Det är rätt kopplat. De flesta koppel har Till längst ut.
 
E
Det ser ju nästan ut som prisol och inte kopparrör när man ser alla småböjningar. Hur fan har han lyckats fått ett rakt rör att ut sådär? Det där skulle jag inte betala en krona för.
 
Prisol är ett kopparrör.
 
Krilleman
På 90º presskopplingen i T-röret skymtar man en symbol som är väldigt likt den på Altechs pressdetaljer från Dahl.

Så med ganska stor sannolikhet är det elförzinkade stålrör från Altech.
 
M
Krilleman Krilleman skrev:
På 90º presskopplingen i T-röret skymtar man en symbol som är väldigt likt den på Altechs pressdetaljer från Dahl.

Så med ganska stor sannolikhet är det elförzinkade stålrör från Altech.
Ska man få ett elförzinkat rör att se ut så där så får man ju fasiken misshandla någon ganska gravt först. Eller köra över det med bilen ett par gånger. Dem är ju tvärhårda :D
 
Krilleman
Han har ju bockat dessa på olika tokiga ställen.

Kika noga så ser du!
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Prisol är ett kopparrör.
Du förstår nog vad jag menar om du anstränger dig lite.
 
E epw skrev:
Du förstår nog vad jag menar om du anstränger dig lite.
Under plasten på prisolrör är det ”ofärgad” koppar, däremot kan dom ha dragit mjuka kromade kopparrör och om det är elförzinkad presskoppling så är det stor risk för galvanisks strömmar i skarvarna med risk för läckage.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Han har ju bockat dessa på olika tokiga ställen.

Kika noga så ser du!
Tror ni det är möjligt att dra den av Krilleman föreslagna flexkopplingen (för att tvillingkoppla) bakom elementet och på så vis ha termostaten på samma håll som nu? Som min skiss på förra sidan.
 
Krilleman
Du måste ju komma runt på något snyggt sätt då.

Men det går nog fint.

Det finns plats mellan konsol och radiator att gå rakt bakom.

Denna finns ju att köpa, men dessa går ju åt båda hållen. Inte bara åt ett håll. Och proppa ena anslutningen kanske inte blir så snyggt, propparna på radiatorn passar dock. Men det går med böjar också bara du kommer runt 180º på ett bra sätt.

http://whatsup.purmo.com/se/tp-big-five-rak-4-fordelare/

Kromade rörkopplingar med hävarmar, avsedda för radiatoranslutning, visas från ett perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du måste ju komma runt på något snyggt sätt då.

Men det går nog fint.

Det finns plats mellan konsol och radiator att gå rakt bakom.

Denna finns ju att köpa, men dessa går ju åt båda hållen. Inte bara åt ett håll. Och proppa ena anslutningen kanske inte blir så snyggt, propparna på radiatorn passar dock. Men det går med böjar också bara du kommer runt 180º på ett bra sätt.

[länk]

[bild]
Tack för svar! Men med hjälp av flexfördelaren kommer jag väl runt 180 grader? Dvs man kopplar den på sidouttagen på vänstersidan sen svänger den ju bakom. Därefter drar man alupex bakom och genom väggen. Sen bakom nästa element och in i en ny flexfördelare som sen svänger runt och kopplar fast i sidouttagen på nästa elements högersida. Eller är jag ute och cyklar? :)
 
Du klara dig nog bra med lite konventionellt väl utfört rörmokeri. Problemet är ju att den du haft där är helt omöjlig på alla sätt som det ser ut. Och som sagt sätt en anpassat bred radiator till att börja med effekten du kan nå är säkert ok med vettiga mått också.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är rätt kopplat. De flesta koppel har Till längst ut.
Hmm, isåfall är det väl fel kopplat. Fel tidigare eller fel nu !
Om hela elementet blir hett så är det troligen fel nu. De ska vara hetare i överkant där tilloppet är. Visst, helt öppet utan termostat kan ju ge hetta även där nere. Men, troligen felritat R resp T på rören.
 
L largab skrev:
Hmm, isåfall är det väl fel kopplat. Fel tidigare eller fel nu !
Om hela elementet blir hett så är det troligen fel nu. De ska vara hetare i överkant där tilloppet är. Visst, helt öppet utan termostat kan ju ge hetta även där nere. Men, troligen felritat R resp T på rören.
Vad är det som får er att tro att det är felkopplat? Baserat på den gamla kopplingen (se bild ett par inlägg upp) så var det ju korrekt kopplat och det nya elementet är kopplat på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.