Jag har skaffat mig en Kreg 520 Pro som jag i huvudsak använder för att bygga ett kök i 20mm furulimfog. Fogarna blir robusta och bra, men hålen blir fransiga och fula. När jag har kollat runt på bilder och filmer på nätet så verkar det som att andra får betydligt snyggare hål med sina jiggar och borr. Jag har använt originalborret som följer med och jag har även köpt ett ersättningsborr (av enklare slag) från Amazon för att testa. Resultatet blir det samma. Jag har testat att borra i olika hastigheter och med olika tryck, men tycker inte att jag får någon väsentlig skillnad. Gör jag något fel? Kan jag ha fått ett måndagsexemplar av borr eller jigg? Eller ska det helt enkelt inte bli bättre än så? Bifogar bilder på lite provhål åt olika håll och på jiggen.
Och orginalborret du har är det som är i princip med en platt spets med en utstickande pigg? Har inte denna jigg från kreg men den enklare där man får köra en separat tving och det är absolut inga problem där att få väldigt fina kanter i samma material som du kör med.
Ett test du kan göra är att köra med en tunn offerbit och se om det blir någon skillnad. Det ska inte behövas men din urflisning ser ut lite som när jiggen inte är tight mot trät och om du kör en offerbit och du får fina snitt skulle jag gissa att problemet är något i ytan på jiggen eller klampningen
Ett test du kan göra är att köra med en tunn offerbit och se om det blir någon skillnad. Det ska inte behövas men din urflisning ser ut lite som när jiggen inte är tight mot trät och om du kör en offerbit och du får fina snitt skulle jag gissa att problemet är något i ytan på jiggen eller klampningen
Jag har en från wolfcraft och hade samma problem, men genom att dra borret ut och in några gånger så tycker jag att försvinner ganska bra så länge hålen är längs med träets fiber. Att göra det tvärs över fiberriktningen ger fortfarande lite problem. Sen blir det flisor så brukar det vara enkelt att ta bort med ett stämjärn
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Mycket klok input! Jag ska testa med en offerbit och se om jag får ordning på det. Om det skulle visa sig hjälpa så är det ju jiggen som inte riktigt gör sitt jobb, antingen genom bristfällig hantering från min sida, eller för att den gummiklädda sidan inte är som den ska. Det kan ju i så fall vara ett fabrikationsfel?M myrstack skrev:Och orginalborret du har är det som är i princip med en platt spets med en utstickande pigg? Har inte denna jigg från kreg men den enklare där man får köra en separat tving och det är absolut inga problem där att få väldigt fina kanter i samma material som du kör med.
Borren ska ha full fart innan den rör träet och du ska mata långsamt tills hela hålet är format, jag tror du kommer få bättre resultat om du tänker på det.
Jag får inte heller 100% perfekta hål i furu men det ska helt klart gå att förbättra dina.
Jag får inte heller 100% perfekta hål i furu men det ska helt klart gå att förbättra dina.
Redigerat:
Jag varvar upp borret innan jag rör träet. Jag använder batterimaskin med någonstans 1200-1500 rpm. Det är kanske inte snabbast i världen, men det ska väl inte krävas att köpa en sladdmaskin bara för att ha till pocket holes?
Jag har inte provat med en offerbit än; jag hade inget snabbt tillgänligt som var tillräckligt tunnt för att få plats i jiggen tillsammans med testbiten. Jag ska prova det. Om det visar sig bli bra då, är det ett tecken på att jiggen är kass? Jag har testat att se till att klämma ihop jiggen riktigt ordentligt. Det kanske blir något bättre, men högst marginellt.
Jag ska också tillägga att jag upplever att jag måste ge ett visst tryck (ibland ganska mycket) för att kunna göra hål. Det är ju ett tecken på att borret är dåligt? Samtidigt har det varit så hela tiden, och det andra borret är likadant från första hålet.
Jag har inte provat med en offerbit än; jag hade inget snabbt tillgänligt som var tillräckligt tunnt för att få plats i jiggen tillsammans med testbiten. Jag ska prova det. Om det visar sig bli bra då, är det ett tecken på att jiggen är kass? Jag har testat att se till att klämma ihop jiggen riktigt ordentligt. Det kanske blir något bättre, men högst marginellt.
