Hejsan.

Kommer att tilläggsisolera och byta fasad på vårat garage/verkstad, den är nu isolerad med spån i väggar och tak, har fyllt mer spån på taket så det är väl ca 300-350mm tjockt.
Väggarna står på 2 varv oisolerad betonghålsten och är troligtvis uppbyggda med 125mm reglar.

Min fundering är att om jag väljer 45mm glasull på insidan och tjärpapp så minskar fukt/mögelproblemen jämfört med om jag har glasullen på utsidan där jag istället reglar upp, med luftspalt och en tjock asfaboard och ny lockpanel, panel+asfaboard+ luftspalt borde väl också förbättra K-värdet på väggen.

Insidan måste även göras om och kläs med gips för att förbättra brandsäkerheten.

Har ni några kommentarer eller tycker det är idiotiskt? SKRIV!

Det är en fördel att ha isoleringen på utsidan gärna tjockare där och om måste ett tunnare lager på insidan.

Din betongvägg blir då varm och ev fukt torkar upp så möggel risken minskar..
Gör man tvärt om kan väggen bli fuktig & där efter om det vill sig illa frysa, kan man se i bland på vissa hus att fasaden (tegel) har spruckit gärna långt ner på fasaden.

Tack för svaret Per-Erik, det låter ju logiskt det du säger.

Hur ser du på att använda 50mm glasull som extraisolering invändigt till den spånfyllda väggen om man bortser från hålstensgrunden, jag tror att det i alla lägen kommer att vara plusgrader i glasullen och därför ingen fördel med plast, anser du att jag tänker galet?

Om jag isolerar hålstensgrunden ovan jord med 50mm cellplast och regalr upp ytterväggen i liv med hålstenarna kan man väl räkna luftspalten som tilläggsisolering om man får en låda bakom asfaboard och ytterpanel?

Den "lådan" eller luftspalten skulle man ju kunna fylla med kutter eller sågspån om man så vill.

Varför jag tänker så här bökigt är för att undvika att få fuktvandringen innifrån i glasullen.

Vad anser ni?

50mm glasullen invändigt låter väll bra. Dock så är den nog 45mm, tror inte det finns 50mm glasull.
Kanske skulle du sattsa på Stenull i stället? Tål högre temperatur (1200 grader) medans glasullen beroende på val (typ 70 grader till 200 grader om jag inte minns fel nu). Men just tanke på att det är garage. Fast det spelar kanske ingen roll? Med tanke på att du har spån på vinden. Ta det som är billigast i stället. Plasten kan du skippa tycker jag. kör med metal reglar!.

Frågan är om inte fukten kommer i från själva betonghålstenen också.
När är den byggt? Kan ju vara så att dränneringen är mer eller mindre obefintlig. Då är väggen i stort sätt alltid fuktig. Framför allt om väggen står rakt på marken utan drännering under.

Sen hänger jag inte riktigt med på hur du hade tänkt göra på utsidan. Hur menar du med låda?

Ok, sorry, menade 45mm.
Temperaturtåligheten spelar ingen roll.

Dräneringen är obefintlig, grunden består av en nedgrävd fyrkantig cementbalk 400*400*10000, den sticker precis upp ovan jord, på den är det murat 2 varv betonghålsten, ovan detta kommer då trästommen som är spånfylld och klädd med furupanel både inne och ute med vindpapp bakom.

Lönar det sig att isolera de 2 varven med hålsten? isf hade jag tänkt mig cellplast utanpå, och där brädväggen börjar har jag bara luftspalt för att komma i samma liv som grunden, skulle jag isolera där också med glasull ökar väl risken för fukt?

Okej.. nu är jag med på hur din kostruktion ser ut.
Det går bra att isolera de hålstenen. På utsidan då helst.
Kanske är det att föredra porös cellplast skiva dvs typ pordrän, isodrän. DÅ kan fukten vandra igenom och kondensera i isoleringen utan att det är någon fara. Det kan vara så att den fukt som är i väggen kommer att vandra innåt efter som "vanlig" cellplast är ganska tät..
Bara en tanke..
Någon större ekonomsik vinning är det nog inte. Fast det går nog inte åt så mycket porös cellplast skiva där å andra sidan. Jag tror dock att risken för fuktskador minskar med den lösningen. Även om energivinsten inte är så stor.

All ökad isolering ökar risken för fukt.
Fukt som kommer innefrån är det vanligaste. Därför bör man se över sin ventilation. Vad ska du ha för uppvärming?

Nja det kanske inte lönar sig, ska iaf kolla hur dränskivan står i pris.
Ytterpanelen kommer ju att gå en bit ner och täcka det första varvet med hålsten så en hård yta vore ju önskvärd.

Uppvärmningen sker med luft/luft värmepump samt vedpanna ibland.

Har det betydelse vart man får 0-gradigt i en väggkonstruktion eller beror det mer på daggpunkten?

Exempelvis om jag nöjer mig med 45mm tillägsisolering invändigt skulle jag altid få +grader i glasullen och minusgraderna hamnar alltid i spånväggen där fuktvandring kan ske.
Väljer jag istället 95mm kommer jag teoretiskt att få minusgrader i glasullen redan vid -8 grader.
Spelar detta någon roll i verkligheten?

det beror på daggpunkten som jag ser det. Så det spelar ju lite roll vad man har för temp & luftfuktighet.

Får du fukt i miniralullen så tar det en välldig tid innan den torkar upp & blöt miniralull isolerar inte så bra.

Grubblar vidare och har bestämt mig för tilläggsisolering med 95mm mineralull på insidan, men bara på den spånfyllda väggen, grundmuren kommer då att ligga försänkt nertill i väggen, törs inte isolera den på insidan pga det som tidigare diskuterats.

Så hur skulle ni göra, mura lecasten och på så vis "bredda" grundmuren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.