Hej alla solexperter!
Novis på Solel, så här är några av min funderingar att kommentera om det är rätt tänkt.
Förbrukning är ca 17 650kWh/år. 20A huvudsäkringar. Bergvärme. Vattenfall + EON.

Hittade en effekt-beräknar-sida på nätet som beräknar trolig output per månad från solanläggningen.
Hittade även en sida som räknar med tumregler och de båda stämmer rätt bra överens.

Räknade på olika storlekar på anläggningen kontra förbrukning.
* 17kWp: producerar nästan årsförbrukningen.
* 30kWp: så blir det rejält över förbrukningen i åtta av tolv månader. Halva förbrukningen i feb, nov och ca 25-35% jan, dec. Årsbasis ca 10 000kWh mer än förbrukning, vilket kanske behövs om man säljer billigt och köper dyrt? Skulle det till och med gå plus, bara räknat på om man får mer för försäljning än köp?

Har inte lyckats få fram vad man tjänar på sälja, respektive kostnad för köpa, om man har "solelsavtal"
Ett problem är att vårt fasta avtal (1kr/kWh) går ut nu och det nya är (>5kr/kWh) så det priset för köpt el vet jag i tre år ifall det skrivs på med Eon. Men det avtalet måste väl ersättas så fort solanläggningen kommer igång med ett annat avtal så det går att sälja?

30kWp verkar lagom för det täcker klart mer än 100% stor del av året (8 av 12 mån), bra tillskott övriga mån.
Tyvärr ser det preliminärt ut som 30 inte får plats, men 25kWp bör gå.
9kWp på garaget. 11kWp på en markställning (9+11=20kWp till att börja med)
5kWp på hustaket kommer lite senare (9+11+5=25)
Det kanske räcker, annars får jag hitta nått ställe till för +5 så blir det 30.

Helst vill jag ha en anläggning med batteri och möjlig ödrift för slippa sälja billigt och köpa dyrt.
Kanske inte batteri direkt nu för de är små, eller orimligt dyra, om man vill ha lite mer kapacitet.
Dock så "växer" batterierna hela tiden och priserna sjunker så det blir bättre framöver.
Vore ju bra med hybrid så det är förberett för batteri.

För batteri ska man tydligen ha en hybrid-växelriktare som klarar Ödrift.
Jag har inte hittat någon sådan större än 10kW (?) och med 25-30kWp solpaneler så saknas det en hel del.
En lösning jag läst om här är att dela panelerna mellan en vanlig och en hybrid. Men höst-vinter behöver väl Hybriden alla paneler för då finns inga 25 kWp ?

Skippar man batteri-tanken så blir det en vanlig växelriktare på 30kW så är det klart. Det verkar billigare och enklare, men då är det bara egen förbrukning dagtid, plus sälj överskott billigt och köp dyrt som gäller.

30kWp är typ dubbelt mot vad nuvarande huvudsäkringar klarar.
Sätter man extra säkringar för utgående för slippa höja nuvarande huvudsäkringar?
(Om nu nätägaren kan ta emot 25-30 kW)

Vad gäller batterikapacitet så räknade jag på lägsta förbrukning, dvs 850 kWh mitt i sommaren.
850/30 dagar blir 28kW per dygn sommartid. Kväll-natt så räcker ett 10kWh batt alltså bara ca 8h.
Vintertid hinner det nog inte laddas, men om det lyckas så är förbrukning dubbel så bara 4 tim.
Går det ta ut 10kWh ur ett 10kWh batteri? Eller är det som med bly-batterier ca 50% för inte skada dem?

Redigerat:
Det finns nog inga växelriktare för batterilagring som har större AC-uteffekt än 10 kW.
Vi skulle själva vilja ha en på ca 15 kW AC uteffekt. Men finns ännu inte. Kanske kommer om två år?

