Har lite klent med anslutningar i tanken (2000liter) , 6 st 1/2" anslutningar (3st uppe resp 3st nere)
samt 1st 2" nere, 1st 2" i tanktoppen pekar rakt neråt alltså. Dom två stora tänkte jag använda för laddning, samt om det är möjligt 2st 1/2" för radiatorslinga.

Det första jag funderar över är om dom kommer att strypa flödet för mycket ?
det andra är om det är lyckat att ladda rakt ner i toppen med tanke på skiktning?
kanske jag kan koppla på radiatorslingan på laddkretsen?

vet inte om jag vågar ställa mej och svetsa flera anslutningar då jag mest svetsat bilar
förr.

Kanm an inte använda den man laddar med att köra ut vattnet till elementen, likadant med returen.
När det är så korta stäckor med strypning spelar det ingen roll.

Ok! ingen anledning att damma av svetsen alltså? :)

inte så svårt att svetsa in fler rör, jag har gjort det i mina tankar. både med mig och pinne. sen fyllde jag tankarna med vatten helt och provtryckte med 3 kilo. där det läkte slipade jag och svetsade och sen var dom täta :)
OBS! man ska inte provtrycka med luft, inte kul om tanken exploderar eller om man skjuter iväg en plugg eller nåt!!
har du svetsat i bilar ska det väl inte va nån större konst för dej....
jag har ingen aning om 1/2" är för klent men det vet säker någon röris, jag har iaf grövre anslutningar, eventuellt kanske du kan paralella 2 stycken anslutningar med lite bök. sen kanske du behöver anslutningar för termometrar, jag har 3 st per tank och även för tempgivare och 2" för elpatroner.

Nja, tycker inte jag iaf. Jag ska ladda och köra ut till elementen via samma hål.
Min tank ser ut såhär från botten sett

Avtappning
Retur
Termometer
Elpatron
Termometer
Elpatron
Värme ut
Termometer
Och ett 1" hål på toppen som jag ska ha till avluftning

pellefant skrev:
inte så svårt att svetsa in fler rör, jag har gjort det i mina tankar. både med mig och pinne. sen fyllde jag tankarna med vatten helt och provtryckte med 3 kilo. där det läkte slipade jag och svetsade och sen var dom täta :)
OBS! man ska inte provtrycka med luft, inte kul om tanken exploderar eller om man skjuter iväg en plugg eller nåt!!
har du svetsat i bilar ska det väl inte va nån större konst för dej....
jag har ingen aning om 1/2" är för klent men det vet säker någon röris, jag har iaf grövre anslutningar, eventuellt kanske du kan paralella 2 stycken anslutningar med lite bök. sen kanske du behöver anslutningar för termometrar, jag har 3 st per tank och även för tempgivare och 2" för elpatroner.
Ok! svets"nojan" släppte lite nu men det skulle ändå vara skönt om man slapp.

Jag tror du klarar dig utan svetsen. Använd några av 1/2" hålen till termometer

gådeberg skrev:
Jag tror du klarar dig utan svetsen. Använd några av 1/2" hålen till termometer
Jo 2-3 termometrar vill jag allt ha.

termometer i mitten? elpatron?

pellefant skrev:
termometer i mitten? elpatron?
ja nästan i mitten, Elpatron i pannan (inte så bra men tänkte bara använda den i yttersta nödfall typ bortrest el dyl) har elberedare så jag behöver inte bekymra mej
om kallt varmvatten.

Hmm.. misstänker att jag inte har så stor nytta av elpatronen i pannan om
jag ska låta rökrörstemostaten styra laddomaten? :-/

kanske det...
jag har iaf plats för elpatroner i tankarna, både i huvudtanken och i tekniktanken, då finns möjligheten att kunna köra värme om tex pannan kreperar.

Använd så mycket som möjligt till dina 2tumsanslutningar.
I stort behöver du inget annat än dessa två grova anslutningar.
Det viktiga är att ena blir hög och andra blir låg.
Uppe ansluter du laddning från panna och uttag till rad.
Den nere blir retur panna och retur rad.
svårare än så behöver det inte vara.

p-dizz skrev:
ja nästan i mitten, Elpatron i pannan (inte så bra men tänkte bara använda den i yttersta nödfall typ bortrest el dyl) har elberedare så jag behöver inte bekymra mej
om kallt varmvatten.
Då du bara kommer att ha på elpatronen då du är borta längre stunder så kan du väl sätta dit en biv-shunt?? Då tömms även pannan på värme först o ger värme direkt du eldar.. http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf

2an skrev:
Då du bara kommer att ha på elpatronen då du är borta längre stunder så kan du väl sätta dit en biv-shunt?? Då tömms även pannan på värme först o ger värme direkt du eldar.. [länk]
Tyvärr har jag redan köpt shunt + reglersystem annars hade nog den vart ett alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.