L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
Ìntressant att höra, jag funderar på luft luft värmepump. Har vattenburet i 80% av huset och kan koppla på en luft vatten. Men vill ha bort alla rör och element. Så kanske klarar mig på luft luft, hade tänkt komplettera med solpaneler när priset blir rätt.

J JohanLun skrev:
Kolla det teoretiska COP värdet för de båda, troligen hade det gamla systemet bra värden. Tror tex en modern vanlig luft-luft har mycket bra värden sålänge det inte är jättekallt ute, då droppar den medan bergvärme inte påverkas nämnvärt.

På VP forum finns många jättebra på just värmepumpar, så får du inget bra svar här, lägg frågan där också.

Tyvärr tror jag att besparingen om man går från en värmepump till en annan är rätt liten. Att från början välja rätt teknik på pump och dimensionera rätt ger nog stor påverkan på besparingen, men att räkna hem ett byte pga dimensionering eller teknik tror jag är mycket svårare. Ungefär som att man inte heller kan räkna hem tilläggsisolering och fönsterbyten om man väl har värmepump. Stora klivet är från direktverkande (eller olja) till värmepump. Där spöar man alla andra kalkyler/åtgärder.
Mitsubishi Ninja SC ska klara -35c. Luft luft. har ingen egen erfarenhet av det. Bor i Skåne.

B Bob10 skrev:
Ìntressant att höra, jag funderar på luft luft värmepump. Har vattenburet i 80% av huset och kan koppla på en luft vatten. Men vill ha bort alla rör och element. Så kanske klarar mig på luft luft, hade tänkt komplettera med solpaneler när priset blir rätt.
Det låter ju som en synnerligen dum och ovanlig lösning. En sak om du kastar ut elementen för att ersätta med vattenburen golvvärme, men att slänga ut och ersätta med luft-luft? Är väl det sista jag skulle gjort i alla fall.

• Gilla
  • Haha
swe.jocke och 7 till
  • Laddar…
Håller med. Luft/luft är ju den sämsta varianten av uppvärmningsystem när det gäller komfort.

• Gilla
Beppson
  • Laddar…
Jo, så tänkte jag också först. Dels är element och rör gamla. Kanske inlagt på 50 eller 60 talet. Men kanske håller länge?
Jag har 16 element idag och behöver 6 till i ett rum där det inte finns någon värme alls. Mycket rör blir det, allt är utanpåligggande, inte så snyggt men vi kan bortse från det. Jag kan sätta upp 2 luft luft på vardera kortsida i huset. Blir cirka 40 000 kr får två, Mitsubishi Ninja 35 Sc eller liknande. Tittar man på teknisk data så verkar de effektiva. Jag har även planer på att komplettera med solpaneler framöver. Går en luft-luftvärmepump sönder om 10-12 år kan jag byta ut den. Ska jag byta kompressor och gas om 10-12 år i en luftvatten går det på cirka 12 000 kr för kompressor och kanske 25 000 kr för byte av gas. Inga vatten som kan läcka heller, framför allt om man har golvvärme och det läcker blir det jobbigt med vatten.
Ja, det kanske är dumt men jag är inte säker. Har läst på mkt men är ingen expert. Men enkelheten med luft luft tilltalar mig mycket. jag kan ha 3 stycken om det skulle behövas. En mindre i mitten, blir cirka 52 000 för alla. Kan tillägga att jag bor i Skåne. Men vad menar du skulle vara dåligt med luft luft? Dessutom finns det en funktion i luft luft som cirkulerar värme från min kamin om jag skulle elda i den på vintern. Kan även kyla men är inte aktuellt i detta gamla stenhus. jag är öppen och tacksam för vad som är bra eller dåligt med respektive system.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Håller med. Luft/luft är ju den sämsta varianten av uppvärmningsystem när det gäller komfort.
Vad menar du med komfort? på vilket sätt är det sämre?

B Bob10 skrev:
Du lär ju få kallras framför alla fönster och kanske kondens på insidan av rutorna.
Satsa på en luft - vatten pump i så fall, då får du även varmvattenproduktionen från värmepumpen.
Radiatorer och rör har inget bästföredatum som passeras. Fungerar utan problem i 100 år om inte man själv förorsakar korrosion genom att ständigt byta vatten i systemet.
Men att slänga ut detta i en gammal kåk och ersätta med luftvärme kan inte bli annat än en klar försämring.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tomture61
B Bob10 skrev:
Största nackdelen med LLVP är att man har fläktljudet och huset måste vara mycket öppet för att värmen ska kunna spridas . Blir lite som en vedkamin , värmer för det mesta enbart rummet den står i .