När det gäller avtal för försäljning av sin solström och avtal för köp av nödvändig ström, så är det nog undantagslöst så att man måste köpa ström av samma elhandelsbolag man säljer sin solström till. De kräver det. Det vill nog tjäna en slant på dig också genom att sälja ström till dig.
Men det är ingen stor nackdel. Avtal om försäljning av sin solström(så kallad försäljning av överskottsström mikroproduktion) är ett separat avtal. Sedan ska du ha ett separat avtal om att köpa nödvändig ström.

Väljer man att sälja sin solström till månads-medelspotpris, dvs medelvärdet av månadens alla spotpriser på Nordpool, så fick man i södra Sverige för 2022 aug. 3,05 kr/kWh. För att köpa ström till rörligt elpris(baseras också på medelvärde av alla månadens spotpriser), kostade det emellertid tokhöga 5,0 kr/kW, inkl. energiskatt, moms. Det är alltså inte försäljning av överskottsström till tim-spotpris, utan just till medelvärdet av alla spotpriser under månaden. Säljer du till tim-medelspottpris, kan du möjligen få än mer för sin solström.

Utöver ersättning från elhandelsbolaget för såld solström, får du skattereduktion med 0,60 kr/kWh. Det görs vid självdeklarationen i april/maj, när man lämnar in den.

Väljer man att sälja sin överskotts-solström till tim-spotpris (t.ex. Tibbler erbjuder sådant), tror jag man också måste köpa sin nödvändiga ström till tim-spotpris. Det obekväma med det är att köper man till spotpris, så måste man hela tiden tänka på när man ska slå på spisen eller annan elapparat, om man har råd, om man ska göra det nu eller mitt i natten kl. 02:00 då billig ström. Stressande och blir garanterat bråk i familjen.

Bäst vore att sälja sin överskottsström till tim-spotpris och köpa sin nödvändiga ström till månadsmedel-spotpris, så kallar rörligt elpris. Om något elhandelsbolag erbjudet just detta, vet jag inte, men verkar som inte erbjuds av något elhandelsbolag. Då behöver man inte tänka på när man slår på sina elapparater, eftersom strömmen kostar lika oberoende när på dygnet man förbrukar den. Medan man säljer sin överskottsström under dygnets ljusa timmar(grovt ca kl. 09:00 tom 18:00) vilka sammanfaller med högt tim-spotpris.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det finns nog inga växelriktare för batterilagring som har större AC-uteffekt än 10 kW.
Vi skulle själva vilja ha en på ca 15 kW AC uteffekt. Men finns ännu inte. Kanske kommer om två år?

När det gäller avtal för försäljning av sin solström och avtal för köp av nödvändig ström, så är det nog undantagslöst så att man måste köpa ström av samma elhandelsbolag man säljer sin solström till. De kräver det. Det vill nog tjäna en slant på dig också genom att sälja ström till dig.
Men det är ingen stor nackdel. Avtal om försäljning av sin solström(så kallad försäljning av överskottsström mikroproduktion) är ett separat avtal. Sedan ska du ha ett separat avtal om att köpa nödvändig ström.

Väljer man att sälja sin solström till månads-medelspotpris, dvs medelvärdet av månadens alla spotpriser på Nordpool, så fick man i södra Sverige för 2022 aug. 3,05 kr/kWh. För att köpa ström till rörligt elpris(baseras också på medelvärde av alla månadens spotpriser), kostade det emellertid tokhöga 5,0 kr/kW, inkl. energiskatt, moms. Det är alltså inte försäljning av överskottsström till tim-spotpris, utan just till medelvärdet av alla spotpriser under månaden. Säljer du till tim-medelspottpris, kan du möjligen få än mer för sin solström.

Utöver ersättning från elhandelsbolaget för såld solström, får du skattereduktion med 0,60 kr/kWh. Det görs vid självdeklarationen i april/maj, när man lämnar in den.

Väljer man att sälja sin överskotts-solström till tim-spotpris (t.ex. Tibbler erbjuder sådant), tror jag man också måste köpa sin nödvändiga ström till tim-spotpris. Det obekväma med det är att köper man till spotpris, så måste man hela tiden tänka på när man ska slå på spisen eller annan elapparat, om man har råd, om man ska göra det nu eller mitt i natten kl. 02:00 då billig ström. Stressande och blir garanterat bråk i familjen.

