Hej,
Jag har ett vattenburet värmesystem som drivas av bergvärmepump och en vedpanna.
I pannrummet har jag lite kulventiler som ställs om beroende på vilken värmekälla jag vill använda.
MEN jag har 5 st kulventiler där. Och det är i min värld 1st för mycket. Jag ritade upp en skiss på hur det sitter (typ).
Är det någon som vet vad den 5e är till och kan upplysa mig?
(Jag kan försöka ta lite bättre bilder om det behövs vid tillfälle. Pannrummet är 1åringens favoritrum så det är lite svårt att ta bilder där)
Jag har ett vattenburet värmesystem som drivas av bergvärmepump och en vedpanna.
I pannrummet har jag lite kulventiler som ställs om beroende på vilken värmekälla jag vill använda.
MEN jag har 5 st kulventiler där. Och det är i min värld 1st för mycket. Jag ritade upp en skiss på hur det sitter (typ).
Är det någon som vet vad den 5e är till och kan upplysa mig?
(Jag kan försöka ta lite bättre bilder om det behövs vid tillfälle. Pannrummet är 1åringens favoritrum så det är lite svårt att ta bilder där)
Precis, ingen tank. Eldar mest för att det blir en skönare värme och hjälpa bergvärmepumpen när det blir riktigt kallt.J jonaserik skrev:
Panna är en CTC v20. Ingen shunt på den tror jag.
Bergvärmepumpen är en Thermia diplomat 8.
Det finns en 4-vägsshunt uppe till höger på pannan, enligt fotot. nu är det ingen automatisk reglering och då måste du göra det manuellt. Inget bra att springa upp och ner i pannrum och ställa värmen, när tempen åker JOJO ute. Det finns el-patron i pannan och den är enbart för att hålla en viss temp i den, sen ska shunten pyttsa ut den värme som behövs normalt. Oavsett gammal och ska vara kvar eller kastas ut, så bör du ha en shunt ekonomiskt, som styr när du eldar. En shunt kan med fördel jobba tillsammans med VP som extra kraft om inte VP orkar med. Nu är det så att VP är ett lågtempsystem och pannan är ett högtempsystem, men går att kombnera ihop. Då sätts VP att sköta allt och pannans reglering sätts lite lägre, när tempen blir för låg, börjar pannshunten att öppna lite och spetsar.
Nu är det så, även att den pannan går att elda i, men är en överförbrännare och mycket lätt att en rökgastemp på 300 C, det blir att strypa utfart på röken och infart på luften. Men är ingen höjdare på verkningsgrad med ved, utan mer för olja.
Nu är det så, även att den pannan går att elda i, men är en överförbrännare och mycket lätt att en rökgastemp på 300 C, det blir att strypa utfart på röken och infart på luften. Men är ingen höjdare på verkningsgrad med ved, utan mer för olja.
Klicka här för att svara