17 856 läst ·
36 svar
18k läst
36 svar
Ful rördragning till radiator
Det är rätt kopplat. De flesta koppel har Till längst ut.
Prisol är ett kopparrör.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ska man få ett elförzinkat rör att se ut så där så får man ju fasiken misshandla någon ganska gravt först. Eller köra över det med bilen ett par gånger. Dem är ju tvärhårdaKrilleman skrev:
Du måste ju komma runt på något snyggt sätt då.
Men det går nog fint.
Det finns plats mellan konsol och radiator att gå rakt bakom.
Denna finns ju att köpa, men dessa går ju åt båda hållen. Inte bara åt ett håll. Och proppa ena anslutningen kanske inte blir så snyggt, propparna på radiatorn passar dock. Men det går med böjar också bara du kommer runt 180º på ett bra sätt.
http://whatsup.purmo.com/se/tp-big-five-rak-4-fordelare/
Men det går nog fint.
Det finns plats mellan konsol och radiator att gå rakt bakom.
Denna finns ju att köpa, men dessa går ju åt båda hållen. Inte bara åt ett håll. Och proppa ena anslutningen kanske inte blir så snyggt, propparna på radiatorn passar dock. Men det går med böjar också bara du kommer runt 180º på ett bra sätt.
http://whatsup.purmo.com/se/tp-big-five-rak-4-fordelare/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade bytt ut radiatorn så den passar fönstret. Om du är nojjig att effekten inte räcker till så kör med en Purmo Belize E2. Är ju perfekt då du har ett eluttag brevid. > http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/belize-e.htm
Sen vidare till andra rummet med Purmo quattro koppel eller liknade.
Sen vidare till andra rummet med Purmo quattro koppel eller liknade.
Tack för svar! Men med hjälp av flexfördelaren kommer jag väl runt 180 grader? Dvs man kopplar den på sidouttagen på vänstersidan sen svänger den ju bakom. Därefter drar man alupex bakom och genom väggen. Sen bakom nästa element och in i en ny flexfördelare som sen svänger runt och kopplar fast i sidouttagen på nästa elements högersida. Eller är jag ute och cyklar?Krilleman skrev:
Du måste ju komma runt på något snyggt sätt då.
Men det går nog fint.
Det finns plats mellan konsol och radiator att gå rakt bakom.
Denna finns ju att köpa, men dessa går ju åt båda hållen. Inte bara åt ett håll. Och proppa ena anslutningen kanske inte blir så snyggt, propparna på radiatorn passar dock. Men det går med böjar också bara du kommer runt 180º på ett bra sätt.
[länk]
[bild]
Du klara dig nog bra med lite konventionellt väl utfört rörmokeri. Problemet är ju att den du haft där är helt omöjlig på alla sätt som det ser ut. Och som sagt sätt en anpassat bred radiator till att börja med effekten du kan nå är säkert ok med vettiga mått också.
Hmm, isåfall är det väl fel kopplat. Fel tidigare eller fel nu !TotalControl skrev:
Om hela elementet blir hett så är det troligen fel nu. De ska vara hetare i överkant där tilloppet är. Visst, helt öppet utan termostat kan ju ge hetta även där nere. Men, troligen felritat R resp T på rören.
Vad är det som får er att tro att det är felkopplat? Baserat på den gamla kopplingen (se bild ett par inlägg upp) så var det ju korrekt kopplat och det nya elementet är kopplat på samma sätt.L largab skrev:
