1 518 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Funderingar kring Grävd resp Borrad brunn
Torpet på vischan saknar idag vatten. Står i valet och kvalet mellan Gräva och Borra brunn.
Tror mig ha förstått att mer eller mindre det enda som talar emot borrad är plånboksaspekten. Hur stor den är har jag ännu inte riktigt kläm på. Prisindikation borrad, 58 tkr ink mom och rot för en 4,5-tum.
Läser på Nätet… ”Även om en borrad brunn är aningen dyrare att anlägga slipper du större underhållsarbeten, vilket gör att du på sikt sannolikt sparar in den extra kostnaden.”
Framgår inte just där vilken typ av större underhållsarbeten man avser.
Kan det vara slamsugning?
Erfarenheter?
Tror mig ha förstått att mer eller mindre det enda som talar emot borrad är plånboksaspekten. Hur stor den är har jag ännu inte riktigt kläm på. Prisindikation borrad, 58 tkr ink mom och rot för en 4,5-tum.
Läser på Nätet… ”Även om en borrad brunn är aningen dyrare att anlägga slipper du större underhållsarbeten, vilket gör att du på sikt sannolikt sparar in den extra kostnaden.”
Erfarenheter?
Tja!S Spanarn10 skrev:Torpet på vischan saknar idag vatten. Står i valet och kvalet mellan Gräva och Borra brunn.
Erfarenheter?
(Obs långt svar)
Jag har i dagarna pratat med kunniga inom grävda brunnar och borrning just pga att vi har problem med våran gamla grävda brunn.
Vi köpte hus i somras och säljarna meddelade att vattnet kunde bli brunt vid kraftigt regn, det vi antog då var att ytvatten läcker in i brunnen.
Detta kräver underhåll, pumpa ur brunnen, täta med betong när det är torrväder ute och hoppas det håller tätt. Vårat höll inte tätt, det läckte in på fler ställen än vi hade tätat och det upptäckte vi för 3 veckor sen, mellan jul o nyår..
Vi försökte täta trots att det rann in men det gick inte, så vi accepterade att vänta till våren.
Men det ännu större problemet hos oss var att grundvattnet var grått i höstas efter att vi hade tömt brunnen, vi trodde att det var brunnsbottnen som behövde "sätta sig" efter att vi hade vart nere där o grejat.
Men det visade sig vara vårat grundvatten som är grått.. och nu när vi pumpade ur brunnen för 3 dagar sen så var grundvattnet som kom in i den 5-6 m djupa grävda brunnen brunt!? Det var som borrarna sa silt = fin fin lera som är i vårt grundvatten.
Vi bor i ett område med dåliga grundvattenförhållanden och de lokala borrarna (som jobbat med brunnservice innan) var förvånade över att vi klarat oss så länge
Summa av denna novell, du måste ha bra grundvattenförhållanden för en grävd brunn. Den kräver mer översyn och underhåll än en borrad. Vattnet blir snabbare påverkat i en grävd (temperatur, ohyra, ytvatten).
Jag har ingen aning om den tekniska livslängden på brunnar.
Hade vårat grundvatten inte varit grått/brunt, hade jag aldrig borrat en ny.
Det går att täta brunnen om den börjar läcka in, men det hjälper inte grundvattnet tyvärr
Några andra större underhåll kan inte jag komma att tänka på, jag är uppvuxen med grävd brunn och den har aldrig krävt något av oss. Skulle du behöva suga ur slam som lägger sig på botten är en slamsugare inte spec dyr, 2-4tkr typ.
Allt hänger på hur grundvattnet ser ut hos dig, hur lättillgängligt det är
Det är väldigt svårt att täta en brunn inifrån, det lossnar oftast redan vid första vintern.
Har man en borrad brunn är det också riskfyllt att tömma en brunn. Ju mer du sänker vattenpelaren ju snabbare rusar vattnet in för att kompensera. Detta resulterar i att man riskerar att förstöra den naturliga reningen i marken. Man ska också undvika att ta bort den sedimentet som finns i botten av en brunn då den öven också fungerar som ett filter för inkommande vatten.
Målet med en grävd brunn är att vattnet ska komma in underifrån. Börjar det läcka in från sidan eller uppifrån, fpr man oftast gräva om brunnen.
Just lera är besvärligt och kan inte spolas bort, omsätt vattnet försiktigt och långsamt, försök att inte sänka vattenpelaren i stor utsträckning.
Ska du borra en brunn ska du driva ner ett extra foderrör för skydda från ytligt grundvatten.
Har man en borrad brunn är det också riskfyllt att tömma en brunn. Ju mer du sänker vattenpelaren ju snabbare rusar vattnet in för att kompensera. Detta resulterar i att man riskerar att förstöra den naturliga reningen i marken. Man ska också undvika att ta bort den sedimentet som finns i botten av en brunn då den öven också fungerar som ett filter för inkommande vatten.
Målet med en grävd brunn är att vattnet ska komma in underifrån. Börjar det läcka in från sidan eller uppifrån, fpr man oftast gräva om brunnen.
Just lera är besvärligt och kan inte spolas bort, omsätt vattnet försiktigt och långsamt, försök att inte sänka vattenpelaren i stor utsträckning.
Ska du borra en brunn ska du driva ner ett extra foderrör för skydda från ytligt grundvatten.
Klicka här för att svara