Tror jag ska lägga mig på sofflocket och lejja bort alla jobb framöver. Blir bara en massa extrajobb vad man än tar sig för, extremt sällan det går som planerat. :banghead:
Nåväl.

Mor ska köpa ny spis. Den behöver en nolla och en sådan var naturligtvis inte framdragen (hur fan kan man snåla så 1980?).
Tog på mig att fixa det.
Knöt på två trådar i en befintlig och försökte dra, men icket. Det satt som berget.
Ok, får väl dra i fem nya då tänkte jag och tog i så mycket jag orkade. Rörde sig icke mer än nån centimeter.
Hur fan är det möjligt?
En teori jag har är att det går via någon inbyggd dosa. Jag har lyft på locket på alla jag kunde hitta och även skruvat ner lampor i taket i källaren, utan framgång.
Hur som helst anser jag ju att denna matning är förbrukad efter mina ryckningar (i kabeln). Har inte meggat, men tänker göra det för kul.
Återstår att dra en utanpåliggande.

Hur skulle ni gjort i det hypotetiska fallet att ni ställt er i min situation?
Dra EKLK hela vägen och montera ett utapåliggande uttag, alternativt ram?
Eller dosa av i pannrummet och greja dit en slang till den befintliga dosan i köket och dra FK sista biten?
En dosa skulle ju även hjälpa mig att laga vissa skador som blev vid borrningen. :o

Alla tankar kring detta elände är välkomna.

spis1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spis2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Näst bästa är att köra spisen på två faser och stjäla den tredje till nollan istället, kräver ju lite omkoppling förstås, men det brukar funka bra.

Jo, det var ett alternativ, men de ville ha tre faser och en nolla. Ugn+häll.

Om jag ser rätt på bilden så sittter där ett vanligt 16mm rör? I så fall är det inte så konstigt att trådarna sitter fast. Det bör vara ett 20mm rör till spisen.

Du har väl sökt på forumet antar jag, för detta är inte ovanligt problem. Här är två trådar:
http://www.byggahus.se/forum/el/180755-hur-gor-en-elektriker-om-det-blir-rorstopp.html
http://www.byggahus.se/forum/el/207625-dra-en-5-e-fk-i-vp-ror.html

Ledarna sitter troligen fast i en punkt, t.ex en böj eller en spik, om nu inte såpa el dyl använts som limmar ihop hela klabbet
Det tips som ges är bl.a
- tryckluft och vatten
- dragfjäder för att hitta var det är stopp.
- lyssna

Behöver du dra nytt så är väl inga av dina alternativ på tok. Jag skulle om möjligt undvika skarvar.

Kör hällen på en fas och ungen på en som Snagglebot skriver, du missar boostfunktioner och lite sånt men det kanske är tillräckligt för din farmor ändå, annars får man fundera vidare på hur man bäst får fram en nolledare efter det.

Jo. Men nu har jag ryckt och slitit i kablarna så jag vet inte om jag vågar använda dom längre. Har ju inte en aning om hur det ser ut där det styper.

Om du ändå tänker dra nytt skulle jag som sista försök göra nytt hål under den befintliga spisdosan,slita bort dosan så du får ut vp-röret i det fria för att få en bättre vinkel sen drar du utav bara h-vete!!!

Ser ja skevt eller ä det en knäck på röret i böjen? Finns där en knäck på ett rör är risken stor att det finns fler och det kan va förklaringen till att du dragit fast trådarna. Och är där knäckar på röret blir de nog svårt att dra i nytt oavsett vilket.

Och så kommer väl tråkSalle och frågar om du har behörigheten för att få göra detta jobbet.....

Sicket skit...hur långt är det, vilken typ av bjälklag är det, trä, betong? Det går inte att frilägga vid centralen också, slipper man en krök i varje ände brukar det kunna gå.
Röret är troligen 18 mm, standarden var 15 och 18 mm rör fram till 1982-83 nånting, då de växte till 16 och 20.

Prova åtminstonde med en påskjutare (mor?) i andra änden innan du ger upp. Det är enkelt men kan göra susen! Om det lossar, se då till att få en så styv skarv mot de nya ledarna som möjligt så att det går att fortsätta att skjuta på.

Pen

Tack för alla tips. Jag hade påskjutarhjälp, men det sket sig ändå. Tvärstopp.
När jag sågat upp golvet, borrat upp betongen ner till pannrummet för EKLK:n så kapade jag vp-röret till dosan för att dra upp EKLK:n i den. Då plötsligt kunde jag dra ut alla trådar lätt som en plätt genom centralen.
Som någon sa tidigare, det var ett veck där.
Slog mig i pannan sjuttioelva gånger, gick ut och hämtade luft, och drog i fem nya och skarvade med en muff.
Hålet i golvet, eller snarare taket i pannrummet, måste jag göra något fint med så jag sätter en dosa där nere och en slang upp till en rot-dosa. Kan vara bra att finna vid framtida installation av spisvakt eller annat.

Salle60 skrev:
Och så kommer väl tråkSalle och frågar om du har behörigheten för att få göra detta jobbet.....
Du Salle60, har du någonsin i verkliga livet frågat någon elektriker om denne har behörighet?
De jobb som utförs är i regel INTE utförda av behörig elektriker, det handlar om delegeringsansvar. Visste du det?
Kör upp dina moralkakor dit solen aldrig skiner och fortsätt slipa på dina ansökningar till polishögskolan med långdragna romaner om varför dina poäng på HP var så dåliga.
Med andra ord, sköt ditt och lek inte polis. Tönt.

MVH / Sixtenblixten med förnyat ABL

Jamen då sågade du väl inte upp golvet i onödan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.