• Gilla
Bob10
  • Laddar…
Man kan inte styra värmen i olika rum, den "blåser" och låter. Man kan inte ha stängda dörrar utan att det påverkar.
Jättebra som billig komplettering till tex eluppvärmning eller om man vill ha lite kyla.
Men som primärvärme skulle jag aldrig ha det som.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Kört luftvärmepump i ett år, kan säga det blåser orkanvindar i huset så håret fladdrar, ojämn värme(kallt längst bort) samt att kan man inte placera innerdelen långt i från sällskapsytor eller sovrum så får man räkna med att den lever om vid avrostningar och drift vintertid. Men magiskt på sommaren med AC.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Tomture61
Har ett hus från 2008 på 161 kvm , 2pl . Har 3 st olika värmekällor , FLVP (IVT490) LLVP (Daikin Caldo XRH30) Vedkamin med täljsten (600 kg)
Förbrukade 12472 kwh förra året varav 6000-6500 kwh är HHE , golvvärme i hela bv , ingen värme på öv (16 gr ibland)
Garaget på 35 kvm så monterades en till LLVP i sommras (håller 17-18 gr)
LLVP i huset sitter i trappen till öv och stoppar den kallare luften + hjälper FLVP + väldigt uppskattad på sommaren :D
Braskaminen eldar jag i ca 3-4 timmar per dag , men svårt att få ekonomi med en cementplatta på 150 mm med golvvärme .
Det knepiga / svåra är att justera in golvvärmen med LLVP och braskamin .

richardtenggren
B Bob10 skrev:
Jo, så tänkte jag också först. Dels är element och rör gamla. Kanske inlagt på 50 eller 60 talet. Men kanske håller länge?
Jag har 16 element idag och behöver 6 till i ett rum där det inte finns någon värme alls. Mycket rör blir det, allt är utanpåligggande, inte så snyggt men vi kan bortse från det. Jag kan sätta upp 2 luft luft på vardera kortsida i huset. Blir cirka 40 000 kr får två, Mitsubishi Ninja 35 Sc eller liknande. Tittar man på teknisk data så verkar de effektiva. Jag har även planer på att komplettera med solpaneler framöver. Går en luft-luftvärmepump sönder om 10-12 år kan jag byta ut den. Ska jag byta kompressor och gas om 10-12 år i en luftvatten går det på cirka 12 000 kr för kompressor och kanske 25 000 kr för byte av gas. Inga vatten som kan läcka heller, framför allt om man har golvvärme och det läcker blir det jobbigt med vatten.
Ja, det kanske är dumt men jag är inte säker. Har läst på mkt men är ingen expert. Men enkelheten med luft luft tilltalar mig mycket. jag kan ha 3 stycken om det skulle behövas. En mindre i mitten, blir cirka 52 000 för alla. Kan tillägga att jag bor i Skåne. Men vad menar du skulle vara dåligt med luft luft? Dessutom finns det en funktion i luft luft som cirkulerar värme från min kamin om jag skulle elda i den på vintern. Kan även kyla men är inte aktuellt i detta gamla stenhus. jag är öppen och tacksam för vad som är bra eller dåligt med respektive system.
25 kkr för fylla gas?

richardtenggren richardtenggren skrev:
25 kkr för fylla gas?
25kkr är väl vad ett komplett kompressorbyte av en 10kW kompressor inklusive kompressor och montage kostar.

richardtenggren
GoC GoC skrev:
25kkr är väl vad ett komplett kompressorbyte av en 10kW kompressor inklusive kompressor och montage kostar.
Ja, lite det jag tänkte också :p
Pappa är kyltekniker så därför jag reagerade :)

N Niklaspe skrev:
Kört luftvärmepump i ett år, kan säga det blåser orkanvindar i huset så håret fladdrar, ojämn värme(kallt längst bort) samt att kan man inte placera innerdelen långt i från sällskapsytor eller sovrum så får man räkna med att den lever om vid avrostningar och drift vintertid. Men magiskt på sommaren med AC.
Orkanvindar vill jag inte ha, men kanske beror på modell och hur gammal den är?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.