2 200 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Funderar på byte av beredare till luft-vatten vp, men för trång dörr till skrubben
Vi är två vuxna o två barn i ett 100 år gammalt hus, 2-plan 140 kvm boyta, totalt 20 000 kWh per år + lite vedeldning i kamin.
Tänker lägga golvvärme i bottenvåning och i samband med det byta ut en 40 år gammal vv-beredare till en luft-vatten VP. Anledningen är att en renovering av golv är på gång och ser möjligheten till högre komfort, med den förbrukning vi har kommer vi inte kunna räkna hem investeringen.
Problemet är att beredaren är i en skrubb där dörröppningen är 50 cm. Vilket gör att många beredare med vp-anslutning faller bort (jag bollar med tanken att öppna ett hål i timrad vägg men det tar emot...)
Så vad finns för lösningar?
-Finns kompakta beredare med vp-anslutning som går att baxa in i min skrubb(provat att googla men ingen träff)?
-Ska man ha kvar beredaren för varmvatten och köpa liten en för golvvärmesystemet.
-Strunta i värmepump o koppla slingorna till varmvattenberedare?
Kommentarer tas tacksamt emot.
/Stefan
Tänker lägga golvvärme i bottenvåning och i samband med det byta ut en 40 år gammal vv-beredare till en luft-vatten VP. Anledningen är att en renovering av golv är på gång och ser möjligheten till högre komfort, med den förbrukning vi har kommer vi inte kunna räkna hem investeringen.
Problemet är att beredaren är i en skrubb där dörröppningen är 50 cm. Vilket gör att många beredare med vp-anslutning faller bort (jag bollar med tanken att öppna ett hål i timrad vägg men det tar emot...)
Så vad finns för lösningar?
-Finns kompakta beredare med vp-anslutning som går att baxa in i min skrubb(provat att googla men ingen träff)?
-Ska man ha kvar beredaren för varmvatten och köpa liten en för golvvärmesystemet.
-Strunta i värmepump o koppla slingorna till varmvattenberedare?
Kommentarer tas tacksamt emot.
/Stefan
Tja, antingen välja något som går in genom hålet eller ställa eländet nånannanstans.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Tänker spontant vägghängd Nibe eminent, kan inte i huvudet hur breda de olika modellerna är men de borde funka.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Läste igen,är det en tank med vv slinga(tws) du letar efter? Då är så klart inte eminenten ett alternativ. Kolla thermias men den går garanterat inte in genom dörren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips och tankar ang byte av varmvattenberedaren
Värmepumpar -
Tågordning byte från gas till luft vatten värmepump och beredare
Värmepumpar -
Behålla varmvattenberedare gas vid byte till luft vatten värmepump?
Värmepumpar -
Byte av frånluft/värmepump med varmvattenberedare
Värmepumpar -
Gammal VV beredare bytes?
Vatten & Avlopp