Bäst vore att sälja sin överskottsström till tim-spotpris och köpa sin nödvändiga ström till månadsmedel-spotpris, så kallar rörligt elpris. Om något elhandelsbolag erbjudet just detta, vet jag inte, men verkar som inte erbjuds av något elhandelsbolag. Då behöver man inte tänka på när man slår på sina elapparater, eftersom strömmen kostar lika oberoende när på dygnet man förbrukar den. Medan man säljer sin överskottsström under dygnets ljusa timmar(grovt ca kl. 09:00 tom 18:00) vilka sammanfaller med högt tim-spotpris.
Precis som du skriver, jag gillar verkligen inte heller det här med rörligt pris och behöva planera allt timme för timme. Numera kan det bli så dyrt att man bara måste gå och stänga av huvudbrytaren om det inte ska bli konkurs. Har man inget val är sitta och vakta elpriset naturligtvis bättre än ingen ström, eller möjligen med ett smart batterisystem som tar bort olägenheterna. Dvs laddar på natten så det går använda normalt på hela dygnet, men det kräver ett stort dyrt batteri.

Kan jag teckna fast avtal nu (nuvarande går ut om ett par veckor) och sen när solanläggningen är igång så tecknas ett avtal till då?
Innebär det i så fall att det fasta 3-års avtalet fortsätter gälla med 5kr/kwh, och såld solel blir någon variant som du skrev ovan, månads eller tim-snittpris?

Pelle,
När nu ditt elavtal för fast elpris löper ut om ett par veckor, och om du inte tecknar något annat avtal, då övergår det väl till rörligt elpris(dvs baserat på medelvärdet av hela månadens spotpriser), gissar jag.
Inte stänger ditt elhandeslbolag av strömmen till din fastighet.
Det går nog inte att komma fram i telefonväxeln hos elbolagen nu pga alla som ringer och är förtvivlade för att de inte kan betala sina elräkningar blockerar.

Många elhandelsbolag som tidigare erbjöd fastprisavtal, gör inte det längre pga de tokhöga elpriserna.
Se vad de skriver på sin hemsida! Du kanske inte ens kan teckna fastprisavtal, och binda dig till tokhögt elpis i par år. Varför inte tillsvidare ha rörligt elprisavtal, som ofta saknar bindningstid.

De kan ju inte hålla på och ha så oskäligt höga elpriser mycket längre framöver, liknar ocker, eftersom det innebär att strömproducenterna(vindkraft, vattenkraft, kärnkraft) blir otroligt förmögna och feta. De har nämligen inte högre tillverkningskostnad för elen de säljer tokdyrt jämfört tidigare. Däremot tvingas folk gå från hus och hem, eller stänga av sina el-huvudbrytare och hacka tänder.

Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Gör man inget aktivt val av någon elhandelsleverantör så får man ett dyrt anvisningsavtal, alltså varken rörligt eller bundet.

https://www.pamind.se/blogg/vad-ar-anvisningsavtal

Många som figurerar i Lyxfällan brukar ha den typen av "avtal"

Om jag inte tecknar nytt övergår det automatiskt i fast 1 år, det kostar ca 8kr/kwh. Treårsavtal kostar ca 5kr/kwh. Det är inget problem att teckna treårsavtal, fast pris 5kr. Det är bara skriva på och skicka in lappen imorgon.

Med det nya treårsavtalet går priset från 31 000kr/år till 103 000kr/år.
Det är totalt oacceptabelt, därav nu ska en solanläggning upp. Kostar den 300 000kr är den betald på 3 år.
Skulle det eventuellt generera lite överskott så ännu fortare avbetalning. Därefter är man i det närmaste oberoende av blodsugarna.

Min fundering är då, skriver jag på imorgon och skickar in för fast pris 3 år och 5kr/kwh.
Vad händer när solanläggningen är igång, tecknas ett nytt avtal som ersätter treårsavtalet?

