Hej,

vi ska bygga hus i början på nästa år och vi har redan varit i kontakt med en elektrieker som vår leverantör har som kontrakterad underlevernatör. Vi detta möte gav han inget direkt intryck vad det gäller intelligenta hus. Han sa bara "de e dyrt de"...utan att vi egentligen pratade mer om vad det va vi pratade om. Nu har jag via en arbetskamrat lärt mig lite mer och känner att det verkar vara en spännande och vettig teknik. Har då lite funderingar och tankar kring detta. Hoppas några med erfarenhet av KNX kan delge mig lite info:

vad jag förstår är alla enheter kopplade i en slinga.
- hur många enheter kan man koppla i en slinga max?
- vad händer om en enhet pajar i slingan, funkar resten?
så om pris osv.
-är det verkligen mycket dyrare, vad jag förstår slipper man rätt mycket dubbeldragning av koppar som man gör vid traditionell elinstallation? Stämmer detta?
- programvaran som man behöver för att sätta upp systemet, måste man köpa den själv?
-har ni några vettiga funktioner som ni tycker man minst bör ha/tänka på?

för vår del känns det bra att man kan stänga av alla lampor innan man går hemifrån med en strömbrytare vettigt plus att man kan stänga av eluttag i barnrum, kaffebryggare, strykjärn mm. mer än så har vi inte kunnat tänka ut att vi behöver. är det då vettigt att satsa på? Hur fungerar detta med dimmers osv?

fattar om detta verkar flummigt men alla synpunkter mottages tacksamt som input...

/di98mase

Vill bara tipsa om att KNX har diskuterats mycket på Teknikforumet, så du kanske hittar mer info där...

konstigt, för jag sökte på KNX och fick inte alls många träffar. PÅ Teknikforumet fick jag 0???

Men tack för tipset, jag ska kolla igen!

Du kan inte söka på enbart "knx". Det ordet är för kort och ignoreras i sökningen, varvid du inte får några resultat.

Kolla också EIB som det hette innan. I trådar om intelligenta hus eller smarta hus finns åtskilligt om IHC, KNX/EIB, LonWorks, etc.

För twisted pair (vilket väl är vad man typiskt tänker på när det gäller KNX/EIB) så har du så det räcker för ett hus. I varje linje kan man ha logiskt upp till 256 enheter. 15 linjer + en main line bildar en area och systemet klarar 15 areor så i runda slängar 60 000 enheter.

Normalt sett bör en fallerande enhet inte störa ut systemet.

Det är dyrare ja. Du kommer nog heller aldrig få igen pengarna då utvecklingen går fort (även om den i elbranschen iofs går ovanligt långsamt) och de systemen vi har nu överlever inte när "smarta hus" verkligen kommer bli standard, IMHO.

Nu valde jag iofs IHC som är billigare, men för 10 år sedan när jag byggde så blev installationen nog totalt sett 50-100 tusen dyrare. Det har dock mycket att göra att man naturligtvis väljer till extra funktioner, eftersom det är så lätt.

Dimmers är inga problem. De är helt enkelt sina egna små DIN moduler.

Redigerat:
Knuffar till teknik

vad jag förstår är alla enheter kopplade i en slinga.
Du kopplar inte ihop dom i en sluten slinga. Det går att förlägga som stjärnnät eller alla efter varandra eller kombinera båda två.
- hur många enheter kan man koppla i en slinga max?
Max 64st på en linje sen kan man bygga på med fler linjer
- vad händer om en enhet pajar i slingan, funkar resten?
Om det är ett internt fel i enheten så att inte busen kortsluts då fungerar resten
så om pris osv.
-är det verkligen mycket dyrare, vad jag förstår slipper man rätt mycket dubbeldragning av koppar som man gör vid traditionell elinstallation? Stämmer detta?
100 kronor för en snygg vanlig strömbrytare eller ca 1500 kr för en KNX strömbrytare det är skillnad. Oftast så tillkommer det funktioner som du inte hade valt i traditionell installation.
Det kan bli både mindre och mer kabeldragning. Det beror hur du bygger upp ditt system.
Skall alla dimmrar och reläenheter sitta i en central så blir den både stor och alla kablar skall fram till den. Kan du så försök att hitta utrymmen där du kan sätta lådor med dimmrar och reläenheter i som i t.ex. klädkammaren. Då får du mindre kabeldragning till central.

