Jag håller på med lite förundersökning om pannrum i fristående lada med kulvert. Jag har en murad del på ladan som är 1,40x3,60 av betonghålsten samt gjutet betonggolv.
Pratade med sotarn igår och det som krävs är endast dubbelgips i tak och enkelgips på dörren sen är det godkänt som pannrum.
Väntar på en offert från www.vedsol.com på en vedpanna Gaselle 35kw, 2000L Ack tank i ladan, Kulvert dubbelrör 26meter, 500L slavtank i huset med dubbla vv-slingor. Är det rätt tänkt så? Som försäljaren rekommenderade. Han sa att det skulle bli för stora värmeförluster om jag skulle köra vv i kulverten.
Sen har jag lite funderingar.
* Om jag behöver vatten draget ut tlll ladan eller om systemet kan fyllas från huset?
* Behövs det golvbrunn?
* Hur isoleras kulverten på ingående yttervägg?
/Steelis
Pratade med sotarn igår och det som krävs är endast dubbelgips i tak och enkelgips på dörren sen är det godkänt som pannrum.
Väntar på en offert från www.vedsol.com på en vedpanna Gaselle 35kw, 2000L Ack tank i ladan, Kulvert dubbelrör 26meter, 500L slavtank i huset med dubbla vv-slingor. Är det rätt tänkt så? Som försäljaren rekommenderade. Han sa att det skulle bli för stora värmeförluster om jag skulle köra vv i kulverten.
Sen har jag lite funderingar.
* Om jag behöver vatten draget ut tlll ladan eller om systemet kan fyllas från huset?
* Behövs det golvbrunn?
* Hur isoleras kulverten på ingående yttervägg?
/Steelis
- Systemet kan fyllas från huset, men vatten behövs som du ska ha kylslinga i pannan.
- Golvbrunn klarar du dig utan om du kan leda bort vatten från tex säkerhetsventil på annat sätt. Men är mycket trevligt att ha.
- Det blir svårt att böja kulverten som du ritat, den är stel som bara den... Ett alternativ är att gå upp vertikalt vid väggen och bygga en isolerad huv där man avslutar kulverten och vinklar in rören.
Som vanligt rekomenderar säljarna minsta möjliga tankstorlek. 4 m3 är dubbelt så bra som 2 m2...
En Solo Inova 30 är en bättre panna, tror inte att det skiljer så mycket i pris.
- Golvbrunn klarar du dig utan om du kan leda bort vatten från tex säkerhetsventil på annat sätt. Men är mycket trevligt att ha.
- Det blir svårt att böja kulverten som du ritat, den är stel som bara den... Ett alternativ är att gå upp vertikalt vid väggen och bygga en isolerad huv där man avslutar kulverten och vinklar in rören.
Som vanligt rekomenderar säljarna minsta möjliga tankstorlek. 4 m3 är dubbelt så bra som 2 m2...
En Solo Inova 30 är en bättre panna, tror inte att det skiljer så mycket i pris.
Det räcker med vattnet i pannan, men för 10 - 15 år sen rekomenderade man 500 -1000 liter. Nu rekomenderar man lite mer. Men det verkar som att man hellre underdimensionerar än ger för högt pris på anläggningen.
Du får mindre förluster och ett bekvämare liv om du eldar hälften så ofta. Det är ju mycket enklare att lägga i en laddning ved till än att vänta tills vattnet kallnat och tända en ny brasa. Du verkar ju ha plats så jag skulle absolut välja en kvadratisk tank på tex 4 m3. Blir enkelt och bra att isolera också.
Du får mindre förluster och ett bekvämare liv om du eldar hälften så ofta. Det är ju mycket enklare att lägga i en laddning ved till än att vänta tills vattnet kallnat och tända en ny brasa. Du verkar ju ha plats så jag skulle absolut välja en kvadratisk tank på tex 4 m3. Blir enkelt och bra att isolera också.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Hej Steelis
Du kan kolla in på min nördiga hemsida om mitt pannrum. Där har jag beskrivit hur mitt pannrum ser ut, den bygger på samma princip som du funderar på, separat pannrum med kulvertering och slavtank. Och det är sant som Matss säger, en kulvert är som en besvärlig anakonda. Jag drog upp min genom betonggolvet, bara att skära upp och gräva ur. Jag skulle tippa att du behöver ca 70-80 cm höjd för en 90-graders sväng om du skall ha något sånär chans att svänga upp kulverten
Du kan kolla in på min nördiga hemsida om mitt pannrum. Där har jag beskrivit hur mitt pannrum ser ut, den bygger på samma princip som du funderar på, separat pannrum med kulvertering och slavtank. Och det är sant som Matss säger, en kulvert är som en besvärlig anakonda. Jag drog upp min genom betonggolvet, bara att skära upp och gräva ur. Jag skulle tippa att du behöver ca 70-80 cm höjd för en 90-graders sväng om du skall ha något sånär chans att svänga upp kulverten
Då huset bara är på 100 m2 räcker det nog fint med 2m3 + 500 liter ack men som sagt det skadar ju inte med mer men då bör du även ta en panna som värmer allt på ett ilägg oxå.. Bökigt att måsta gå ut o ladda pannan flera ggr tycker en kompis som kör med en ctc V35 mot 2,5m3 + 500 l i huset..
