W
useless useless skrev:
Varför inte köra med ett riktigt tätskikt/fuktspärr? Är det ett rum i ett befintligt hus?
Missa sista..det är ett nytt hus som jag bygger så jag vill testa lite olika lösningar för ett stort problem. Kan säga att detta ärmin test bänk (alla mina lösningar har jag gjort sj och kommit på sj och fått allt godkänt av kommunen) Byggt eget avlopp, ritat-byggt och kopplat sj ellt i enighet med regelboken BBR PBL, sista testen var att bygga en egen kulvert för 800 Kr /25 M
 
W wunder skrev:
Ett annat problem är att om tätt skitet på något sätt blir skadat måste man enl säkervatten bytta hela tättskitet
Nej, man måste inte riva nånting om man inte vill. Försäkringsbolaget kan ha den typen av synpunkter. Å andra sidan har dom säkert motsvarande synpunkter på att man inte bygger enligt branschreglerna över huvud taget...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
W
useless useless skrev:
Nej, man måste inte riva nånting om man inte vill. Försäkringsbolaget kan ha den typen av synpunkter. Å andra sidan har dom säkert motsvarande synpunkter på att man inte bygger enligt branschreglerna över huvud taget...
Om gummit får en reva måste du byta ut allt gummi (så resonerar iaf Folksam,) jag menade inte att riva hela huset utan allt tättskikt :)
 
Ja, men hur resonerar Folksam om man har byggt med helt egna experimentella metoder?
Säker Vatten är inget krav man måste uppfylla. Det är de konstruktioner och metoder som försäkringsbolagen godkänner för att ta ansvar vid eventuella skador. Det är helt frivilligt att göra som man vill, men räkna med problem den dagen det blir något problem och försäkringsbolaget blir inblandat.

Därmed inte sagt att det är sämre att göra på ditt sätt. Har man koll på riskerna och vet vad man gör så borde det inte bli några skador på grund av konstruktionen även om man inte följer branschstandarden till punkt och pricka.
.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det bli en reva i tätskiktet? Slarv/olycka vid montering?

Om du vill kunna försäkra ditt våtutrymme hos ett försökringsbolag så kräver de att du utför ett std mässigt tätskikt enligt bransch-praxis och enligt tillverkarnas föreskrifter.
Detta oavsett om du utför jobbet själv eller anlitar folk för det.

Har du tänkt att ha duschkabin och badkar så kanske man kan klara sig med ett mindre tätt tätskikt..
 
W
useless useless skrev:
Ja, men hur resonerar Folksam om man har byggt med helt egna experimentella metoder?
Säker Vatten är inget krav man måste uppfylla. Det är de konstruktioner och metoder som försäkringsbolagen godkänner för att ta ansvar vid eventuella skador. Det är helt frivilligt att göra som man vill, men räkna med problem den dagen det blir något problem och försäkringsbolaget blir inblandat.

Därmed inte sagt att det är sämre att göra på ditt sätt. Har man koll på riskerna och vet vad man gör så borde det inte bli några skador på grund av konstruktionen även om man inte följer branschstandarden till punkt och pricka.
.
Mm men vill tillbaka till fukt genom vägg, för enl en del rapporter som jag läst (om så tvedyiga en del av dom är) så påstår en del att fukten tar sig igenom väggen obehindrat, dvs fukten som är på innsidan blir näst intill oförändrad när den gått genom väggen
Och det är detta som jag skulle vilja vet om det stämmer med era resonemang?
 
W
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför skulle det bli en reva i tätskiktet? Slarv/olycka vid montering?

Om du vill kunna försäkra ditt våtutrymme hos ett försökringsbolag så kräver de att du utför ett std mässigt tätskikt enligt bransch-praxis och enligt tillverkarnas föreskrifter.
Detta oavsett om du utför jobbet själv eller anlitar folk för det.

Har du tänkt att ha duschkabin och badkar så kanske man kan klara sig med ett mindre tätt tätskikt..
man halkar, nån kastar, en katt river bort en kakel platta välj sj. Jag vill inte ha dom produkterna i bad/duschen. Men åter tillmin fråga tack
 
Den Monsterkatten som river kakelplattor vill jag ha ett foto på;)
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
W wunder skrev:
så påstår en del att fukten tar sig igenom väggen obehindrat, dvs fukten som är på innsidan blir näst intill oförändrad när den gått genom väggen
Tja, det är ju samma vattenmolekyler när dom har passerat väggen... Men i övrigt förstår jag inte riktigt.
Fukten transporteras på två sätt; Antingen som vattenånga i luften eller genom att tas upp och avges av organiskt material på vägen. Vattenångan är beroende av luftrörelser och dom hindrar man ganska effektivt med en ångspärr, ångbroms, eller liknande. Rörelsen genom organiskt material är väldigt långsam i sammanhanget så det borde inte vara någon stor andel av fukten som tar sig den vägen så länge det inte är ett helt slutet utrymme helt utan ventilation.

Vilka produkter är det du vill undvika och varför?
 
W
I InsidersUnited skrev:
Den Monsterkatten som river kakelplattor vill jag ha ett foto på;)
Plattan är redan trasig. ok lite otydligt av mig kanske men men behöver inte ta det mest extrema Vore lite glad om du läste
 
Redigerat:
W
useless useless skrev:
Tja, det är ju samma vattenmolekyler när dom har passerat väggen... Men i övrigt förstår jag inte riktigt.
Fukten transporteras på två sätt; Antingen som vattenånga i luften eller genom att tas upp och avges av organiskt material på vägen. Vattenångan är beroende av luftrörelser och dom hindrar man ganska effektivt med en ångspärr, ångbroms, eller liknande. Rörelsen genom organiskt material är väldigt långsam i sammanhanget så det borde inte vara någon stor andel av fukten som tar sig den vägen så länge det inte är ett helt slutet utrymme helt utan ventilation.

Vilka produkter är det du vill undvika och varför?
Ok tar det igen..
Enligt vissa rapporter som jag läst från bl.a KTH Byggfysik Proffessor Folke Björk tar sig fukten igenom en vägg obehindrat utan att bli påverkad av matrialen i väggen, därför är åldersbeständiga plasten ett måste för att inte få fuktskador och kraftigt reduserad effekt av isoleringen. Detta ska jag testa i bl.a mitt duschrum. Men min fråga var hur fukten enl dom som tror sig veta hur fukten vandrar genom väggar och hur stor del av fukten kan man då förvänta sig går igenom?
Vet inte hur mkt tydligare jag kan bli
 
Har du någon länk till en sån rapport?
 
W
nopp har fått lässa det av min förra chef "kanske lite som attt säga "katten åt uppden"" men Folke Björk har ju fuktskade center så kanske att det står något där om man lässer igenom allt som står där.
Vet att det jag säger inte låter trovärdigt iom att jag inte kan pressentera några underlag , Men om man ringer och hör efter sj kan man få likvärdiga svar som jag fått
 
Rent logisk, om fukten skulle ta sig igenom alla väggmaterial helt obehindrat så skulle det ånga rejält från ytterväggarna där badrummet finns en vanlig vinterdag. Det fenomenet har iallafall inte jag observerat någon gång.
 
  • Gilla
Jontisjontis och 1 till
  • Laddar…
W
Bra då är vi 2 då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.