Känns inte som att frågan är 100% besvarad men fukten kommer att vandra igenom en vägg i all oändlighet till dess man har samma RF på båda sidor om väggen.
Hur mycket fukt/vatten som vandrar igenom är en funktion av hur tät väggen är och över hur lång tid man mäter.
Ju större fuktbelastning/RF man har i badrummet desto större krav på fukttäthet.
Enklare än så är det inte.
Man skulle kunna väga in väggens förmåga att lagra fukt/vatten också men den ändrar bara på tidsfaktorn.
Hur mycket fukt/vatten som vandrar igenom är en funktion av hur tät väggen är och över hur lång tid man mäter.
Ju större fuktbelastning/RF man har i badrummet desto större krav på fukttäthet.
Man skulle kunna väga in väggens förmåga att lagra fukt/vatten också men den ändrar bara på tidsfaktorn.
Du vinner, jag fattar uppriktigt inte om du vill informera, be om hjälp, diskutera, argumentera och absolut inte vad riktigt vi pratar omW wunder skrev:Fukten kan inte ta sig igenom "Tapet-->tapetklister-->kartong-->gips-->kartong-->osb obehindrat inte enns om det skulle ge fukten 100 år. poröst gips skulle falla sönder, tapeten skulle rulla ihop sig och ligga på golvet. så dom ar har jag hört så många ggr, eller tt fukten går igenom vid skarvrna/hörnan på en vägg vilket inte heller låter trovärdigt. Värmland högskola gjorde för ett ant år sendan på uppdrag av fräskivefabrikanterna en studie hur mkt fukten kunde gå igenom deras träskivor, Hör med dom om den testenSå jag passade på att fråga om det inte vore bättre att göra ett verklihets test där man har skivorna nålade eller tapetserade ett par och sen gjorde testen "han som var ans för den testen tyckte det var en bra ide och skulle titta på den.
Så proffissorer behöver guiadning i vekligheten för att dom skagöra en seriös test, Det samma gäller dom flesta nya produkter som slår mot etablisemanget.
Japanskt ordspråk" The nail that sticks out get hammard
Så vilken RF kommer det att vara i isoleringen då ? om det nu är runt 80-90 % RF på sommar halvåret, och 20-40 % RF viterhalåret, vilken RF kommer isolering då ha?Huddingebo skrev:
Känns inte som att frågan är 100% besvarad men fukten kommer att vandra igenom en vägg i all oändlighet till dess man har samma RF på båda sidor om väggen.
Min gramatisk kompetens är inte stor, kan man inte läsa ska man bara inrikta sig på självbiografier om sig själv, då vet man oftast vad man skrivit.J Jontisjontis skrev:
Men jag säger till dig som jag sagt till alla andra som påpekar min stavning .. skaffa dig ett liv inna du klankar på andras personlighet
Ok en inner ´vägg består av det som jagh räknade upp om du inte byggt själv tidigar, Ofta kan du byta ut tapet och tapetklister till färg , och då har du oftast 3 lager färg vilket gör att väggen blir diffusions tättoch inte släper igenom fukt allsH halj skrev:
Ja den kommer givetvis att variera igeom väggens tvärsnitt och bero på hur tät fuktspärren/ångspärren är. Lite på samma sätt som temperaturen varierar i en yttervägg.W wunder skrev:
Tänk på att under kakel/klinker i duschhörnan kommer det att vara konstant fuktigt iom att fixen absorberar fukt som fogen släpper igenom. Om man nu duschar någorlunda frekvent.
Det farliga är att modern glas/stenull är bra på att absorbera fukt men dåliga på att avge den, låååång "torktid", fara för permanenta fuktskador i väggen.
Redigerat:
Så fungerar det om man målar med våtrumsfärg.W wunder skrev:
Tänk på att mikrosprickor kan kapilärsuga in en hel del vatten. Färgen måste vara av en sort som inte spricker alls och tål nötning (din katt tex) eller målas på lämplig väv, lämpligen använder man ett utprovat "system" som man VET fungerar.
Då spricker arg balans, om det nu hela tiden fluktuerar med temp/duschHuddingebo skrev:
Ja den kommer givetvis att variera igeom väggens tvärsnitt och bero på hur tät fuktspärren/ångspärren är. Lite på samma sätt som temperaturen varierar i en yttervägg.
Tänk på att under kakel/klinker i duschhörnan kommer det att vara konstant fuktigt iom att fixen absorberar fukt som fogen släpper igenom. Om man nu duschar någorlunda frekvent.
då kan du inte anv badrumms färger då dom blir hårda och inte följer med i husets rörelserHuddingebo skrev:
Du målar de inte hur som helst och på vad som helst. Kraven på våtrumms styvhet är mycket högre än för hus i övrigt.W wunder skrev:
Följer man anvisningarna så är systemen prövade/testade och fungerar över tid.
Om allt jag säger och rek är så fel och det bl.a ni påstår är så rätt så borde det inte finnas några som helst fuktproblem i vårt samhälle (ok bort sätt från dom få fuskbyggare som har funits genom dom sista 40 år.
Och den teoretiska ide kan jag spräck liggande. Under tiden jag jobbade som röris så fick vi en kortare utb av försäkringsbolag iom säkertvatten, och då bet försäkringsbolafgen ut 1,3 Miljarder kr i bara fuktrelaterad skador (den kursen var runt 2006 har jag för mig.) så allt som görs idag är tack vare försäkringsbolagens krav på olika saker inom fukt, och problemen har inte direkt minskat utan på sätt och vis ökat (när nollhusen kom ökade det markant) det visade sig att husen var för tätta och man fick inte ut fukten som "Proffessorena hade sagt"
Och den teoretiska ide kan jag spräck liggande. Under tiden jag jobbade som röris så fick vi en kortare utb av försäkringsbolag iom säkertvatten, och då bet försäkringsbolafgen ut 1,3 Miljarder kr i bara fuktrelaterad skador (den kursen var runt 2006 har jag för mig.) så allt som görs idag är tack vare försäkringsbolagens krav på olika saker inom fukt, och problemen har inte direkt minskat utan på sätt och vis ökat (när nollhusen kom ökade det markant) det visade sig att husen var för tätta och man fick inte ut fukten som "Proffessorena hade sagt"