Jag ska också tillägga att jag upplever att jag måste ge ett visst tryck (ibland ganska mycket) för att kunna göra hål. Det är ju ett tecken på att borret är dåligt? Samtidigt har det varit så hela tiden, och det andra borret är likadant från första hålet.
Gör en egen uppföljning av tråden. Jag har konstaterat att det är borret som varit fel på. Kregs originalborr måste ha varit ett måndagsexemplar och det billiga ersättningsborret jag köpte var inte så bra det heller. Jag köpte en helt ny pocketjigg av enklare model (milescraft) från Amazon och får mycket bättre resultat, både i den tillhörande jiggen och i Kreg-jiggen.
Jag kollade lite mer noga på Kreg-borret och kan konstatera att det måste ha blivit något fel i produktionen. Om man tittar på borret så når skäret inte längst ned. Borrspetsen är ok, men skäret som kommer i den tjockare delen av borret kommer helt enkelt inte först när man för borret mot ämnet. Se bild. Det vänstra borret är Kreg och det högra är Milescraft. Det syns tydligt att skäret på det högra borret är närmare spetsen än resterande del av "borrkroppen". På Kreg-borret till vänster är det en ås till vänster om skäret som är närmare spetsen än skäret. Inte så konstigt att det inte kan göra fina skär i ämnet då...
Jag kollade lite mer noga på Kreg-borret och kan konstatera att det måste ha blivit något fel i produktionen. Om man tittar på borret så når skäret inte längst ned. Borrspetsen är ok, men skäret som kommer i den tjockare delen av borret kommer helt enkelt inte först när man för borret mot ämnet. Se bild. Det vänstra borret är Kreg och det högra är Milescraft. Det syns tydligt att skäret på det högra borret är närmare spetsen än resterande del av "borrkroppen". På Kreg-borret till vänster är det en ås till vänster om skäret som är närmare spetsen än skäret. Inte så konstigt att det inte kan göra fina skär i ämnet då...
Intressant! Har du lust att länka till den Milescraft du köpte? Är det denna?S Sam_u_El skrev:Gör en egen uppföljning av tråden. Jag har konstaterat att det är borret som varit fel på. Kregs originalborr måste ha varit ett måndagsexemplar och det billiga ersättningsborret jag köpte var inte så bra det heller. Jag köpte en helt ny pocketjigg av enklare model (milescraft) från Amazon och får mycket bättre resultat, både i den tillhörande jiggen och i Kreg-jiggen.
Milescraft 7336 Pocket Jig 200XCJ
Jag har reklamerat via proffsmagasinet, där jag köpte Kreg-paketet. Snabb hantering från Proffsmagasinet, reklamationen godkänd och ett nytt borr ska vara på väg. Jag försökte få fram en kommentar kring vad som kan ha hänt med mitt borr; om de haft kända produktionsproblem med någon batch eller så, men utan framgång. Efter vad Proffsmagasinet fått fram, finns det inga sådana kända problem.Rickard. skrev:
Bra hanterat av Proffsmagasinet.
Fortsatt litet frågetecken kring Kreg. Kreg är ju ändå att betrakta som premium inom området, men alla kan såklart göra fel vid enstaka tillfällen.
Jag älskar min lilla kreg-låda men jag håller inte direkt heller kreg som premium, dom fyller hålet över dom billiga som bara kopierar utan genuint intresse för produkten men är nog inte byggda för dagligt användning på snickeri. Jämför man med www.castleusa.com som är dom enda liknande jag vet (sett på Youtube såklart) så verkar ju kreg vara lite av en leksak 😉
Är det så det fungerar, bara det finns brist på konkurrenter så blir det top notch..?ClasseClas skrev:
Nu har jag verkligen inte sagt att några andra är bättre utan bara undrar om vad det är som underbygger att det skulle vara ett premiummärke. En eller fåtal bra produkter lär heller inte vara fog nog för en sådan uppfattning.