Hej!
Har 58m2 golv i nya lägenheten jag vill få slipat. Det är ekparkett och ganska slitet så det vill jag ha hjälp med såklart.
Har kikat runt lite och innan jag skickar in offerter tänkte jag kolla om någon hade tips på firma för detta? Just nu tänker jag mig faktiskt endast anlita en golvslipare och ej någon ytterligare behandling då jag själv vill göra hårdvaxytan med Osmo Hårdvaxolja Orginalet ofärgad på större delen och 2 av rummen med en en pigmentering (lutar åt Osmo Bärnsten 3072 eller Osmo Terra 3073 i kök och sovrum för att få ett lite mörkare resultat). Nån som använt just dessa? Här är en bild på vad jag tror är ek parkett med några as Osmos kulörer:
Har fått offert för 129kr/m2 på slipning vilket jag tycker är ok men det gör ju inget om det är billigare

Några fler frågor i samband med detta, när man ändå är igång:
- 1) Glans på hårdvaxoljan? Matt, halvmatt, sidenmatt eller blank. Nått tips där? Kanske sidenmatt för mer "pop"? Tror jag kan utesluta blank direkt men annars är det svårt att välja. Enda bilden jag hittade om detta och det är inte helt tydligt ändå:
- 2) Ni som hårdvaxoljade själv efter slipning, körde ni med Osmo microfiber roller eller Osmo penselborste? Verkar bli samma resultat om man kikar på denna video:
- 3) Har även läst en kommentar här från @Pollyester om denna procedur, låter bra men krockar lite med Osmos egna rekommendation?:
Lägg på oljan tunt och jämnt med pensel en liten bit i taget
Gno in oljan i träet med skrubbduk (typ vit skrubb, ej repande)
Torka efter med trasa.
- Själva slipningen kan oftast göras med korn 100-150 men 120 är nog vanligast, någon som testat 100 eller 150? 150 kanske blir för halkigt?
- 4) Ok sista funderingen, Osmo säger man kan korrigera oavsiktliga sträck eller ojämnheter på golvet efter 30 minuter, då känns det rimligt att man inte hårdvaxoljar mer än man når med teleskopskaftet, väntar 30 min för att se de initiala resultatet innan man fortsätter med nästa del av golvet?
Faktiskt mitt första inlägg detta, mest kikat runt och fått fantastiska tips här tidigare

Men känner detta projekt behöver en egen tråd haha.
Må väl och ha de gott! //Martin & Eveline