elpaco skrev:
Du har verktyg för typ 10.000 och letar efter en kompressor för en tiondel - blir inte det lite tokigt? Känns som att du inte kommer att få ut den fina kvaliteten från dina prylar ..
Nja, det är väl inte kostnaden som avgör. Känns bara onödigt att ha en stor tung kompressor för spik- och dyckertpistoler och för luftpåfyllning bara för att verktygen är dyra. Vad jag förstår så behöver ingen av de verktygen så stor luftmängd. Utan det är just mutterknackaren. Onödigt då att köpa en tung kompressor bara för ett verktygs behov. Var väl mer så jag tänkte.

Regulator? :eek:

Anna1984 skrev:
Nja, det är väl inte kostnaden som avgör. Känns bara onödigt att ha en stor tung kompressor för spik- och dyckertpistoler och för luftpåfyllning bara för att verktygen är dyra. Vad jag förstår så behöver ingen av de verktygen så stor luftmängd. Utan det är just mutterknackaren. Onödigt då att köpa en tung kompressor bara för ett verktygs behov. Var väl mer så jag tänkte.
Ska du köra mutterknack bara ibland tex när du byter från sommar till vinterdäck osv så räcker det med en 24 liters tank.
Du tar ju ett hjul i taget och vad spelar det för roll om det tar 5 min extra?

Jag har 2 st kompressorer med 24 liters tak, stanley båda 2. Ser ut som den på Jula förutom att det finns 4 ben istället.
De med 1 ben ramlar hela tiden om man har dom i bilen men hemma är det ju inga problem.

Hur mycket är 90 db egentligen?
Kanske inte är så störande ifall man placerar den rätt.

Snickarn som var här i somras hade en liten o smidig makita kompressor.
Klarade stomspikpistolen ganska bra, men var man för snabb med den rundbandade så hängde den inte med.
Kan det bero på för klen tank eller effekt?

fgo skrev:
Hur mycket är 90 db egentligen?
Typ motorgräsklippare.....

Remne skrev:
Typ motorgräsklippare.....
Då blir det inte den från jula iaf.

Kommet nog inte komma till användning om den låter så mycket och inte kan stå ute.

köpte en stor remdriven sak från duab för några år sedan ,den mullrar dovare, troligen eftersom den inte är direktdriven så en sådan rekommenderar jag om ljudet är viktigt.

finns ju även större som knappt låter nånting men då kostar de en mindre förmögenhet :)

Jag har en sådan här: http://www.jula.se/kompressor-8l-750w-200012

Inte ens hjul, utan bärhandtag. Lätt och smidig att bära med sig dit där man skall använda den. Duger till renblåsning och däckpumpning. Jag gissar att man även kan använda den till spikpistol. Jag gör mig inga illusioner om att den fungerar till mutterdragare, så de gånger jag skall byta hjul använder jag en sådan här:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Hjulmutternyckel-102606/

För mig är det inte värt att kompressorn skall bli så mycket tyngre och åbäkigare som skulle krävas för att kunna skruva av ett hjul några sekunder snabbare en handfull gånger om året. Gjorde jag det oftare var det möjligen en annan sak.

Har gjort ungefär samma uppställning som Avemo. 1st liten "silent" med 6l tank för airbrush, dycker, pumpa däck mm. Den brukar också vara den som kompisar lånar när de skall däcken mm.

En mellan från Bostich som jag fick i paket med dyckertpistoler från USA. 110v så den slipper jag låna ut. :)

Sedan en lite större från Award, 2-cyl med 25l tank som precis fixar att driva mutterknack.

Planen är nu att komplettera den 2-cyl med en fast 25l tank som kopplas i serie så den orkar lite mer, främst vid målning.

Var köper man lösa tankar till vettig peng som privatperson?

Ex Duab har. Eller så letar du en skrotad som du tar tanken ifrån

Tack för alla råd!
Tyvärr fick jag ännu svårare att välja :-(

En liten som funkar med dyckert och spik, som är bärbar.
Dock får jag skippa mutterdragaren.
Men är inte i samma behov av slang osv.

Eller vänta tills boden är byggd och köra en större och placera den där.
Samt en lååång slang.

Lutar åt en liten till att börja med.

Satsa på en liten kompressor nu du, åsså komplettera med en batterimutterknackare istället :)

Vad ska jag tänka på när jag väljer kompressor om jag främst skall pumpa däck till ca 7 bar, samt köra muttersnurra (som kräver luftflöde enligt märkning 480 l/m)?
Antar att en 8 bars kompressor blir lite klen då trycket i tanken snabbt hamnar under 8 bar, eller tänker jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.