Men turen var på vår sida. Utöver detta var de ganska smidigt att stoppa ner...
Är väldigt nöjd så här långt, återstår att se vad service teknikern säger vid sitt fösta besök till sommarn.
Battiboy: Varför valde ni dubbelbrunn och inte singel? Jag ska precis beställa WSB för två hushåll och vår entreprenör har egentligen inte pratat om dubbelbrunn alls. I början tror jag de nämnde att det var ca 10 000 dyrare.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R rsa skrev:
Battiboy: Varför valde ni dubbelbrunn och inte singel? Jag ska precis beställa WSB för två hushåll och vår entreprenör har egentligen inte pratat om dubbelbrunn alls. I början tror jag de nämnde att det var ca 10 000 dyrare.
Ledsen för sent svar, hade med vikt och placering att göra. Svårt för kranbil att komma intill och en singelbrunn var för tung för vår maskin. Ångrar inte att det blev dubbelbrunn. Nu har jag en brunn där slamtömmarna kan suga ur de dom ska, utan att någonsin kunna förstöra eller påverka något övrigt i verket. Denna är också märkt slamtömning.
Funkar klockrent och är helt luktfritt.

De som irriterar mig, som funkar mindre bra, är kommunens uppföljning som skulle vara så nitisk. Inte hört eller sett någon sen vi installerade. Tydligen skickas inga mätvärden ditt heller då detta bara görs på förfrågan. Känns som spel för galleriet, i vårt fall....

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Precis som battiboy skriver så har det rent praktiskt med storlek på grävmaskin att göra.
Rent estetisk kan det ju vara bra med bara ett lock om man tycker det gör något.
En lite nackdel med dubbelbrunn är att det är lite extra installationstid, men sen har han absolut en poäng i att slamtömmaren inte får för sig att suga upp biobärarna :-)

• Gilla
BJohan och 3 till
  • Laddar…
Har själv precis valt WSBs dubbelbrunn just av den anledningen att slambilen bara ska behöva tömma en brunn utan att behöva skada något annat om olyckan skulle vara framme.Detta med att det tar längre tid med dubbelbrunn känns som att det är väldigt individuellt men visst,,,,en brunn går ju snabbare än två,,,så är det ju men den entreprenör jag hade gjorde det så fort o skickligt så man märkte knappt utav det.Dom gjorde jobbet med en 14 tons grävare om ja inte minns fel.Anläggandet tog cs 2 dagar att göra för övrigt.

• Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
M markfixaren skrev:
Kalksäck/polonit avråder jag av tre anledningar
1. Dyr. Dyrt att byta kalk/polonit.
2. Ej mijövänligt (trots vad säljaren säger). Polonit är en kiselhaltig bergart som framtas genom upphettning till 900 °C. Bryts ofta i Polen. Man kan ju fundera på hur miljövänlig brytningsprocessen är...
3. Inte robust. Finns massvis med exempel på lösningen inte fungerar. Trollhättan gjorde en undersökning nyligen! Se här för skrämmande rapport:[länk]
Minireningsverk så som WSB Tranås any day of the week!!! inget snack.
jag tror precis tvärtom. Det är betydligt mer robust lösning med polonitesäck än med flockningsmedel. I Länsstyrelsens stora undersökning av minireningsverk 2011 fanns ännu inte Polonite utan alla verken hade flockningsmedel. Det verkade vara stora problem med doseringen av flockningsmedel som måste avpassas till belastningen. För lite gav otillräcklig rening så klart, men även för mycket flockningsmedel gav problem. Jag funderar på Oxyfix med biologisk rening samt Polonitesäck för fosforrening samt bakteriereduktion. Oxyfix har inga pumpar eller rörliga delar som kan gå sönder. Inget flockningsmedel att dosera. Avsaknad av flockningsmedel ger så klart mindre slam och slamtömning mer sällan. Det enda man måste hålla koll på är luftpumpen som syresätter bioreningen. Den kommer att finnas i wc-rummet så att man märker om den pajar.

Efter att läst undersökningen i Trollhättan kan man bara konstatera att mycket hänger på fastighetsägarens engagemang. Om man inte sköter om anläggningen kommer den inte att fungera i längden. Endast 4 av 64 ägare hade bytt filter. Filtret ska bytas när pH värde är under 9. Av de 64 reningsverken hade 29 st pH under 8,5, dvs de skulle ha bytts ut för länge sedan. 9 st av de 64 var felinstallerade vilket är skrämmande dåligt när man betalar närmare 100 000 kr. 40 st av fosforfällorna var påverkade av slam. Man kan misstänka att ägarna slarvat med slamtömning.

Redigerat:
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Nu är jag lite jävig efterom jag grävt ner och installerat ett antal Ecobox. Som jag förstått det så är den även väldigt lik den från Bioptech.

Min rekommendation är att välja ett reningsverk av denna typ.
Bl.a. för att det inte tillsätts några kemikalier och att det är väldigt få rörliga delar inblandade. Det är endast en liten enkel luftpump och inga styrsystem som kan krångla.

Polonitsäcken byts med 3-5 års mellanrum och kostar ca 6000:- plus en timme för en maskin att byta den. Själva bytet görs väldigt enkelt. I övrigt fungerar det som en trekammarbrunn som töms regelbundet.

Infiltrationsbädd skulle jag inte rekommendera då denna täpps igen med tiden. Då är det bara att gräva om den, sen kan det säkert skilja på hur lång livslängd den har.
Jag är inne på att köpa en Biokube minireningsverk pluto. Med en liten stenkista som sista rening.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.