Maxwells demon TotalControl skrev:
Man kan inte styra värmen i olika rum, den "blåser" och låter. Man kan inte ha stängda dörrar utan att det påverkar.
Jättebra som billig komplettering till tex eluppvärmning eller om man vill ha lite kyla.
Men som primärvärme skulle jag aldrig ha det som.
Jag vill helst ha solpaneler. Helst inga element och rör. Möjligtvis tunna elelement som får el från solpaneler. Jag har fått priser från eon nu. Tacksam för synpunkter, ska lägga upp min idé i en tråd på min sida.

GoC GoC skrev:
Du lär ju få kallras framför alla fönster och kanske kondens på insidan av rutorna.
Satsa på en luft - vatten pump i så fall, då får du även varmvattenproduktionen från värmepumpen.
Radiatorer och rör har inget bästföredatum som passeras. Fungerar utan problem i 100 år om inte man själv förorsakar korrosion genom att ständigt byta vatten i systemet.
Men att slänga ut detta i en gammal kåk och ersätta med luftvärme kan inte bli annat än en klar försämring.
Kallras låter inte så bra. Det jag oroar mig mest för är ljudet från luft luft. Men skulle kunna stänga av 22:00 och köra elradiatorer med el från solpaneler på natten. Inget lätt beslut då det är för och nackdelar med allt, men kan hålla med att luft vatten eller vatten vatten skulle vara enkelt på ett sätt när man redan har vattenburet.

B Bob10 skrev:
Jag vill helst ha solpaneler. Helst inga element och rör. Möjligtvis tunna elelement som får el från solpaneler. Jag har fått priser från eon nu. Tacksam för synpunkter, ska lägga upp min idé i en tråd på min sida.
Solen lyser ju inte när du behöver värme som mest...

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Solen lyser ju inte när du behöver värme som mest...
Så är det. Men bor i Skåne. Så skillnad på +5c eller -5 eller -15c. Men du har rätt det är i grund backvänt med sol så länge man inte lagrar det. Men upplägget är att jag säljer el när jag har överproduktion och köper tillbaka på vintern. Jag är övertygad att priser på batterier kommer att sjunka rejält så man kan ladda på dagen och få tillbaka på natten. Å andra sidan är det egentligen meningslöst då jag kan använda ett elbolag som batteri. DVS säljer på dagen och köper tillbaka på natten. Priset är detsamma då det är ett snittpris på en månad som gäller. Blir även gratis varmvatten cirka 6 månader per år samt laddar bilen gratis cirka 6 månader per år.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja, lite det jag tänkte också :p
Pappa är kyltekniker så därför jag reagerade :)
Ringde och kollade vad han menade. Stämmer som du säger, cirka 25 000 kr men inte mer än 30 000 kr för byte av kompressor och gas.

B Bob10 skrev:
Kallras låter inte så bra. Det jag oroar mig mest för är ljudet från luft luft. Men skulle kunna stänga av 22:00 och köra elradiatorer med el från solpaneler på natten. Inget lätt beslut då det är för och nackdelar med allt, men kan hålla med att luft vatten eller vatten vatten skulle vara enkelt på ett sätt när man redan har vattenburet.
Du kan väl inte köra på el från solpaneler på natten. Då lyser inte solen.
Skall du det så måste du ha en rejäl batteribank.
Nej glöm din idé då den låter helt befängd.
Vanligen så lägger man stora summor på att konvertera från elvärme till vattenburet system.
Det enda du åstadkommer är att du får ett dåligt inomhusklimat med stor variation i värmen i rummen. Buller från innedelarna.
Och som smör på fläsket så lär värdet på huset sjunka rejält.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Så är det. Men bor i Skåne. Så skillnad på +5c eller -5 eller -15c. Men du har rätt det är i grund backvänt med sol så länge man inte lagrar det. Men upplägget är att jag säljer el när jag har överproduktion och köper tillbaka på vintern. Jag är övertygad att priser på batterier kommer att sjunka rejält så man kan ladda på dagen och få tillbaka på natten. Å andra sidan är det egentligen meningslöst då jag kan använda ett elbolag som batteri. DVS säljer på dagen och köper tillbaka på natten. Priset är detsamma då det är ett snittpris på en månad som gäller. Blir även gratis varmvatten cirka 6 månader per år samt laddar bilen gratis cirka 6 månader per år.
Men då skall du ju använda den ström du köper till en effektiv uppvärmningskälla, som en luft-vatten värmepump.