- programvaran som man behöver för att sätta upp systemet, måste man köpa den själv?
Om du skall programmera det själv så måste du det.
-har ni några vettiga funktioner som ni tycker man minst bör ha/tänka på?

för vår del känns det bra att man kan stänga av alla lampor innan man går hemifrån med en strömbrytare vettigt plus att man kan stänga av eluttag i barnrum, kaffebryggare, strykjärn mm. mer än så har vi inte kunnat tänka ut att vi behöver. är det då vettigt att satsa på? Hur fungerar detta med dimmers osv?
-Lamputtag vid fönster styrs via ljusrelä
-fuktlarm från tvättmaskinen som stänger inkommande vatten
-komma hem knapp vissa lampor tänds i huset
-styra radiatorer eller golvvärme. Finns strömbrytare med integrerad termostat.

Jag har byggt mitt hus och installerat elen till ett "smart hus". Huset är smart så till väga att det styr belysningen, sköter larm (inbrott och brand), styr hel/halvfart på frånluftfläkten. Huset har även multi-rum stereo i 6 rum samt flexibelt nätverk. Sedan har jag möjliggjort kommunikation mellan styrsystemet och multi-rums stereon. Detta är dock ingen lösning som kan köpas.

Jag har köpt styrsystemet Elko Living System (fd. IHC från Lexel). Stereo från Nuevo, och nätverket är av klassikt snitt. Styrsystemet har runt 100 ingångar och 100 utgångar (varav 11 dimmers). KNX och EIB blir fortfarande lite dyrare totalt sett. Prylarna (noderna) är bra mycket dyrare än IHC men själva kabelinstallationen blir lite billigare pga arkitekturen, dock så är nog elektrikerna dyrare då de har specialkompetens. KNX och EIB är standarder framtagna för stora fastigheter (och fastighetsbestånd!) och därför lite dyrare men bättre. Dock så räcker nog IHC ganska långt och är klart störst när det gäller egna-hus automation.

Kan dock säga att även då jag gjort allt arbete själv så blir det inte billigt (runt 200.000, skulle nog kostat 300-350' vid nyckelfärdig installation) och det finns inte chans att motivera priset med att det lönar sig. Man gör det för att det är roligt och en hobby.

Vet man inte vad man gör så måste man ju betala för hjälp. Kan man inte göra sakerna själv skulle jag nog försökt hitta en elektriker/firma först som har kompetens inom "smarta hus" och fråga vilka fabrikat/lösningar de föredrar (elektriker brukar inte tycka om "smarta hus" för det är krångligt och därför svarar dom "att det är dyrt..."). För ifall du letar upp ett fabrikat så kommer du ha svårt att hitta en elektriker som kan installera just det fabrikatet. Fabrikaten skiljer sig nämligen en hel del åt när det gäller kompetenskraven på elektrikern.

Se min blogg på http://villapicea.blogspot.com. Där finns lite bilder mm.

Hej,

PÅS har ju svarat redigt på dina frågor även om jag tycker att en hundralapp för en designad strömbrytare var lite i underkant liksom 1500:- är i överkant för en motsvarande KNX-knapp.

Att installera styrsystem är sällan något som gör en installation billigare om man i övrigt inte har några krav på funktion.
Har man däremot lite egna idéer om hur huset skall fungera kan en traditionell installation springa iväg rejält i pris utan att slutresultatet blir vidare bra.

Försök att inte hitta på alltför fantasifulla lösningar utan ha en traditionell installation som referens för rumsinstallationerna och njut därefter av möjligheten till central styrning och att knapparna, trots att de kostar lite extra, förhoppningsvis är tillräckligt snygga för att besökare skall haja till.

Du bör även passa på att styra värmen via knapparna så slipper du standardregulatorerna som rörmokaren levererar. De regulatorerna är sällan vackra.

