Har beställt en luft/vatten värmepump av typen Nibe F2120-20 kW. Allt monteras av entreprenör, men enligt avtalet så skall jag förbereda med stenplattor eller liknande för utedelen.
Hur gör jag på bästa sätt? Tycker det står inte så mycket kring detta i installationsbeskrivningen.

Kan jag bara åka och köpa stenplattor hos en bygghandlare och placera ut eller ska jag göra något med underlaget? Tex singel, stenmjöl etc.

Hur stor area med plattor bör jag ha? Hela pumpen är 1280x612mm. Mellan de fyra benen är den 1205x470.
Hur höga bör de vara? Antar de ska grävas ner en bit?

Kommer man att förankra utedelen i plattorna på något sätt eller står den på sina fyra ben utan förankring?

Vibrationsdämpare till benen?

Teknisk ritning av Nibe F2120-20 kW luft/vatten värmepump med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Inge fusk. Man gjuter en platta 100 mm tjock som man ställer stativet som pumpen ska står på. Sedan ska stativet skruvas fast i plattan så att inte pumpen kan välta

Krilleman
Finns det ens hål för fastsättning i fötterna? :thinking:

H H-Thomasson skrev:
Inge fusk. Man gjuter en platta 100 mm tjock som man ställer stativet som pumpen ska står på. Sedan ska stativet skruvas fast i plattan så att inte pumpen kan välta
Är inte det hyfsat svårt att göra? Hur lång tid tar det innan en gjuten platta har torkat?

Tar någon dag bara. Du kan ställa dit pumpen dagen efter om det inte är kallt.

Makadambädd. Typ 16-32 eller liknande. Bygg en ram med 120x45 virke, i med en armeringsmatta och häll på betong. En så liten platta kan du blanda betongen för hand med en visp på skruvdragaren i en murarhink.

• Gilla
Torkel Horne'y
  • Laddar…
Jag gjöt fundament till min kommande llvp i söndags. Blandade en säck grovbetong åt gången med skyffel i Biltemas rektangulära murarbalja. Tog kanske ett par timmar totalt.

• Gilla
Torkel Horne'y och 1 till
  • Laddar…
Gjut ett fundament som du ser till att det inte har kontakt med huset, Jag gjöt mitt 15cm utanför grundmuren så man inte får in stomljud den vägen. Är det gräs/jord den ska stå på så behöver du gräva ur 10-15cm och lägga makadam under. Så gott som hela plattan ska vara ovan bef mark för att få pumpen på den höjd de föreskriver.
Jag har lerig mark här så jag borrade två hål med jordborr 60cm djupa under plattan och körde ner papprör så det är som två plintar under plattan också. Armeringsnät i plattan och järn i plintarna som jag najjade i nätet.

• Gilla
Joakim N
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Jag har lerig mark här så jag borrade två hål med jordborr 60cm djupa under plattan och körde ner papprör så det är som två plintar under plattan också. Armeringsnät i plattan och järn i plintarna som jag najjade i nätet.
Känns skönt att jag inte är värst ;)
Tvivlade lite på mig själv när alla grannar hängt sina på väggen. (Dock inte lvvp)

• Gilla
wikens och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. :)

Vad tror ni om 1400x600mm och 100mm tjock baserat på skissen i första inlägget. Volymen bör bli 84L.
Eventuellt gräva ur 10-15cm och lägga makadam 8-16 mm under.
Bygga en ram med 120x45 virke (eller motsvarande). (byggmax)
2st armeringsnät mini 1200x800mm som läggs om lott (byggmax)
7st säckar Grovbetong basic 25Kg (ger 12,5 L/st) (byggmax)

Behöver man distanser till armeringsnätet?
Måste man padda makadamet med padda för denna lilla platta? Kan man göra det effektivt utan att hyra padda?
Behövs kantbalkar (armeringsjärn)?
Plattan skall luta lite ut från huset har jag förstått. Hur mycket?
Hur långt efter gjutning kan man montera på utedelen? Johannes ovan nämde någon dag. Denna punkt är viktig då installationen sker på måndag. :oops: Vi har en temp här i Skåne på ca 15 grader nu.
Något jag har missat?

Stampa till gruset räcker, tycker det låter som en bra plan.

Du behöver inte någon kantbalk. Och näten kan du spänna upp med ståltråd mot ramen. Bara så dom håller sig på plats.
Gjuter du på lördag bör det vara lugnt

Jag gjorde detta för ett par år sedan. Min installatör tyckte det var bra om plattan stack upp lite, så det blir luftigare och lite marginal till snö.

Så plattan skall helst sticka upp, inte vara helt nedgrävd.

Lutning räcker med 1cm lägre på utsidan

Kom ihåg att det ska vara ett visst mått från vägg till vp'n, tror att det är 35cm.

Ja, precis. 35cm är min måttet ut från väggen. Läste någonstans att det inte är fel med ytterligare lite utrymme så inte väggen blir isig. Tänkte mig 40cm mellan platta och vägg. Sedan blir det några cm ytterligare i och med att plattan är lite större än pumpen.

Min står ca 40cm från väggen, det blev bra. Plattan är ungefär 15cm utanför väggen och sen har jag ca 10cm runt om på de andra sidorna "övermått" på plattan. Ska ev fixa fasaden så det finns plats att flytta fram ytterligare 10cm då om det behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.