Tomture61
GoC GoC skrev:
Du kan väl inte köra på el från solpaneler på natten. Då lyser inte solen.
Skall du det så måste du ha en rejäl batteribank.
Nej glöm din idé då den låter helt befängd.
Vanligen så lägger man stora summor på att konvertera från elvärme till vattenburet system.
Det enda du åstadkommer är att du får ett dåligt inomhusklimat med stor variation i värmen i rummen. Buller från innedelarna.
Och som smör på fläsket så lär värdet på huset sjunka rejält.
Nja , beror på .
Man måste betala moms på allt över 30.000:- som produceras (el)
Har man en anläggning som kan producera den el man gör av med på ett år så kan den elen tas tillbaka från elnäten när solen inte lyser .
Men att konvertera huset med elradiatorer är helt uppåt väggarna :D

M
En tanke som slog mig när jag läste om Bob10's framtida ideer om solenergi. Jag har inte räknat på det eller så utan bara en tanke som slog mig nu, så ha överseende. Kan man inte lagra solenergin i acc-tankar? Jag tänker då el-överskott på dagen, elpatron som värmer vattnet i acc-tankar, när sedan solen går ned så vänder laddautomatiken precis som när man eldar i vedpannan och man tar varmvattnet ifrån tankarna. Naturligtvis så är det svårt att få ut nån effekt om man har högtempsystem från 70-talet men dagens moderna golvvärmesystem shuntar väl ut ganska måttliga 30-33gr (osäker siffra) och då borde man kunna få ut några Kwh ur tankarna? Eller är det på tok för lite effekt i en solvärmeanläggning för att driva en elpatron?

Tomture61
M Markarbetaren skrev:
En tanke som slog mig när jag läste om Bob10's framtida ideer om solenergi. Jag har inte räknat på det eller så utan bara en tanke som slog mig nu, så ha överseende. Kan man inte lagra solenergin i acc-tankar? Jag tänker då el-överskott på dagen, elpatron som värmer vattnet i acc-tankar, när sedan solen går ned så vänder laddautomatiken precis som när man eldar i vedpannan och man tar varmvattnet ifrån tankarna. Naturligtvis så är det svårt att få ut nån effekt om man har högtempsystem från 70-talet men dagens moderna golvvärmesystem shuntar väl ut ganska måttliga 30-33gr (osäker siffra) och då borde man kunna få ut några Kwh ur tankarna? Eller är det på tok för lite effekt i en solvärmeanläggning för att driva en elpatron?
Vet att hela December 2020 såg jag inte solen alls .
Hur stor acktank tänkte du ha för att spara solenergin till vintermånaderna .

En solcellsanläggning måste konvertera sin spänning till växelström (kostar energi)
En solfångare som producerar varmvatten har högre verkningsgrad .

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nja , beror på .
Man måste betala moms på allt över 30.000:- som produceras (el)
Har man en anläggning som kan producera den el man gör av med på ett år så kan den elen tas tillbaka från elnäten när solen inte lyser .
Men att konvertera huset med elradiatorer är helt uppåt väggarna :D
Men producerar jag en 1 Kwh så kan jag lika bra ha elradiatorer. Blir samma som med vattenburet om jag kör el. Jag kommer att producera 17 000 Kwh per år och med hjälp av 1 ev. 2 luft/luft borde jag vara hemma är tanken. Man borde även kunna använda bilens batteri nattid? Ladda bilen på dagen och pumpa in det på natten i huset. Vill dock inte ha något komplicerat.I min fantasi borde det vara enkelt :) haha. Tanken är det ska vara enkelt. Inga shuntar, ingen framledningstemp, ingen kompressor, ingen gas. Ingen rördragning osv. Se här hur jag tänker.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-vaermesystem-solceller.398875/#post-4043175

M
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet att hela December 2020 såg jag inte solen alls .
Hur stor acktank tänkte du ha för att spara solenergin till vintermånaderna .
Jag tänkte dag till natt. Ett batteri för solceller, typ 5kwh, ligger på 44,000kr inkl. investeringsstöd. Jag har 1000L acc-tankar och kan lagra (100C-20C*1,16*1000) 93kwh teoretiskt.

Vad jag undrade är alltså om man kan driva en elpatron på dagen med överskottet från egen elproduktion och lagra den som varmvatten i acc-tank istället för ett batteri som idag är snordyrt och har en väldigt begränsad kapacitet.

Tomture61
B Bob10 skrev:
Men producerar jag en 1 Kwh så kan jag lika bra ha elradiatorer. Blir samma som med vattenburet om jag kör el. Jag kommer att producera 17 000 Kwh per år och med hjälp av 1 ev. 2 luft/luft borde jag vara hemma är tanken. Man borde även kunna använda bilens batteri nattid? Ladda bilen på dagen och pumpa in det på natten i huset. Vill dock inte ha något komplicerat.I min fantasi borde det vara enkelt :) haha. Tanken är det ska vara enkelt. Inga shuntar, ingen framledningstemp, ingen kompressor, ingen gas. Ingen rördragning osv. Se här hur jag tänker.
[länk]
Med en värmepump får du 3-4 ggr energin tillbaka . Elelement / elpanna ger 1:1

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tomture61
M Markarbetaren skrev:
Jag tänkte dag till natt. Ett batteri för solceller, typ 5kwh, ligger på 44,000kr inkl. investeringsstöd. Jag har 1000L acc-tankar och kan lagra (100C-20C*1,16*1000) 93kwh teoretiskt.

Vad jag undrade är alltså om man kan driva en elpatron på dagen med överskottet från egen elproduktion och lagra den som varmvatten i acc-tank istället för ett batteri som idag är snordyrt och har en väldigt begränsad kapacitet.
För att få dina teoretiska 93 kwh , vilken tid på året pratar vi om , Juli eller December ?
Om en solcellsanläggning ska kunna producera 5 kwh el i December så tror jag den blir ofantligt stor .
Att göra av med 93 kwh varmvatten i Juli :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.