Sedan kan jag inte låta bli att bemöta en myt som så ofta dyker upp i inlägg här på forumet, att KNX är ett system framtaget för "stora fastigheter" eller för "industribruk".

KNX eller EIB som det tidigare kallades är är utvecklat av en enda anledning. För att leverantörerna skall få sina apparater att kommunicera med varandra på ett enkelt. kostnadseffektivt och, framför allt, långsiktigt sätt.
Långsiktigheten kräver att leverantörerna enas och det är vad de gjort.

Tekniken finns tillgänglig och löser funktioner där behoven finns och detta gäller i högsta grad bostäder som rent tekniskt ofta är mer funktionskrävande än en kontorsfastighet fast med mindre repetitioner.

Det där med "stora fastigheter" är något som säkert har sitt ursprung från någon leverantör som inte kan bygga ut sitt egna system vilket är fullt möjligt med KNX.
Det används alltså flitigt i "stora" fastigheter och även "små".
På samma sätt som att elektrikern använder samma kabel i sommarstugan som i kontorshuset. Något annat vore irrationellt.

Sedan det där med IHC kontra KNX. Jag har inget emot IHC och har själv liksom många andra passerat det systemet innan huvudspåret blev KNX, men argumenten som används är lite förvirrande.
Att det skulle vara klart störst när det gäller hemautomation är första gången jag läser och det skulle vara intressant att höra vad det baserar sig på.

Det är i vissa fall ett bra system men det har aldrig varit och kommer aldrig komma i närheten av att bli "det klart största systemet"

IHC , eller Elko Living är ett PLC-system (PLC= Programable Logic Controller)..
Det är inte installationsvänligt alls eftersom alla styrkablar måste dras hem till en central plats för att sedan hanteras av denna lilla "minidator".
Därmed inte sagt att det är dåligt, till skillnad från andra PLC-lösningar som används för industriellt bruk har man här anpassat gränssnittet för den nya målgruppen och tekniskt intresserade privatpersoner kan själva pilla med sin anläggning istället för att köpa en mjukvara som ETS (vilket krävs för KNX).

ETS är programmet som används för att konfigurera en KNX-anläggning. Det är inte något som man som kund måste ha. En anläggning som är genomtänkt skall kunna hanteras av en privatperson utan någon dator alls. Programmet är bara elektrikerns verktyg för att göra de grundläggande förbindningarna. (ytterst få husägare med KNX använder själva ETS)

Att själv ha ETS är ungefär som att ha en egen grävmaskin. Roligt som sjutton för entusiasten men bygget kommer aldrig att bli riktigt färdigt.
Men jag kan förstå entusiasten som vill (jag är en) och det är då bara att köpa programmet på www.knx.org. 895Eur kan vara dyrt om man bara skall ha det till sitt eget hus men att ha det som argument för att plöja ner en massa pengar i en fabrikantspecifik lösning vore konstigt.
Det innebär ju att man säljer sin frihet för knappa 9000:- i ett hus som kostar míljoner, och detta som entusiast ?.

Jag anser, som du förstår, di98mase att du är på rätt spår och hoppas att du når hela vägen fram. Okunniga installatörer är vanligt men fördenskull inte acceptabelt.

Lycka till

Jag har själv hört representanter från Schneider (eller om det var på Thorsmans tiden) själva säga att KNX/EIB mer var för industrier och större installationer med fokus på enkla ljusstyrningar med stort antal sensorer/knappar. IHC var mer anpassat för villor med färre brytare, men flera if/then/else/clocks/timers och annan komplicerad funktion.

Även jag har hört att IHC har fler installationer i bostäder (fast det gällde dock i Danmark) och det var samma källa.

Detta var dock för många år sedan nu och mycket har hänt. Till våren skall tydligen också LK (i Danmark - ursprungliga utvecklaren av IHC) även lansera KNX produkter.

Jag kan dock förstå resonemanget. Ett PLC system kan nog uppfattas som mer rättfram och komplett (i meningen att allt med I/O, klockor, timer, logikfunktioner finns i en och samma låda) än ett meddelande baserat decentralicerat busssystem. Åtminstånde tog det undetecknad lite längre tid att greppa hur KNX innersta väsen tickade ...