Redigerat:
Byter vi inte regering idag så blir det bara ännu dyrare. De klåparna vet inte vad de håller på med och de vägrar ta bort varken moms eller skyhöga energiskatter.

Byter vi regering så kommer det inte bli "normalt" igen på lång tid, de enorma skador som nuvarande pajasar har ställ till med tar tid att reparera.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Om jag inte tecknar nytt övergår det automatiskt i fast 1 år, det kostar ca 8kr/kwh. Treårsavtal kostar ca 5kr/kwh. Det är inget problem att teckna treårsavtal, fast pris 5kr. Det är bara skriva på och skicka in lappen imorgon.

Med det nya treårsavtalet går priset från 31 000kr/år till 103 000kr/år.
Det är totalt oacceptabelt, därav nu ska en solanläggning upp. Kostar den 300 000kr är den betald på 3 år.
Skulle det eventuellt generera lite överskott så ännu fortare avbetalning.

Min fundering är då, skriver jag på imorgon och skickar in för fast pris 3 år och 5kr/kwh.
Vad händer när solanläggningen är igång, tecknas ett nytt avtal som ersätter treårsavtalet?
Då är ditt bef. elhandelsavtal skrivet lite annorlunda. Bra om man glömmer att byta om det nu är det man vill, men istället låst 1år om det är ett dåligt avtal och om man glömmer. Lite som dåliga abbonemang av olika slag, där man får rabatt/bra pris en tid men det åligger dig som köpare att säga upp abbonemanget efter rabattperioden om du är missnöjd.

Ja, det var smidigt när priserna var vettiga. Det bara rullade på med 1kr/kwh.
Jag kan ju naturligtvis välja rörligt eller var jag vill ha nu (rörligt vill jag inte ha.. gud vet vilka priser det blir i vinter!)

P Pelle- skrev:
Byter vi inte regering idag så blir det bara ännu dyrare. De klåparna vet inte vad de håller på med och de vägrar ta bort varken moms eller skyhöga energiskatter.

Byter vi regering så kommer det inte bli "normalt" igen på lång tid, de enorma skador som nuvarande pajasar har ställ till med tar tid att reparera.
Stora problemet är just att vi ska förse Europa med fin energi före vårt egna behov. Det är indirekt alla i Bryssel som bestämmer i mångt och mycket.
Fast det är en helt annan diskussion.

• Gilla
Pelle-
  • Laddar…
A Arnodt skrev:

Angående vxl riktare så har jag beställt en 15 kW hybrid. Är en kines (solarsofar) som Enequi använder. Finns upp till 20 kW hybrid.

Spännande, ska läsa på mer om deras grejor!

Var handlade du ?
Sofarsolar.eu ?
Pris ?

20kW versionen skulle funka rätt bra här för de första två panelerna iom den har 2 MPPT
(De blir riktade i olika väderstreck)

Det står man kan koppla ihop upp till 10st Hybrider i parallell så det går alltså att bygga ut mycket mer än de sista 10kWp för komma upp runt 30kWp som jag tror är optimalt.

Redigerat:
Elavtalen är separata för köp och försäljning.
Jag har fastpris på köp av el men säljer till spotpris. De betalar ut försäljningen till mitt bankkonto den 12:e om jag sålt för mer än min elräkning. Har Vattenfall.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ok, så då kan man teckna 3 år (skyhögt) och sen lägga till ett avtal för försäljning solel.
Kanon, tack för info. En fundering mindre i högen :)

Då är det bara resten att reda ut :D

Egentligen om man har solceller så skulle man nu vilja teckna jättelångt fast prisavtal på försäljning då priset troligen är all-time high för närvarande. När allt i omvärlden lagt sig så sjunker mest troligt elpriset något om än högt. Kan man t.ex teckna försäljningsavtal på 5år för 5kr/kwh och sedan om 1år så ligger konsumtionspriset på 2-3kr så gör man sig en hacka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.