Om inte kulverten kan stickas in under huset o in är det nog som Matss skriver du får göra med en låda på utsidan som är isolerad..
Som kulvert tycker jag du kan köra en aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering då den inte är direkt dyrare än en pex men minst dubbelt så bra isolerad.. Även kulvert styrningen blir billigare då då du laddar tanken i huset med full temp o inte behöver ha någon kulvertladdomat.. Då behöver det inte laddas lika ofta heller, Ibland då det körs med kulvertladdomat o kör 62-72° så får den ladda nästan hela tiden..
Det behövs 2 st dykrörstermostater i husets tank + nått relä som kan styra så att den övre kallar o den nedre bryter.. Ska finns kopplings schema på pellets.info tror jag el om du är elkunnig själv förstår du kanske vad jag menar..
Om inte kulverten kan stickas in under huset o in är det nog som Matss skriver du får göra med en låda på utsidan som är isolerad..
Som kulvert tycker jag du kan köra en aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering då den inte är direkt dyrare än en pex men minst dubbelt så bra isolerad.. Även kulvert styrningen blir billigare då då du laddar tanken i huset med full temp o inte behöver ha någon kulvertladdomat.. Då behöver det inte laddas lika ofta heller, Ibland då det körs med kulvertladdomat o kör 62-72° så får den ladda nästan hela tiden..
Det behövs 2 st dykrörstermostater i husets tank + nått relä som kan styra så att den övre kallar o den nedre bryter.. Ska finns kopplings schema på pellets.info tror jag el om du är elkunnig själv förstår du kanske vad jag menar..
Man måste inte ladda hela tanken full vilket många verkar tro! Och framförallt eldar man ju inte när tanken är helt kall varje gång. Ju större tank desto större frihet...2an skrev:
En anläggning jag ritat har en 4,5 m3 tank och en Solo Inova 50 kW. Jag föreslog så stor tank som dom fick plats med men varenda förståsigpåare (rörmokare, grannar, släkt och vänner) menade att det var för stort med motiveringar som att "det går inte att värma så mycket vatten", "det kommer att gå åt jättemycket ved" osv. Tillslut kompromissade vi och det blev 4,5 m3 trots att det rymdes en större tank. Nu är han nöjd men säger att tanken skulle naturligvis varit större...
Varför skulle det behövas? Finns andra lösningar med varmvattencirkulation, eller lägga en vanlig elberedare i serie i huset.
Frågan är väl om säljarna vet vad dom pratar om eller bara är säljare...steelis skrev:
En slavtank ger mer tankyta = mer förluster jämfört att inte ha någon.
Välj en välisolerad kullvert och kör med varmvattencirkulation. Dom som säljer tex Kopparflex bör ju kunna räkna ut förlusterna.
För att minimera förlusterna kör man termostatstyrd cirkulation tillsammans med ett programmerbart tidur. På så vis står cirkulationen stilla på nätterna och ev annan tid då ingen vanligtvis tappar varmvatten.
Man drar ett tunt rör med en backventil från tappstället längst bort från beredaren till före beredaren med en cirkpump, på så sätt har man alltid varmvatten framme och slipper stå och spola.
Med tidrelät jag nämde tidigare cirkulerar det bara dom tider du förväntar dig att tappa vatten utan att behöva vänta på att det blir varmt. Och så fort det kommer varmt vatten tillbaks till pannrummet känner termostaten det och stänger av pumpen.
Alternativet är ju att betala tusenlappar för varmvatten år ut och år in.
Alternativet är ju att betala tusenlappar för varmvatten år ut och år in.