Jag har ofta fått uppfattningen att även KNX installeras centrallicerat i många bostäder. Alla aktuatorer finns i centralen(erna) och ofta används vanliga (= billigare) brytare kopplade till binära ingångar i samma central. Då får man i princip samma kabeldragning som med IHC. Fast det kan ju vara specialfall jag sett.

Själv är jag nöjd med min snart 10 år gamla IHC installation som dessutom skall byggas ut för en tillbyggnad. Hade jag byggt nytt idag hade jag nog dock satsat på KNX. Inte för jag tror något av systemen överlever i framtiden, men det är dock den standard som finns idag. Prisskillnaden är idag inte heller lika stor som när jag byggde.

Precis som Anton_J säger så är du i vilket fall inne på rätt spår.

Den funtkion vi haft mest nytta av är också den tråkigaste. Nämligen möjligheten att överhuvudtaget enkelt ändra tänd/släck funktioner när vi hadde bott in oss eller har gjort några större förändringar. Att inte denna teknologi är standard och utvecklats mer är och förblir en gåta för mig.

di98mase skrev:
Hej,

vi ska bygga hus i början på nästa år och vi har redan varit i kontakt med en elektrieker som vår leverantör har som kontrakterad underlevernatör. ...

/di98mase
Hur har det gått?

/Mike

IHC fel, dimmer som går upp och ner?
Har hänt igen, är det så dålig kvalitet på dimmern?

Till TS
Vad vill du ha ut av ditt smarta hus?

Är inte IHC på väg ut?

/Mike

Hej allihop,

efter mycket överväganden valde vi bort KNX/busstyrning. För vår del såg anledningarna ut:

+
Du kan programmera om dina strömställare så att en brytare kan tända släcka olika lampor osv dvs dina strömställare är inte "fasta"
Du kan styra markiser, takfönster, mm från en "central" typ.
Du kan ha rörelsedetektorstyrd belysning i rum osv (spara ström) Säkert annat som jag glömt Du kan ha en brytare vid dörren som stänger av eluttaget till strykjärn, kaffebryggare, belysningen i rum x och eller låsa alla dörrar!
Häftigt med ny teknik (förmodligen standard i alla hus om några år)

-
Dyrt
Vem betalar för programvara som behövs för att programmera om dina komponenter - du lr din elektriker (kostar några tusen om jag minns rätt) Markiser o takfönster har ofta redan "egna" sensorer/fjärrar som styr dessa Vad händer om du får ett elavbrott - du måste ha strömbackup för att dina strömställare ska funka om jag fattade det hela rätt.
Sparar man verkligen ström i mätbar omfattning?
Du måst nog ha en elektriker som kan och brinner för tekniken - för du vill väl inte betala dennes utbildning?
Hur ofta kommer du verkligen programmera om dina eluttag/strömställare?

Dessutom kände vi att vår elektriker (som själv byggt hus för ett år sedan o inte valt busstyrd el) inte "brann" för det. detta i kombination med att vi kom rätt långt med traditionell el gjorde att vi valde bort det!

Tack alla för era goda och kloka synpunkter!

/di98mase

di98mase skrev:
Vad händer om du får ett elavbrott - du måste ha strömbackup för att dina strömställare ska funka om jag fattade det hela rätt.
Om du nu får strömmabrott, vad ska du då med fungerande strömbrytare till?? Tända en lampa som inte har ström?

Nu kommer jag iofs att ha strömbackup på min KNX, men detta pga av larm samt att jag har 24 volts saker som jag vill ska ha ström även när det är strömlöst.

Många personer väljer att lägga pengar på andra dyra saker som t.ex en stenskiva i köket för 50k, eller en starkare motor i bilen för 50k extra bara för att den går lite fortare och är häftigare. Själv så valde jag istället ett SMART hus för 50k extra.

Men för att det skall vara värt pengarna så skall man nog som sagt ha ett lite extra intresse för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.