Har idag direktverkande el men har 2 st luft/luft. övervåningen har elelement som jag åker på snart och dra igång annars går det inte vistas där uppe.

Kommer nog nå 25.000kwh,Huset är från 1971. 178kvm.
Krypgrunden har avfuktare och betongtäcksmatta

Kan inte riktigt beskriva känslan, känns lite som kalldrag bitvis fast jag har en Thermia T2.
Det är stora fönsterpartier skall tilläggas.

Så jag har mer och mer funderat kring bergvärme. dock funderar jag på om det går att dra pex i krypgrunden.
vill helst inte riva i parketten som är i hela bottenplan.

Tänker hur mycket jag själv kan göra och om det sparar hantverkartid.
Jag gör gärna så mycket det bara går.

  • Längd: 17 630 mm (17,63 m)
  • Bredd: 7 430 mm (7,43 m)
    Ritning över krypgrund med mått och information om öppningar och höjd, inklusive specifikationer för betong och armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket plats finns det under, jag har visserligen källare och rev ned taket och la V från undersidan med plåtar som skruvades i golvets undersida. Synd om den som kommer efter och ska ev byta golv, men då är jag säkert borta.
 
J jonaserik skrev:
Hur mycket plats finns det under, jag har visserligen källare och rev ned taket och la V från undersidan med plåtar som skruvades i golvets undersida. Synd om den som kommer efter och ska ev byta golv, men då är jag säkert borta.
Jag på 190cm kan krypa hyfsat där under utan problem, nu när det är som ett stort liggunderlag därunder är det rätt trevligt med.
 
R RuneB2 skrev:
Jag på 190cm kan krypa hyfsat där under utan problem, nu när det är som ett stort liggunderlag därunder är det rätt trevligt med.
Jepp, jag fick använda stege. Men det är mycket isolering som ska tas ner, plus blindbotten. Sen ska det borras i bjälklaget och träs slang igenom hålen, samt svängas på den, så det blir 2 slangar i varje fack. Plåtar är ett måste. Och sen tillbaka med allt. Rackarns jobb var det och vi såg ut som att vara klädda för minus 40 C heltäckta. Massor av fibrer i luften var det, så kanske med det lilla avstånd du har under, så blir det mycket svårt.
 
Har du tänkt att dra pex för element eller golvvärme?
 
V Vector skrev:
Har du tänkt att dra pex för element eller golvvärme?
Element
 
J jonaserik skrev:
Jepp, jag fick använda stege. Men det är mycket isolering som ska tas ner, plus blindbotten. Sen ska det borras i bjälklaget och träs slang igenom hålen, samt svängas på den, så det blir 2 slangar i varje fack. Plåtar är ett måste. Och sen tillbaka med allt. Rackarns jobb var det och vi såg ut som att vara klädda för minus 40 C heltäckta. Massor av fibrer i luften var det, så kanske med det lilla avstånd du har under, så blir det mycket svårt.
Nu hänger jag kanske inte med.
Kan jag inte dra det under i själva krypgrunden. Dvs jag går rakt upp igenom bjälklaget vid varje element. Inte att jag förlägger det i själva bjälklaget.
 
Självklart du kan dra det i krypgrund framförallt om det är plusgrader där året om. Isolera dom väl så ser jag inga hinder
 
R RuneB2 skrev:
Nu hänger jag kanske inte med.
Kan jag inte dra det under i själva krypgrunden. Dvs jag går rakt upp igenom bjälklaget vid varje element. Inte att jag förlägger det i själva bjälklaget.
Jepp går det med, men du förlorar en massa värme på vägen ut. Kan gå om du bygger en låda runt alla slangar med minst 10 centimeter isolering i, samt kanske ytterligre rörskålar ( finns med en yttre folie på ) med mineralull i runt slangarna. Inte då dom som säljs på billiga varuhusen med skumplast i. Det gäller att isolera ordenligt, då en krypgrund har lägre temp än vad bjälkaget har. Så det blir att tänka till, hur det kan utföras. Inte helt lätt.
 
Hur mycket kan man räkna in i värdering/ökat värde på hus vid konvertering från direktverkande el till bergväme?
 
Jag håller på att dra PEX till radiatorer i min krypgrund just nu. Uponors 16 mm med isolering kring skyddsröret. Har satt fördelarna i krypgrunden med. Jag har gjort konsoler av takjärn och gängstång, och dragit PEXen i 95 mm U-skenor (såna du bygger innervägg med).
Borde också orka dra på ännu mer isolering runt.
 
  • Gilla
RuneB2
  • Laddar…
Jag har visserligen 2st luft/luft på nedervåningen.
Sedan har jag vad jag tror rätt feta elelement i respektive rum.
gamla Nobö 380v á 3800W från 70talet på nedervåningen och garage, något nyare i badrum.
Har mindre rackare från 80talet på övervåningen men säkert 2000w st. 8 element kanske.

Det blir ju fulltblås på dem Av/På, inge mellanvärme här inte.
skållheta dvs.

Garage element har jag på 5-10 grader för.
Övervåningens element har jag sällan på.

Känns som att det blir mer och mer Bergvärme som gäller. Luft/Luft fungerar ju bra med öppna dörrar.
Har snart tonåringar ska tilläggas. Dotterns rum faller snabbt i temp med stängddörr.

Temperaturdiagram som visar en blå linje för inomhustemperatur och en gul linje för utomhustemperatur från 18 till 19 november.
 
Vet inte vad du kollar på för radiatorer sen, men jag fastnade för Watt WR4. Cleant utseende med inbyggt koppel, och bra pris (köpte på Rinkaby).
 
Alltgår Alltgår skrev:
Vet inte vad du kollar på för radiatorer sen, men jag fastnade för Watt WR4. Cleant utseende med inbyggt koppel, och bra pris (köpte på Rinkaby).
Jag har verkligen ingen anning, men har "pratat" med gpt under dagen.
watt.se priser
ProduktArt.nrAntalPris/stDelsumma
WR4 22-330 (300 × 3000 mm)223300728 517,50 kr17 035,00 kr
Konsol 22/33 (300 mm)402332287,50 kr575,00 kr
Danfoss Insatsventil RA-N (normalflöde)480217936,25 kr6 553,75 kr
Danfoss Termostat Aero 459048013471 925,00 kr13 475,00 kr
Watt H-stycke med avstängning WR4/WK4/WK244237660171 750,00 kr12 250,00 kr
PEX-anslutning 16×2/M22 (1 st)44130022914787,50 kr11 025,00 kr
WR4 22-614 (600 × 1400 mm)226140753 178,75 kr (≈)15 893,75 kr
Konsol 22/33 (600 mm)402365718,75 kr3 593,75 kr

Planskiss av ett hus med rum märkta kök, matplats, vardagsrum, sovrum, badrum och tvättstuga. Blå streck markerar radiatorernas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vet inte hur man vill göra med wc/badrum
kök ska byggas om och är "öppet"

20.000:- för nedan?


13kw pump? typ Nibe S1256 13kW


TypDimensionLängdKommentar
Stamledning PEX20×2 mm20 mFrån VP → krypgrund
Grenledning PEX16×2 mm100 m (1 rulle)
Isolering stam20 mm isolering20 mArmaflex eller likvärdigt
Isolering grenar13 mm isolering80–90 mArmaflex 13×16
 
Redigerat:
Om jag går från F till D i energiklass, det är väl en rätt bra ökning på husetsvärde?
Känslan blir ju att det betalar sig själv rätt bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.